Češi nemají na to, aby přesedali z dvacetiletých aut do nových

11705
aut
Foto: Redakce FinTag.cz

Podle dat Ministerstva dopravy ČR [MD ČR] je v Česku přes 6,5 milionu osobních aut. Jejich průměrný věk loni překročil 16 let. A dvě třetiny osobních aut v Česku překračují stáří 11 let. Naopak novějších vozů, nejvýše pětiletých, je sotva pětina.

Česko s průměrným stářím osobních automobilů 16,2 roku platí jako vrakoviště vyspělé části Evropy. Nejrychlejší cestou k jeho omlazení vozového parku by bylo, kdyby Češi přesedli do nových aut. To ale není možné kvůli jejich vysokým cenám, ale i zvýšeným životním nákladům. Vyplývá to z datové analýzy inzertního webu TipCars.com a dat MD ČR.

„Na léčbu stáří českého vozového parku neexistuje rychlé řešení. Češi nemají ekonomické podmínky, aby masově přesedali z dvacetiletých aut do úplně nových,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel auto-moto inzertního webu TipCars.com.

Jediným řešením mobility pro většinu motoristů v Česku zůstávají ojetiny. Podle Kniežka si Češi mohou dovolit maximálně o pět či deset let mladší ojetinu. Vychází z datové analýzy jednoho milionu inzerátů za uplynulých pět let na prodej ojetého osobního auta. Po srovnání dat se ukázalo, že průměrný věk použitých vozů se na bazarovém trhu pohybuje dlouhodobě kolem osmi let.

„Přes 40 procent inzerovaných aut má dokonce nejvýše pět let. Zatímco vozy starší deset let jsou na českých silnicích zastoupené téměř dvoutřetinově, v inzerci mají pouhou třetinu,“ říká.

Postupná obměna by podle něj mohla být sice pozvolnější, ale reálnější cestou k omlazení českého autoparku. Vozů se stářím nejvýše pět let jezdí na českých silnicích jen 20 procent.

Třetina lidí si na nákup ojetiny půjčí peníze

Jsou tu ale ještě finance. Ve skupině Aures Holdings, která provozuje autocentra AAA a Mototechna, si na pořízení ojetého auta bere úvěr třetina zákazníků. Průměrná cena financovaného vozu činí 335 500 korun, nejčastěji Češi financují benzínové Škodovky.

„Pořízení automobilu je po koupi nemovitosti druhou nejvyšší položkou domácností. Aby se lidé nevydali ze všech úspor, využívají stále častěji nějaké formy financování,“ říká generální ředitel Aures Petr Vaněček.

Rok 2023: Stáří vozů v online inzerci [modrá] a v reálném provozu [oranžová]

[Zdroj: TipCars.com]

Průměrná cena úvěrem financovaného vozu se loni pohybovala na hranici 335 500 korun. Nejčastěji Češi financují škodovky, konkrétně modely Octavia, Fabia a Superb.

Viděno pohledem mediánu za loňské třetí čtvrtletí [data ČSÚ za celý rok nejsou k dispozici, pozn. red.] výše průměrné ceny u aut na úvěr představuje devět mediánových mezd v Česku. Medián mezd činil 37 492 korun. To navíc v situaci, kdy nyní poslední dva roky klesají reálné mzdy.

I na Slovensku si lidé nejčastěji kupují na úvěr model Škoda Octavia. V Polsku je pak nejčastěji financovaný model Opel Astra. Ten tam patří vůbec k nejvyhledávanějším vozům.

Jaké ročníky aut nabízí český trh s ojetinami

Podle analýzy TipCars.com vůbec nejsilnějšími jednotlivými ročníky na českém trhu ojetin jsou jednoletá a čtyřletá auta. Jejich cenový průměr je u jednoletých aut 936 000 korun, u čtyřletých 552 000 korun. Symbolický bronz připadá pětiletým autům za průměrných 473 000 korun.

I v tomto případě se jedná o vyšší násobky průměrné mzdy v Česku. Na jednoroční auto je v Česku potřeba 25 měsíčních mediánových mezd. Na čtyřleté auto 15 měsíčních mezd a auto starší více než pět let vyjde na zhruba jednoroční příjem.

„Automobily ve věku od šesti do deseti let mají v inzerci zastoupení čtvrtinové, na silnicích je to šestina. Nabídku táhnou šestiletá auta za průměrných 423 000 korun. Následují sedmiletá za 367 000 korun a osmiletá za 318 000 korun,“ přidává další informace Knieža.

Informacím o počtu majitelů ojetin se v Česku nedá věřit

Hranice stáří pěti let podle něj v roce 2023 patřila k nejčastějším parametrům ve vyhledávání. Ukázala to analýza více než 10 milionů vyhledávání s uvedením ceny nebo věku. Věkový průměr prvních tří nejčastějších hledání činil 6 let. Celkově se nejvýše desetileté vozy podílely na vyhledávání z 64,2 procenta.

–DNA–

17 KOMENTÁŘE

  1. Češi nemají? Tomu opravdu nevěřte! Problém novějších aut je jejich složitost a ne každý vesnický servis to dokáže opravit. Já si můžu koupit auto klidně za 2 miliony kč a jezdím ve 20 let staré ojetině. Proč. Vše si opravím sám doma! Ačkoliv jezdím auty od roku 1995 tak jsem nikdy v servisu nebyl.Dokonce i bouračku jsem opravil doma.

    • Určitě všichni ne, né všichni zdědili dům nebo na něj dostali, většina lidí kolem mě, má hypotéku, děti, koníčky, tak zřejmě nenašetří skoro mega na kus plechu. A proč vlastně, do obchodu, práce, po ČR, nebo např. hory v Rakousku a okolní země ti stačí kára za 300kila, na dovolenou stejně lítám. Takže proč utrácet nesmyslně tolik peněz za kus plechu na 4kolech.
      No a jasně, máš na auto za 2mega a jezdíš denně ve starém autě, protože si ho můžeš opravit na dlažbě před barákem, místo toho, aby jsi trávil ten čas někde s rodinou… A do obchodu taky nechodíš ne…vše děláš doma … Tak hlavně užívej života :)))

  2. S platem 30 000kč měsíčně, manželka doma s dětmi, inkaso, nájem bytu neskutečně vysoký k platu … Tak co byste chtěli ? Z čeho mají platit nové auto ? Jó to u velmi přizpůsobivé menšiny nikdy nepracujících je to jinak, hlavně v lepším. Mají na vše love z .. ziskovky se postarají. To co předvádí prolhaný hnojař se statistikami je k houw… Nejen hříšné platy těchto hyen z hrůzovlády se svými poskoky navyšují průměr statistiky. Dalších 4 400 tkz. VIP. tj. soudci, ředitelé, krajští politici … nikde se pod 200 000kč měsíčně nejde. O kumulací placených politických i st. funkcích je škoda psát … to pak vystoupá plat těchto zločinců přes 2 miliony kč měsíčně. Toto swinstw.. jste si chtěli s opilci po balkonech taky vycinkat ?

  3. Kdy si člověk koupi novou lednici? Když už provoz staré je nerentabilní a třeba nefunguje….proč je u auta špatně že jezdím starým autem? Které je daleko kvalitnější do výdrže než nove nabusene elektronikou….ano a co emise? Víte kolik vznikne při výrobě nového auta a obzvlášť toho ekologického elektrického….to jsem se svým starým autem do dnešního dne ještě nevypustil…..

  4. V provozu jsou na silnicích vidět většinou nové vozy, podobná stojí v noci v modrých zónách v Praze a jiných velkých městech. Na odstavných plochách (u zdrojů dopravy) na sídlištích jsou k vidění v průměru starší vozy a nejstarší vozy jsou na vesnicích daleko od velkých měst. Na Západě mají nejen vyšší kupní sílu, ale města podporují stanovištní carsharing. Ten slouží pro řidiče, kteří nepotřebují auto na každodenní dojíždění (commuting) a cestu do práce, nebo do školy zvládnou pěšky, na kole, nebo MHD a auto potřebují jen občas na výlet, na dovolenou apod. Jedno sdílené auto ve stanovištním systému ve stáří do 5 let nahradí až 20 aut v průměrném stáří 20 let. Česká města ale vidí řešení neudržitelné situaci ve zdražení poplatků v modrých zónách. Kdo na to nemá, nezbaví se auta, ale spíše se odstěhuje do předměstí, kde je levněji a také blízko přírodě. Negativem je každodenní dojíždění na pracoviště autem.

  5. No ono jestli taky někdo přemýšlí. Spousta Čechů má veterány. Mám dva. 1938 a 1959. Díky nastavení systému v ČR na běžných značkách. Takže i když mám jinak auta 2 a 8 let a koupil jsem je nová, tak průměr mám doma 41 let.
    Možná by se všichni divili kdybychom škrtli ze statistiky auta starší 35 let, které většina lidí užívá již jako veterány pro radost. Ale to by někdo musel chtít srovnat česká jabka s německými hruškami, tam jsou tato auta už jen na historických značkách. Dala si tu práci srovnat dva odlišné systémy.

  6. Proč stát neumožní jednou za 7 let nákup 1 nového auta do rodiny bez DPH! Jako to umožňuje podnikatelům, hned by to rodinu vyšlo cca a 100 tisíc levněji.

    • Protože by těch 100 tisíc musel “někdo” zaplatit. Žádná částka se ze systému nemůže jen tak ztratit a nechybět. O tom, jak by s tím našinci okamžitě začali fixlovat se ani nezmiňuji.

  7. Na starším autě, klidně i přes 15 let, pokud je udržované, není nic špatného. Takové auto má emise Euro 4, ABS, airbagy, v podstatě není žádný důvod jej měnit kromě bouračky nebo nadlimitní závady.

  8. Ať mi dají taky 250 000 v práci za měsíc a koupím si taky nový auto, mám plat co je pod takzvaným průměrem. Ženská doma s dvěma děckama, splácíme 750 000 půjčku co jsme měli na rekonstrukci bydlení v domě po rodičích. Auto máme téměř 18roku Starý a šlape jak hodinky. Neušetříte nic, pořád se něco platí a se*e a zdražuje. Dovolená jen v tuzemsku autem. A oni by chtěli aby jsme měli našetřené na svůj důchod, měli elektro auta, podle Pekarové I-phony a dva svetry…. Ať jdou do prde*e….

  9. Oni ti ekofanatici z Bruselu už najdou cestu jak Čechy vykopat ze starých aut. Zakážou autům starších deseti let vjezd do měst, uvalí speciální daň na stará auta, znevýhodní povinné ručení a já nevím co ještě si vymyslí, jen aby ty elektrokřápy prosadili. Pro normálního člověka motoristu začnou tvrdé časy, pokud se nám je v červnu nepodaří odstavit od koryt v evropském parlamentu.

  10. Nevidím jediný důvod proč si koupit nové auto. Je drahé, technicky složité, ve většině případů se slabým motorem a mnoha zbytečnostmi. Vlastním auto z roku 2003, jezdí, pro mne je naprosto dostačující, navíc mi ho nikdo nezávidí. Neměnil bych.

  11. Nikdo nechce auto, které je díky EU nepoužitelné pro denní používání. Ikonou je TDI se spotřebou +-5l/100km a cenou do 300 tisíc. Vše ostatní si mohou v EU včetně výpalného za výrobu auta se spalovacím motorem vrazit do zadní části zelené utopie. Kdyby šlo o planetu, nebude se plyn a ropa vozit zaoceánskými tankery na mazut, ale půjde to vše produktovody. Kdyby šlo o udržitelnou zemědělskou výrobu, nebudou se vozit potraviny desítky tisíc kilometrů napříč planetou opět zaoceánskými mazutem poháněnými loděmi, zatím co auta, jsou nepřítelem č. 1. Prostě idiocie nezná meze.

  12. Západním státům náramně vyhovuje, když se svých ojetých aut zbaví místo drahé ekolikvidace doma prodejem na východ, kde jim za šroty ještě rádi zaplatí. Takže nečekejme nějaké výrazné zlepšení.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here