Podíl čínských elektromobilů na prodejích v ČR dosáhl 14,23 %

463
cinske_elektromobily
Luxusní čínský model Voyah Free, cena v Česku s DPH je cca 2 224 900 Kč. / Foto: Dongfeng Motor

S rozmachem elektromobility se často zmiňuje ofenzíva čínských elektromobilů. Zatímco na evropském trhu je každý pátý elektromobil čínský, v Česku zůstávají počty registrovaných a v Číně vyrobených vozů nízké. Ale i rychle rostou.

Podle dat společnosti JATO Dynamics přesáhl letos podíl nových bateriových elektrických vozů [BEV] vyrobených v Číně 20 procent z celkového počtu prodaných elektromobilů v Evropě. V České republice bylo za první tři měsíce letošního roku z celkem 1 293 registrovaných BEV jen 184 vyrobených v Číně, tedy s VIN začínajícím písmenem L. I tak to ale představuje mezi bateriovými elektrickými vozy tržní podíl 14,23 procenta.

„Z oněch 184 elektrických vozů čínské provenience přitom připadá 142 vozů na značku Tesla, 41 na značku MG a jeden vůz na značku DFSK, to je Dongfeng,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů [SDA] Josef Pokorný.

Za celý loňský rok dosáhly v Česku registrace v Číně vyrobených nových vozů bez ohledu na typ pohonu 3 516 automobilů. Nejvíce jich připadá na značky:

  • MG: 2 609 vozů
  • Tesla: 522
  • Honda: 198
  • Volvo: 96
  • DFSK: 49

Při celkovém počtu registrací 221 422 vozů tak loni činil podíl v Číně vyrobených automobilů bez ohledu na pohon 1,59 procenta.

Český trh je zatím v klidu, tvrdí zástupci SDA

Podle zástupců SDA český trh zatím není nijak zásadně ovlivněn přílivem čínských vozů, ani těch čistě elektrických. Drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese loga tradičních zavedených značek. Jedná se o automobily, které sjíždějí z výrobních linek v Číně, neboť čínské společnosti vlastní nebo spoluvlastní některé značky, jako jsou MG [SAIC] nebo Volvo [Zhejiang Geely Holding].

Čínská Volvo Cars jde vyrábět do Valaliky na Slovensku

„Někoho by mohlo překvapit, že v Evropě prodávané elektrické vozy Dacia jsou rovněž vyráběny v Číně. A jak ukazují registrace, také valná většina v Česku registrovaných automobilů značky Tesla vyjela z bran čínského výrobního závodu. Naopak nové Tesly vyrobené v USA jsou v Evropě prodávány výjimečně,“ vysvětluje Pokorný.

Výše uvedená statistika vychází z informací z registrací vozidel v České republice, dodává. Ty obsahují údaje o zemi výroby. O něco jiná situace podle něj panuje u registrací motocyklů a čtyřkolek.

Čína zazářila na mnichovském autosalonu, na úkor Německa

„Zde se podíl čínské produkce na českém trhu zvyšuje již mnoho let. U bateriových je aktuálně více než třetinový, pokud započítáme i spalovací motory, pak tvoří přes 27 procent,“ vyjádřil se k tomuto segmentu Pokorný.

Trh ojetých čínských elektromobilů

České řidiče stále víc zajímají ojeté elektromobily z Číny. V prvních měsících letošního roku vyhledávali čínské vozy Dongfeng a MG častěji než vozy Škoda Enyaq, Tesla 3 nebo BMW i3. Zjištění ukazuje datová analýza inzertního webu TipCars.

„Ve vyhledávání ojetin je letos patrný masivní nárůst zájmu o čínské značky. […] Je to jasný signál, že čínské elektromobily dokáží zaujmout velmi příznivým poměrem ceny a nabízené hodnoty,“ říká k trendu ředitel portálu TipCars Marek Knieža.

Čínské elektromobily se prosazují na trhu ojetin. Zájem o ně roste

V porovnání s loňským posledním kvartálem podle něj stoupl za letošní první tři měsíce počet vyhledávání prakticky všech elektromobilů. Značky MG a Dongfeng si však připsaly nejvyšší skok. Mezičtvrtletní rozdíl u vozů MG je téměř dvojnásobný, u Dongfengu až 3,5násobný.

A například prodejce vozů Mototechna již oznámil, že modelů čínské značky MG letos za první tři měsíce prodal dvojnásobně více, než prodal za celý loňský rok.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here