Preventivní opatření proti šíření nemoci covid-19 vyžadují mnoho ochranných pomůcek. Mezi ně patří nejen ochranné štíty, ale i přepážky pro obsluhu při výdeji zboží či poskytování služeb. A tak nastal boom poptávky po výrobcích z plexiskla.

Vysoká poptávka po ochranném plexiskle se objevila v březnu a dubnu, kdy některé zprávy naznačovaly, že poptávka vzrostla až trojnásobně. V dlouhodobějším výhledu může podle něj toto odvětví doufat ve stále poměrně vysoký roční růst o 15 až 20 procent. Předchozí odhady přitom počítaly se zvýšení jen o jedno až čtyři procenta.

„Nestačíme všechny objednávky vyřizovat,“ říká Michel Rivé, zakladatel a šéf podniku Pluxi specializujícího se na produkty značky Plexiglas.

Plexiglas, patentovaná značka německé skupiny Röhm, která přešla do obecného jazyka pod názvem plexisklo, je rovněž známá jako PMMA [polymethylmethakrylát]. Jde o plastický materiál, který se široce využívá pro výrobu ochranných štítů, ochranných přepážek či dekorativních předmětů.

„Před měsícem jsme si uvědomili, že vznikne silná poptávka po ochranných prostředcích a že plexisklo bude velmi žádané,“ říká šéf podniku Pluxi, který má sídlo ve francouzské obci Landévant v departementu Morbihan.

„Když přišlo rozhodnutí o karanténě, měli jsme ještě práci na týden,“ uvádí Michel Rivé.

První objednávka dvou tisíc ochranných přepážek do lékáren umožnila znovu nastartovat výrobu. Následovaly objednávky z čerpacích stanic a dalších obchodů a institucí.

„Máme však stále zpoždění,“ zdůrazňuje šéf Pluxi, který zpracovává objednávky ze samého začátku karantény, jež jsou vyřizovány se zpožděním a po malých částech.

„Objednávky, které dostáváme dnes, budou vyřízeny na podzim, možná až v prosinci,“ uvádí. Obvykle dodání trvá týden až tři týdny podle toho, o jaké produkty jde.

„Pro všechny sektory, kam chodí veřejnost a které mohly od 11. května otevřít, je životně důležité, aby měly ochranu,“ říká Michel Rivé s dovětkem, že jeho firma však nestíhá uspokojit poptávku.

Jak je to v Německu

Na začátku roku Michael Pack připravoval několik tvrdých opatření. Německý výrobce akrylátového skla Röhm GmbH, jehož je ředitelem, překonal obtížnou zimní sezonu. Poptávka z automobilového i stavebního sektoru byla slabá. Což srazilo ceny, a noví soukromí majitelé chtěli podrobně naplánovat, jak začít vydělávat na své investici 3,2 miliardy USD [76,3 miliardy Kč], kterou dokončili v červenci. V reakci na to začal Pack snižovat výrobu a pracovní dobu v nejvíce zasažených továrnách.

V březnu Pack zaznamenal náhlý růst v části podnikání, které bylo dlouhodobě v nejlepším případě stabilní, a to u akrylátových fólií prodávaných pod značkou Plexiglas. Objednávky přicházely z maloobchodů, kanceláří, nemocnic a dopravních společností, které sháněly něco, čím by oddělily zaměstnance od kašlající a kýchající veřejnosti šířící koronavirus. Podobně jako roušky a dezinfekční prostředky se plexisklo stalo téměř přes noc všudypřítomnou průsvitnou ochranou mezi pokladními, řidiči autobusů a recepčními na jedné straně a zákazníky na druhé.

Pro Röhm to byla vítaná podpora. Podle Packa má firma nyní objednávky na tabule z plexiskla z Evropy a USA nejméně do října. To ukazuje, že nárůst poptávky nezmizí tak náhle, jako se objevil. Röhm předpovídá, že průsvitné přepážky ve veřejných prostorách a v kancelářích zůstanou v dohledné budoucnosti běžné.

Výkonný ředitel firmy Valence Group, která se specializuje na chemikálie, Anton Ticktin dodává, že nárůst poptávky po akrylátových deskách kvůli covidu-19 je oslnivý. V letošním roce podle jeho odhadu vykáže toto odvětví rekordní tržby i zisk.

Röhm uvádí, že nynější objednávky plexisklových desek do značné míry kompenzují pokles poptávky z automobilového průmyslu. Zde se tento materiál používá pro světlomety a na palubní desce. Široce je také využíván v letectví, na nástěnné cedule či ve sklenících.

Produkce z plexiskla běží na dvě směny denně

Podobné zkušenosti má firma Abaqueplast, distributor plastických materiálů a výrobce produktů na zakázku, která sídlí na předměstí Paříže. Ta se pustila do výroby ochranných přepážek z plexiskla.

„Pracujeme hodně pro výstavní stánky či muzea, která zrušila své dočasné expozice. Přišli jsme tedy o odbytiště,“ vysvětluje ředitel Abaqueplastu Marc Le Moel.

Na začátku karantény firma vyráběla ochranné štíty, které nabízela na svých internetových stránkách.

„Poptávka prudce rostla. Tak jsme soustředili veškerou naši činnost na ochranné štíty,“ uvádí.

Dnes už Abaqueplast nevyrábí na zakázku. Zaměstnanci pracují na dvě směny, 14 hodin denně, a vyrábějí se štíty standardních rozměrů. Plexisklo je lehčí než sklo a rovněž transparentnější. Poptávka po plexiskle je velmi silná.

„Jestliže chcete objednávat u některých výrobců, tak dnes mají lhůty od září do prosince,“ uvádí šéf Abaqueplastu.

Obdobné je to ve firmě Arkema

Francouzská firma Arkema, která vyrábí plexisklo v deskách pod značkou Altuglas, potvrzuje velkou poptávku po produktu v této podobě.

Závody firmy ve Spojených státech a ve Francii pracují naplno, uvedl nedávno generální ředitel Arkemy Thierry Le Hénaff a připomněl, že tyto materiály tvoří jen poměrně omezenou část celkové produkce skupiny.

„Snažíme se poptávku uspokojit,“ říká Le Hénaff a zdůrazňuje, že se zaměstnanci zmobilizovali, aby společnost mohla dodávat produkty co nejdříve.

Dodejme, že polymethylmethakrylát, běžně známý jako plexisklo nebo akrylátové sklo, je průhledný syntetický polymer s vlastnostmi termoplastu. Připravuje se polymerací v bloku, ale i suspenzí, event. v emulzi nebo v roztoku. Bloková polymerace současně tvaruje výrobek. Polymethylmethakrylát se prodává pod řadou názvů.

–ČTK/AFP–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here