Správa železnic nabídne cestujícím nové chytré zastávky

709
chytre_zastavky
Stanice Heřmaničky ve Středočeském kraji na svou chytrou zastávku teprve čeká. Avšak osvědčí-li se tento typ zastávek v praxi, podle Správy železnic jich bude přibývat. / Foto: Redakce FinTag.cz

Správa železnic [SŽ] vypsala tendr na vybavení 15 nádraží elektronickými informačními panely pro takzvané chytré zastávky. Ty by se časem mohly, pokud se osvědčí, stát běžnou realitou na našich železničních tratích.

Chytré zastávky značí prosklené přístřešky pro cestující, jejichž součástí jsou moderní komunikační technologie. Součástí jejich vybavení bude informační kiosek s dotykovou obrazovkou. Cestující si zobrazí na displeji pravidelný jízdní řád, tabuli s odjezdy nebo zobrazení aktuální polohy vlaku. K podávání akustických informací poslouží reproduktor.

„Pokud se chytré zastávky v provozu osvědčí, a to jak ze strany SŽ, tak cestujících, bude jejich instalace pokračovat v dalších využívanějších lokalitách – nad 400 cestujících/24 hodin. Naší snahou je, aby se model chytré zastávky stal běžnou realitou, která přispěje ke zvýšení atraktivity cestování po železnici,“ uvedla pro FinTag.cz mluvčí SŽ Nela Friebová.

Upřesnila, že SŽ již nyní spravuje softwarový nástroj pro zveřejňování odjezdů a příjezdů vlaků ve všech stanicích a zastávkách. Dalšímu rozšiřování tak nic nebrání.

„Prvních 15 lokalit s 21 přístřešky bereme jako pilotní projekt. V případě převládajících pozitiv se budeme snažit o maximální rozšíření, samozřejmě s ohledem na investiční možnosti,“ dodala mluvčí s tím, že náklady na pořízení prvních 21 přístřešků SŽ odhadla na nejvýše 39 milionů korun.

Chytré zastávky budou antivandalské a s kamerou

Chytré zastávky budou v takzvaném antivandalském provedení. Jejich součástí bude dřevěná lavička s opěradlem a odpadkový koš. V kiosku má být umístěno tlačítko nouze, které po delším stisku spustí tísňové volání. To cestující využijí v případech ohrožení, napadení, zdravotních komplikací nebo pádu osoby do kolejiště. Součástí kiosku bude i kamera pro záznam fotografie v případě poškozování zařízení nebo zneužívání tlačítka nouze. Kamerový systém provede záznam při každém stisknutí tlačítka nouze.

„Použití zmíněných dvou zařízení v zastávce značně zvýší bezpečnost cestujících, a to jak možností odhalení pachatele z pořízených záznamů, tak preventivním způsobem,“ doplňuje mluvčí SŽ Nela Friebová.

Osvětlení přístřešku zareaguje na pohyb vlaku a řídit ho bude soumrakový spínač. V přístřešku budou dvě zabudované LED svítilny. Cílem je, aby chytrá zastávka fungovala za nízké spotřeby elektrické energie. Napájení zastávky navíc zajistí solární energie ukládaná do akumulátorů.

„Instalací chytrých zastávek dojde k výrazné úspoře nákladů především za energie pro osvětlení. […] Osvětlení pomocí LED technologie aktivované v určitý časový úsek bude také zárukou úspor. Informační systém by měl disponovat zobrazovači s technologií tzv. elektronického inkoustu, což je energeticky velmi nenáročné řešení,“ upřesnila mluvčí.

Chytré zastávky klasická nádraží nenahradí, tvrdí SŽ

Chytré zastávky po vyhodnocení tendru SŽ umístí do míst, kde je dnes vyvěšen jízdní řád v tištěné podobě. Cestují v nich nejsou informováni o aktuálních změnách v jízdním řádu, zpožděných vlacích a provozních mimořádnostech.

Seznam plánovaných nádraží pro prvních 21 chytrých zastávek
Název zastávky Kraj Počet přístřešků
Dolní Lhota Jihomoravský 2
Dolní Lutyně Moravskoslezský 2
Doubravice nad Svitavou Jihomoravský 2
Hostivice-Litovice Středočeský 1
Kraslice předměstí Karlovarský 1
Liberec-Rochlice Liberecký 1
Louny střed Ústecký 1
Lovosice město Ústecký 2
Měrovice nad Hanou Olomoucký 1
Proboštov Ústecký 2
Proseč nad Nisou Liberecký 1
Rohatec zastávka Jihomoravský 2
Trutnov-Zelená Louka Královéhradecký 1
Újezd u Brna Jihomoravský 1
Velká Bystřice zastávka Olomoucký 1
Celkem   21

[Zdroj: SŽ]

Ve stanicích s klasickými nádražními budovami chytré zastávky uplatnění nenajdou. Což nemusí dle Nely Friebové ale platit vždy. Instalace chytrých zastávek v takových lokalitách je odůvodnitelná například u vícekolejných úseků, kde budova stojí pouze u jedné koleje.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here