Americký prezident Donald Trump a někteří členové Kongresu chtějí oživit zdecimované americké loděnice, aby byly schopné konkurovat těm čínským. Ale není to bez problémů. Čína je v současnosti největším stavitelem lodí.
Uvádí to článek listu The New York Times [NYT] U.S. Ships Championed by Trump Cost 5 Times as Much as Asian Ones. Podle listu je Trumpův plán až příliš ctižádostivým cílem. A jen optimisté tvrdí, že Trumpova administrativa a Kongres v tomto úsilí uspějí. Trump již v dubnu vydal exekutivní výnos týkající se oživení amerických loděnic.
„Budeme do stavby lodí investovat obrovské částky,“ uvedl při podpisu výnosu a dodal: „Velmi zaostáváme za konkurencí.“
Za posledních deset let čínské loděnice postavily 6 765 obchodních lodí, téměř polovinu světové produkce. Na japonské výrobce připadá 3 130 lodí, jihokorejské 2 405 a na americké pouze 37 lodí.
Kancelář amerického obchodního zastupitelství proto stanovila nová pravidla, v jejichž rámci bude penalizovat čínské lodě a vyžadovat, aby se obchodní lodě stavěly v USA. Právníci Kongresu obou stran prosazují zákon umožňující stavby lodí masivně dotovat.
Co říká David Kim z loděnice ve Filadelfii
Jednou z oblastí, kde se odrazí prezidentský výnos, jsou loděnice ve Filadelfii. Ty loni koupil největší světový stavitel lodí, jihokorejský konglomerát Hanwha.
„Loďařský průmysl je připravený k růstu,“ uvedl ředitel loděnic Hanwha David Kim.
K tomu, aby to dokázal, ale musí mít stabilní poptávku po nových lodích. A federální vláda musí loďaře subvencovat, dodal. Rovněž souhlasí s penalizací využívání lodí zahraničních rejdařů, kteří využívají amerických přístavů. Upozorňuje ale i na překážky. Filadelfské loděnice nedisponují do roku 2027 dostatečným prostorem pro nové objednávky a další americké loděnice jsou zaměstnány vojenskými zakázkami, a tak na výrobu obchodních lodí také nemají kapacity.
„Lodě se v USA staví mnohem déle než v Asii a stojí téměř pětkrát víc. Ve Filadelfii se loď staví rok a půl, zatímco loděnice Hanwha v Jižní Koreji ji postaví za týden,“ popisuje propastný rozdíl v produktivitě stavby lodí v USA a u jihokorejského vlastníka amerických loděnic.
Doplnil, že jihokorejský vlastník v amerických loděnicích zavedl například automatické svařování, které stavbu lodí zrychluje. Kolik jeho společnost hodlá dál investovat do americké loděnice, kterou koupila za 100 milionů dolarů [cca 2,2 mld. Kč], neuvádí.
Stavba lodí podle Cato Institutu
Colin Grabow, ředitel Cato Institutu, organizace, která upřednostňuje co nejmenší vládní regulace, tvrdí, že mu situace v loďařském průmyslu vyvolává nepříjemné déjà vu.
„Úsilí předchozí vlády podpořit domácí loděnice bylo většinou neúspěšné. Včetně snahy stavět ve Filadelfii více obchodních lodí poté, kdy tam byla uzavřena v roce 1995 námořní základna,“ říká Grabow s tím, že to byl obrovský otřes.
Kromě čínských plavidel jsou obchodní lodě, které dovážejí zboží do USA, postaveny v Japonsku, Jižní Koreji i jiných zemích. Tyto lodě jsou vlastněny a provozovány většinou globálními rejdařskými společnostmi se sídlem hlavně v Evropě a Asii.
V posledních letech navíc zrychlila stavba čínských obchodních lodí. A Washington se obává, že Čína tak získává strategickou výhodu a dominanci. To v nedávném podcastu FinTag potvrdil investiční stratég Roman Pospíšil.
„Můžete to vidět třeba ve světovém obchodu, který je závislý na dopravě po moři, i když nám to tady v Česku tolik nepřijde. Americká flotila dlouho neměla žádnou konkurenci, ale Čína v posledních deseti letech vytváří obrovské flotily přepravních lodí. To znamená poměr sil ve světě se mění,“ uvedl Roman Pospíšil.
Roman Pospíšil: Nechci říci, že Rusko je nepřítel, ale nebezpečné je
NYT uvádí, že těch „několik amerických lodí“ [37], které v USA firmy postavily za posledních deset let, obvykle obsluhuje jen americké přístavy. Jak to přikazuje více než sto let starý zákon. Podle něj mohou tyto spoje provozovat právě jen lodě postavené v USA.
Pomůže stavbě lodí v USA nový výnos prezidenta
Současné washingtonské plány cílí nejen na stavbu nových lodí, ale hlavně tankerů na zkapalněný plyn. Ty jsou však ještě mnohem složitější než lodě převážející kontejnery.
Británie LNG koupí z USA, i kdyby ho měla vozit přes půl světa
Například vlastník zmíněných filadelfských loděnic Hanwha těchto tankerů postavil v Jižní Koreji dvě stě. Podle ředitele Davida Kima filadelfské loděnice disponují dostatečně velkými doky na stavbu podobných lodí.
„Ale i kdyby Hanwha přemístila výrobu do USA, měla by problém se získáním kvalifikované pracovní síly. A když je získá, má problém si je udržet,“ říká Kim.
Na opuštěných lodích přežívají tři tisíce námořníků. I jich přibývá
Vláda přesto předpokládá, že bude těchto lodí v Americe vyrábět stále víc. Lodnímu průmyslu mají pomoci vládní dotace. Od podpory stavby lodí, pracovních sil až po lodních posádek.
Roland Rexha z Marine Engineers´ Beneficial Association, unie amerických námořních zaměstnanců, to považuje za nezbytné.
„Čína dotuje svůj veškerý průmysl. Musíme tedy najít způsob, jak podporovat naši námořní dopravu,“ říká.
Upozorňuje i na to, že služba na americké lodi na zámořských trasách je lukrativní a smysluplná kariéra. Důstojník si vydělá přes 200 000 dolarů [cca 4 376 000 Kč] ročně a do penze může jít po 20 letech. Po tříměsíční plavbě navíc zůstávají námořníci 3 měsíce doma.
Závěrem dává NYT slovo i kritikům Trumpova výnosu a podpoře stavby lodí v USA. Podle nich poskytuje už tak drahým loděnicím jen nekonečné dotace.
„Lepší způsob, jak čelit čínské dominanci, by bylo podle nich vybudování strategické flotily loděmi postavenými v Japonsku a Jižní Koreji, tedy americkými spojenci,“ má jasno NYT.
Dělá se někdy něco správně ?