„Bohatí lidé investují do aktiv, chudí lidé a střední třída nakupují pasiva. Aktiva peníze přinášejí, pasiva peníze naopak ubírají,“ říká 30letý Tomáš, který ví, co chce. Svůj první investiční byt pronajímá cizincům přes Airbnb v Praze již několik let. Výnos z něj má 20 až 40 tisíc korun měsíčně i více.

Tomáš dlouhou poslouchal o výhodách investování do takzvaných investičních bytů. Nechtěl jít ale tou cestou, že byty bude pronajímat dlouhodobě dlouhodobým nájemníkům.

Přes Airbnb

Chtěl přes Airbnb. Věděl hned, že ho chce pronajímat cizincům, protože na nich vydělá nejvíc. Proto šel a koupil svůj první investiční byt, přízemní byt v dezolátním stavu, na pražském Žižkově, za který zaplatil před cca 3 roky 2,5 milionů korun. Zhruba půl milionu korun musel investovat do jeho rekonstrukce. A pak ho začal prostřednictvím internetu nabízet k pronájmu turistům mířícím do Prahy. Jeho strategie se mu vyplatila.

Byty na hypotéku

Na pořízení bytu i jeho rekonstrukci si sjednal klasický hypotéční úvěr, přičemž příjmy z bytu v plné turistické sezoně i několikanásobně převýší jeho měsíční hypotéční splátku. I proto si Tomáš takto pořídil hned několik podobných bytů. Ty ale už financoval prostřednictvím specializovaných hypoték na investiční nemovitosti, které jsou sice o něco dražší než klasické hypotéky na pořízení vlastního bydlení, ale jejich výhodou je, že banka u nich uznává jako součást příjmů žadatele i část z budoucích pronájmů plynoucích z pořizované nemovitosti. A navíc hypotéku na vlastní bydlení už měl.

Jak vzniklo Airbnb

Krátce po přistěhování do San Francisca v říjnu 2007 nemohli spolubydlící a bývalí spolužáci Brian Chesky a Joe Gebbia zaplatit nájem za jejich podkrovní byt. Přišli tedy s nápadem umístit do jejich obývacího pokoje nafukovací matrace a provozovat na nich ubytování způsobem „bed and breakfast“.

Prvním cílem bylo vydělat si pouze nějaké peníze na přilepšenou. V únoru 2008 se k nim přidal bývalý spolubydlící Nathan Blecharczyk jako technický ředitel a třetí spoluzakladatel nového podniku AirBed & Breakfast. Vytvořili web, která nabízela krátký pronájem pro lidi, kteří si nemohli pronajmout hotel. V srpnu 2008 oficiálně tuto stránku i spustili. První zákazníci k nim dorazili během léta 2008. V roce 2018 měla jejich společnost tržby přes 3,5 miliardy USD.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here