Analýza autoprůmyslu: Čína jde rychle dopředu, Evropa zaostává

105
autoprumyslu
Čínský BYD dorazil z Německa do Česka. Podle analytiků půjde o stále častější obrázek na našich silnicích, jen poznávací značky už budou víc tuzemské. / Foto: Redakce FinTag

Zatímco produkce aut a jejich vývoz v Asii, a hlavně Číně poslední roky rychle roste, produkce aut v EU a jejich vývoz téměř stejně rychle klesá. Vyplývá to z analýzy globálního autoprůmyslu ekonomky České spořitelny Terezy Hrtúsové.

FinTag přináší její hlavní zjištění: Loni se stala Asie v oblasti autoprůmyslu hlavním regionem s produkcí 55 milionů vozidel. To je nárůst o 150 procent od roku 2003. Oproti tomu Evropa, někdejší lídr v autoprůmyslu, zažila v uplynulých 20 letech pokles produkce aut z 20 milionů v roce 2003 na 17,2 milionu v roce 2024. To je minus 14 procent.

Největším světovým producentem osobních automobilů je Čína, za ní následují Japonsko a Indie. Česká republika je na 8. místě. Nejvíce automobilů vůči počtu obyvatel se vyrobí na Slovensku, Česko je v závěsu za ním na druhém místě.

Dodatečná cla na čínská e-auta akcelerují čínskou výrobu v EU

Loni produkce motorových vozidel ve světě meziročně poklesla o jedno procento. Činila 92,5 milionu aut, z nichž osobní automobily tvořily 73 procent produkce. Celosvětové prodeje osobních automobilů dosáhly 67,5 milionu kusů, přičemž Asie dominovala s 65% podílem. Podíl Číny na světových prodejích činí 40 procent.

Region Asie je jediným, který se v oblasti prodejů osobních automobilů dostal nad úroveň roku 2019 [v roce 2024 o 21 % oproti roku 2019]. Prodeje osobních automobilů v Evropě byly v roce 2024 nižší o 13 procent oproti roku 2019.

Jak si stojí automobilky, elektromobily a obchod s auty

Z hlediska tržeb žebříček mezi producenty automobilů vede Volkswagen, následovaný Toyotou a Stellantisem. V počtu prodaných kusů automobilů byla na prvním místě ve světě v roce 2024 japonská Toyota s celkovými prodeji 10,8 milionu kusů. Koncern Volkswagen, který v roce 2024 prodal devět milionů kusů automobilů, zůstal stejně jako v roce 2023 na druhém místě.

Volkswagen jako jednička v Číně skončil. Nahradila ho čínská BYD

Obchodní bilance v zahraničním obchodu s motorovými vozidly: Největší převis vývozu nad dovozem osobních automobilů mělo v roce 2024 Německo [104 mld. USD / cca 2,2 bil. Kč] a Japonsko [95 mld. USD / cca 2 bil. Kč]. K podstatné změně došlo v případě Číny, která se z letitého čistého dovozce stává čistým exportérem.

V Evropě v roce 2024 činil podíl elektromobilů na nových prodejích osobních automobilů celkem 22 procent, v Číně 48 procent. Pokud jde o prodej elektromobilů podle jednotlivých výrobců, automobilka BYD si v roce 2024 připsala 22% podíl na globálním trhu.

Čínská BYD poprvé prodala víc elektroaut v EU než americká Tesla

Do Evropské unie v roce 2024 směřovalo ze třetích zemí, tedy zemí mimo prostor EU, zhruba 640 tisíc elektromobilů. Číně náleží 65 procent tohoto dovozu. Podíl elektromobilů na nových prodejích osobních automobilů by měl ve světě do roku 2030 dosáhnout 42 procent, v Evropě 58 procent a v Číně 82 procent.

Trendy v automobilovém průmyslu

Z pohledu globální produkce motorových vozidel se rok 2003 a 2024 výrazně liší. Region Asie, s produkcí 22 milionů vozidel v roce 2003, se v roce 2024 dostal na vrchol s obdivuhodnými 55 miliony aut. Tento nárůst o 150 procent potvrzuje, že region Asie, zejména Čína, se stala centrem automobilového průmyslu.

Čína, jako největší světový výrobce vozidel, investuje do nových technologií, elektrifikace a autonomního řízení. Asijské automobilky dominují na globálním trhu nejen díky vysoké produkci, ale i inovacím a konkurenceschopným cenám.

Výroba motorových vozidel ve světě v mil. kusech / rok 2003 vs. 2024

[Zdroj: OICA]

Region Amerika se stabilním nárůstem z 18,3 milionu vozidel v roce 2003 na 19,2 milionu v roce 2024 ukazuje mírný, ale vytrvalý růst. Pro region je typická vysoká poptávka po vozidlech typu light-truck. Jedná se o lehké užitkové vozy do 3,5 tuny. Typicky v USA pickup Ford F-150.

[Statistiky o produkci a prodejích osobních motorových vozidel v regionu, zejména USA, jsou tímto trendem ovlivněny, protože nezahrnují automobily tohoto typu. V USA jsou light-trucky často ekvivalentem osobního automobilu, pozn. red.].

Ford: Hybridní vozidla mají větší popularitu než čisté elektromobily

Produkce motorových vozidel v Africe vzrostla z 0,4 milionu v roce 2003 na 1,2 milionu v roce 2024 a region představuje potenciál pro budoucnost autoprůmyslu. Tamější výroba a spolupráce s mezinárodními automobilkami region Afriky posouvají hodně dopředu.

Celkově je vývoj produkce motorových vozidel od roku 2003 do roku 2024 příkladem dynamiky a adaptace v automobilovém průmyslu. Asie zůstává neochvějným lídrem, zatímco Evropa a Amerika se snaží přizpůsobit měnícím se podmínkám.

Největším výrobcem elektromobilů je čínský BYD

Největším světovým producentem elektromobilů byl v roce 2023 čínský BYD, jeho výroba čistě elektrických vozidel a plug-in hybridů přesahovala tři miliony kusů. Na druhém místě skončila Tesla s produkcí 1,8 milionu kusů vozidel. Třetí místo zaujal Volkswagen s produkcí jeden milion kusů.

Podíl výrobců elektromobilů na celkových prodejích ve světě v % v roce 2024

[Zdroj: EV Volumes]

Pokud jde o prodej elektromobilů podle jednotlivých výrobců, čínský BYD si v roce 2024 připsal 22% podíl na globálním trhu. Na druhém místě se umístila Tesla s 10% podílem. BYD a Tesla tak v roce 2024 společně zaujímaly třetinu trhu.

Import elektromobilů [pouze BEV] do EU27 v tis. kusů, extra EU

[Zdroj: Eurostat]

Ačkoliv je globálně největším hráčem z hlediska prodejů osobních automobilů koncern Toyota, v případě statistiky elektromobilů se nachází na opačné straně žebříčku. Je to dáno tím, že statistika zohledňuje čistě bateriové elektromobily a plug-in hybridy. Toyota vsadila na pohon typu mild hybrid, který tyto žebříčky nezahrnují.

Výroba aut v Číně

V roce 2023 produkce motorových vozidel v Číně navázala na předchozí růst, meziročně se produkce motorových vozidel zvýšila o 12 procent na historicky nejvyšších 30 milionů. Loni produkce motorových vozidel dosáhla 31,3 milionu kusů. V případě výroby osobních automobilů v Číně došlo meziročně k nárůstu o pět procent na celkových 27,5 milionu kusů. Osobní automobily se na celkové produkci podílely z 88 procent.

Prodeje motorových vozidel v Číně v roce 2024 rostly o 4,5 procent, celkově činily 31,4 milionu kusů. Prodej samotných osobních automobilů v roce 2024 dosáhl celkem 27,6 milionu kusů. To znamená meziroční růst téměř o šest procent. Z hlediska výrobců dominují čínskému trhu jednoznačně tamní producenti. V roce 2024 zaujímaly čínské automobilky na domácím trhu 65% podíl.

Prodej automobilů v Číně podle výrobců v roce 2024

[Zdroj: MarkLines]

Produkce elektromobilů v Číně významně roste od roku 2021. Za rok 2021 činila jejich výroba 3,5 milionu kusů. Ukazuje to na 160% meziroční růst. V roce 2023 už produkce elektromobilů v Číně dosahovala téměř 10 milionů, 9,1 milionu činily osobní automobily.

Loni Čína vyrobila téměř 13 milionů kusů elektromobilů. Prodeje elektromobilů v Číně v roce 2024 činily 11,3 milionů kusů. V roce 2024 podíl Číny na světových prodejích elektromobilů dosahoval 65 procent.

Vývozní ambice čínského autoprůmyslu

Čína prokazuje svůj záměr proniknout na globální trhy automobilového průmyslu také pomocí rostoucího podílu exportu. Dlouhodobě byla tamní produkce automobilů orientována převážně na domácí trh, přičemž podíl exportu se pohyboval mezi 2 a 3 procenta. Od roku 2021 ale došlo ke změně trendu, kdy podíl exportu na produkci začal výrazně narůstat.

Prodej elektromobilů ve světě a podíl Číny v tisících kusech / Podíl Číny v %

[Zdroj: IEA]

V roce 2021 činil tento podíl téměř osm procent, v roce 2022 vzrostl na 13 procent a v roce 2023 byl téměř 16 procent. Loni už byl podíl exportu na produkci téměř pětinový, konkrétně 18%. Celkový objem vyvezených osobních automobilů roce 2024 dosáhl téměř pět milionů kusů.

Produkce osobních automobilů v Číně celkem [mil. ks] a podíl exportu na produkci v %

[Zdroj: CAAM]

Významnou položkou vývozu osobních automobilů z Číny jsou elektromobily. Do Evropské unie v roce 2024 směřovalo ze třetích zemí, tedy zemí mimo prostor EU, zhruba 640 tisíc elektromobilů. Číně náleží 65 % tohoto dovozu. Do zemí EU se z Číny v roce 2024 dovezlo 416 tisíc elektromobilů.

Vývoj na trhu elektromobilů

Na všech světových trzích se stále silněji hlásí o slovo čistě elektrické vozy [BEV] a plug-in hybridní elektrické vozy [PHEV]. Do statistik celosvětově užívaných elektromobilů se zahrnují jak BEV, tak PHEV.

Podíl čínských elektromobilů na prodejích v ČR dosáhl 14,23 %

Z hlediska podílu elektromobilů na celkovém počtu užívaných osobních automobilů je světovým lídrem Norsko. Tam tento podíl v roce 2024 činil 32 procent. Následují Island [18 %] a Dánsko [17 %].

V Číně podíl elektromobilů na celkovém počtu užívaných osobních automobilů činil v roce 2024 11 procent. Za celou Evropu jde o 4,7 procenta, za svět pak 4,5 procenta.

Podíl elektromobilů na celkovém počtu užívaných osobních aut v % / rok 2024

[Zdroj: IEA]

Mezi typy pohonů převažují čistě elektrické motory. V Evropě činí podíl BEV 62 procent a podíl PHEV 38 procent. Do roku 2030 podíl čistě bateriových elektromobilů poroste. Z elektromobilů užívaných v roce 2030 bude celosvětově podle výhledu Mezinárodní agentury pro energii [IEA] 65 procent BEV a 35 procent PHEV.

Unijní cla na čínská auta poškodí hlavně Česko, Slovensko a Maďarsko

V případě podílu elektromobilů na prodejích osobních automobilů ve světě je na špici Norsko, kde podíl EV na prodejích činil v roce 2024 92 procenta. Následují Švédsko [58 %] a Dánsko [56 %]. V Evropě v roce 2024 činil podíl elektromobilů na nových prodejích osobních automobilů 22 procent, v Číně 48 procent. Celosvětový podíl činí 22 procent.

Podíl elektromobilů na celkových prodejích osobních aut v % v roce 2024

[Zdroj: IEA]

Do roku 2030 by měl globální podíl elektromobilů na celkově užívaných osobních automobilech podle výhledu IEA činit 15 procent. V Evropě by měl tento podíl dosahovat 15 procent, v Číně 36 procent. Podíl elektromobilů na nových prodejích osobních automobilů by měl činit ve světě do roku 2030 až 42 procent, v Evropě 58 procent a v Číně 82 procent.

Zatímco výhled z roku 2020 předpokládal větší podíl EV na prodejích v Evropě oproti Číně, podle aktuálního odhadu IEA by měla v roce 2030 s velkým náskokem dominovat Čína.

Tereza Hrtúsová, ekonomka České spořitelny

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here