Číňané bojují s nedostatkem uhlí i auty bez karaoke

0
65
cinane
Ilustrační foto: Pixabay.com

„I Číňané se potýkají s mnoha problémy. Je to nedostatek uhlí, hrozba inflace nebo potíže stavebních monopolů,“ říká v aktuální video debatě Alter Eko ředitel čínské pobočky CzechTrade Aleš Červinka.

I přesto je podle něj téměř jisté, že Čína do roku 2030 předstihne co do velikosti ekonomiky Spojené státy. Čína je podle jeho názoru už nyní hodně vepředu v oblasti moderních technologií a jasně dominuje v dodavatelsko-odběratelských řetězcích.

„Asi všichni vnímáme, že Čína je jedním z vítězů pandemie covidu-19. Čínská ekonomika už od druhé poloviny roku 2020 zaznamenává stabilní růst, který dokonce překračuje hodnoty z roku 2019,“ komentuje současný stav ve video debatě Alter Eko [viz níže] ředitel čínské pobočky CzechTrade Aleš Červinka.

„Pandemie ukázala i závislost celého světa na dodávkách z Číny. […] V Číně de facto už došly kontejnery. Navíc už zdaleka není jen levnou montovnou. A i když v ní stoupají mzdové náklady, stále si drží velice vysokou produktivitu práce,“ dodává.

Podle jeho slov Čína učinila i významný pokrok v ochraně životního prostředí. Například tamější kvalita ovzduší je dnes nesrovnatelně lepší, než byla ještě před pár lety.

Ani v Číně není všechno jen skvělé

Avšak i Čína se potýká s mnoha problémy. Jedním z nich je aktuální propad spotřeby domácností nebo dlouhodobé stárnutí populace. Tamní vláda tak docela obrátila ve své rodinné politice. Zatímco dříve regulovala počet dětí na rodinu, dnes omezuje třeba množství potratů, které jsou prováděny z jiných než zdravotních důvodů.

„K těm aktuálním čínským problémům pak patří raketový růst cen energií a nedostatek elektřiny. Do toho v Číně nově platí tvrdé emisní normy. To všechno zdražilo ceny energií o deset procent v závislosti na odběru,“ říká šéf čínské pobočky CzechTrade.

Kontejner z Číny stojí 441 000 Kč, kontejner do Číny 29 400 Kč

Upřesňuje, že vše vychází z nedostatku uhlí. Což vedlo k tomu, že čínská vláda dokonce zastropovala jeho ceny. Pokusy o navýšení těžby Číně dle jeho slov navíc nevycházejí, protože narážejí na problémy s bezpečností těžby.

„Nedaří se jí získat uhlí ze zahraničí. Například z Indonésie moc uhlí nedostane, od níž ho odebírala, protože tu postihly vleklé deště a povodně,“ vysvětluje s tím, že čínská vláda svůj strop pro ceny uhlí možná ještě posune.

Světu hrozí studená válka USA a Číny a dezintegrace EU

Povodně přitom postihly i samotnou Čínu. Spoléhat se na Rusko nemůže, protože to se s dodávkami uhlí, a hlavně plynu soustředí na Evropu. Čína tak překvapivě uzavřela smlouvy o dodávkách zkapalněného plynu z USA.

Situace v Číně zdražuje zboží po celém světě

Vysoké ceny energií a nedostatek surovin se projevují do růstu dalších cen. Ocel nebo hliník v Číně za poslední dva měsíce zdražily o 50 procent, sklo o 30 procent.

„Na druhou stranu ty ceny jsou nastaveny třeba i na jeden den,“ dodává Aleš Červinka.

Přesto podotýká, že Číně stejně jako jiným zemím hrozí prudký růst inflace. Což se dotkne jak samotných Číňanů, tak západních firem, které v Číně vyrábějí nebo jsou závislé na jejích dodávkách.

„Máme zprávy od výrobců tkanin, že začaly zvedat ceny a přestaly přijímat objednávky. Problémy jsou i s uzavřenými přístavy. Těch faktorů, které komplikují obchod je více a do budoucna to bude problém,“ tvrdí šéf čínské pobočky CzechTrade.

China Evergrande nevypořádala včas závazky vůči věřitelům

Zároveň upozorňuje na to, že Čína stávající situace bezezbytku využije, aby upevnila svou pozici ve světovém obchodu.

Číňané odmítají auta bez karaoke

To se týká třeba automobilového průmyslu. To je odvětví, které čínská vláda velmi podporuje. Jejím cílem je udělat z Číny vůbec největšího výrobce automobilů na světě. Důraz klade na elektromobilitu a nové technologie.

Wuchanská Dongfeng začala prodávat auta už i v Česku

„Číňané už dnes auto nevnímají, jako ho vnímáme my. Pro ně je to už jen kus hardwaru. A ten musí být prošpikován tím nejmodernějším softwarem,“ tvrdí Červinka.

Podle něj Číňané proto dnes například běžně vyžadují, aby bylo v autech zabudované karaoke. A auto, které ho nemá, podle nich není dost dobré.

–DNA–

Video debaty poradenské společnosti Alter Eko jsou součástí příprav na letošní ročník ekonomického fóra Kostelec 2021, jíž je FinTag.cz mediální partner. Podtitul letošního podzimního fóra, které se koná 5. až 6. listopadu, zní: Česko a Evropa v asijském století.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here