Celkové výnosy herního průmyslu loni dosáhly 152 miliard dolarů. To je cca 3,9 bilionu korun. Herní průmysl v Česku generuje 157 milionů dolarů. To jsou téměř čtyři miliardy korun. Vyplývá to z výzkumu analytického projektu Česko v datech.

V celosvětovém srovnání loňských výnosů herního průmyslu vede Čína [34,4 mld. USD] následovaná USA [31,5 USD] a Japonskem [17,7 mld. USD]. Česká republika je se 157 miliony dolarů na padesátém místě.

Na ekonomické úspěšnosti videoherního průmyslu se ale nepodílí jen prodeje her. Na popularitě získává i herní streamování. Mimo jiné právě díky streamovacím platformám jako Twitch, YouTube, Facebook Gaming nebo Mixer od Microsoftu probíhá profesionalizace celého odvětví, říká Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech.

Loni byla nejsledovanější hrou populární League of Legends, jejímž sledováním diváci strávili 478,8 milionu hodin. Největší konkurenci stejného žánru pro ni představuje Dota 2 s 282,2 milionu hodin. Celkově je ale na druhé příčce sledovanosti Counter-Strike: Global Offensive s dalšími dvěma miliony hodin navíc.

Herní průmysl a eSport jako povolání

Elektronické sporty mají podobně jako ty tradiční i své oficiální turnaje. Největší úspěch měl loni Světový šampionát právě v League of Legends. Ten v jednu chvíli sledovaly čtyři miliony lidí. Druhé místo drží Světový pohár Fortnite s 2,3 miliony, třetí potom Světová série ve Free Fire se dvěma miliony diváků. Pro srovnání – stream finále ligy amerického fotbalu [Super Bowl] sledovalo průměrně 3,4 milionu lidí.

Zápasy a turnaje v eSportu jsou výhodné pro tvůrce videoher a pořadatele, ale motivují i hráče. Celkově nejúspěšnější je dánský hráč Doty 2 Johan Sundstein s přezdívkou N0tail, který si hraním vydělal téměř 6,9 milionu dolarů. O 400 tisíc dolarů tak převyšuje druhého Jesseho Vainikku z Finska. Desítku nejúspěšnějších esportovců tvoří právě jen hráči Doty 2. Nejlepší esportovec ve Fortnite je se třemi miliony dolarů až na dvanáctém místě celkového srovnání, nejúspěšnější hráč Counter-Strike dokonce až na čtyřicátém místě.

Hráči videoher rovněž mají své týmy. Tím nejúspěšnějším je Team Liquid, který funguje už od roku 2000 a má na svém kontě 34,7 miliard dolarů z turnajových vítězství. Žebříček vedou Američané se 138,6 miliardami dolarů. Za nimi s třicetimiliardovým rozdílem následuje Čína, na třetím místě je Jižní Korea, jejíž hráči si připsali 89,8 miliard dolarů. Česká eSuba je celosvětově na 207. pozici s výhrami v hodnotě 358 tisíc dolarů. V celkovém srovnání patří českým hráčům 42. příčka.

58 procent příjmů eSportu jde ze sponzoringu

Podle poradenské společnosti Deloitte má eSport výrazný marketingový potenciál s cílením na mladou generaci. Podle průzkumu České asociace eSportu je průměrný český divák videoher muž ve věku 18 až 21 let, který touto činností tráví jednu až tři hodiny denně. Podle odhadů jenom letos sponzoři celosvětově dají do eSportu až 637 milionů dolarů [16,1 mld. Kč]. Ostatně příjmy ze sponzoringu činí 58 procent celkových příjmů eSportu.

Bez zajímavosti nejsou ani úspěchy českých vývojářských firem. Loni například došlo k prodeji české společnosti Warhorse Studio, která vyvinula úspěšnou hru Kingdome Come, švédské herní firmě THQ Nordic. V Česku je zhruba sto firem, které se vývojem počítačových her zabývají.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here