Kamionoví čeští dopravci mají kvůli šíření koronaviru méně zakázek. Mezinárodní přeprava českých nákladních dopravců přitom byla v problémech již před šířením nákazy. Současný výpadek tak může podle dopravců jejich situaci ještě více ohrozit. Uvedl to mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Od pondělí čeští dopravci museli zrušit několik přeprav do Itálie. Napřklad Spediční firma MOSS logistics z Hustopečí na Břeclavsku přestala jezdit se svými kamiony do části severní Itálie, kde jsou ohniska nákazy novým typem koronaviru. Kvůli omezení výroby v Číně se snižují i další nákladní přepravy.

„Od pondělí zaznamenáváme úbytek a rušení přeprav z Itálie, i když zatím jde o jednotlivé případy,“ říká Martin Felix.

Zároveň dodává, že v souvislosti s omezením výroby v Číně se již zčásti zastavila kontejnerová doprava. To znamená a do budoucna bude jistě znamenat omezení výroby mnoha továren a okamžitý výpadek zakázek pro dopravu.

„Některé provozy mají zásoby pouze na pár dní a jsou na dodávkách z Číny závislé, svou výrobu tedy budou muset omezit,“ dodal.

Podle analytika České spořitelny Davida Navrátila bude mít výpadek vliv zejména na výrobu počítačů. Celkový podíl mezispotřeby, tedy podíl součástek a dílů dovezených z Číny, totiž představuje čtyři procenta. Pro srovnání z Německa je to 18 procent.

„Nejvíce spoléhá na Čínu výroba počítačů s podílem 20 procent, což nepůjde snadno vykompenzovat dovozem z jiných zemí. V případě aut jde jen o dvě procenta,“ upřesnil.

Doprava v dlouhodobých problémech

Podle Martina Felixe se v některých případech objevil problém i u řidičů, kteří se obávají jezdit do severní Itálie. Nejde prý však o obecný stav. Čeští dopravci šoféry vybavují dezinfekcí a rouškami, těch je ovšem často nedostatek.

„Problém je, že opatření a tzv. zakázané oblasti se rozšiřují každý den a dopravce, který dnes vyšle kamion, neví, jestli se na místo doručení dostane a bude tam puštěn. A už vůbec netuší, zda se mu podaří vrátit zpět,“ podotkl Felix.

Situaci může v dalších dnech a týdnech ovlivnit i případné částečné nebo úplné uzavírání hranic a omezování dopravy. Podle Martina Felixe kritické situaci, zejména v mezinárodní dopravě, přitom čelili silniční dopravci už před šířením koronaviru. Výkony mezinárodní dopravy klesají čtvrtým rokem po sobě. Nynější úbytek zakázek tak může podle Martina Felixe ohrozit chod mnoha společností.

„Současný výpadek přeprav už dopravci nebudou schopni nijak nahradit. Protože většina vozidel se pořizuje na leasing, bude třeba, aby se do překonání krize zapojily i finanční společnosti,“ upřesnil.

Čeští dopravci u premiéra

Čeští dopravci přitom již v půlce letošního ledna jednali s premiérem Andrejem Babišem [ANO] o alarmující ekonomické situaci českých kamionových dopravců. Upozornili ho na to, že meziroční pokles výkonů za první tři kvartály 2019/2018 byl dalších 33 procent.

„Naše kamionová doprava v roce 2018 vykázala o 41,5 procent menší výkon a přepravila o 10,2 procenta méně tun zboží než v roce 2004, kdy jsme vstupovali do EU,“ tvrdí Felix.

Podle něj jde o zvláštní jev, když ekonomika v posledních letech posiluje a kamionů na našich silnicích přibývá, dle něj bohužel však jen na těch zahraničních. Jako důvod uvedl vysoké zdanění dopravců. Mnoha tuzemským regionálním dopravcům a podnikatelům navíc od ledna stouply náklady s rozšířením mýta na dalších 900 km silnic I. tř. a dle jeho názoru není pro ně lehké toto zvýšení dostat do cen.

[Pozn. red.: S 1. lednem 2020 se rozšířila povinnost platit mýtné u nákladních aut s hmotností nad 3,5 tuny a autobusů na dalších 868 kilometrů silnic I. třídy. Stalo se tak přes několikaletý odpor krajů, obcí i samotných autodopravců. Hrubý výnos z tohoto rozšíření ministerstvo dopravy odhaduje na 1 až 1,5 miliardy korun.]

Dopravci proto požadují narovnání podnikatelských podmínek tuzemských dopravců se zahraniční konkurencí. To se má týkat silniční daně, spotřební daně z nafty, mýtných sazeb, zákonných odvodů z mezd a slevového schématu u mýta.

„Věříme, že jednání budou konstruktivní a situace nedojde tak daleko jako u našich kolegů na Slovensku, kde dlouholeté neřešení problémů silniční dopravy vyhnalo dopravce do ulic,“ uvedl po jednání s premiérem prezident Sdružení Česmad Bohemia Josef Melzer.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here