Elektronické bankovnictví v současnosti využívá téměř každý Čech [97 %] s internetem. V přístupu do něj pak roste obliba mobilních aplikací bank. Vyplývá to z průzkumu České bankovní asociace [ČBA]. K tématu se pro FinTag.cz vyjádřil poradce ČBA pro platební styk a digitalizaci Tomáš Hládek.

Průzkum zároveň ukazuje na to, že osobní kontakt klienta s bankéřem bude i nadále důležitou součástí poskytovaných služeb. A to i přes pandemii koronaviru, během které sice banky komunikovaly primárně on-line, ale v některých případech klienti raději zavítali na pobočku osobně.

Na druhé straně elektronické bankovnictví používá na 97 procent Čechů s přístupem k internetu. Spravují přes něj své bankovní účty a objednané finanční služby. Ještě v roce 2018 to přitom bylo pouhých 82 procent.

„A stále tu máme ale lidi, kteří nemají bankovní účet, natož internet. Zejména ti tvoří tu část obyvatelstva, která elektronické bankovnictví nevyužívá vůbec,“ vysvětluje v rozhovoru pro FinTag.cz poradce ČBA pro platební styk a digitalizaci Tomáš Hládek.

A nejen to. Říká i proč banky přechod na digitalizaci zvládají, zatímco například veřejná správa nikoliv. Banky podle něj mají oproti státu v zavádění digitálních technologií velký časový náskok a také jasnou motivaci, jimiž jsou úspory.

Jak Češi elektronické bankovnictví používají

Češi se obecně do svého bankovnictví přihlašují přes webové stránky banky. Popularita stoupá i mobilním aplikacím. Za poslední rok se počet uživatelů mobilního bankovnictví zvýšil o osm procentních bodů.

„V souvislosti s přihlašováním do mobilních aplikací svých bank, dávají klienti stále častěji přednost ověřování pomocí biometrických prvků před dříve standardními uživatelskými hesly a PINy. Biometrie je obecně považována za poměrně spolehlivý bezpečnostní prvek, navíc jde o rychlejší a pohodlnější způsob přihlášení,“ říká Tomáš Hládek.

Ověření pomocí biometrických prvků při přihlašování do mobilní bankovní aplikace využívá 44 procent Čechů. Loni to bylo 36 procent. Tři čtvrtiny z letošních 44 procent si zvolí otisk prstu. Používání elektronického bankovnictví se vyhýbají [3 %] především starší lidé.

Někteří mobilní aplikace odmítají

Jsou ale i takoví, kteří si aplikaci do mobilního telefonu stáhnout nechtějí, a to především proto, že jsou zvyklí na přístup přes webové stránky [36 %]. Anebo mají obavy o bezpečnost [39 %].

„Zabezpečení mobilních služeb mají dnes banky technologicky dobře vyřešené a na jejich rozvoj a bezpečnost vynakládají značné finanční prostředky. Klienti se pak do internetového bankovnictví přihlašují prostřednictvím tzv. dvoufaktorového ověření. Obavy o bezpečnost by tedy neměly být tak vysoké,“ upozorňuje v této souvislosti Tomáš Hládek.

Dodává přitom, že polovina z těch, kteří mobilní bankovnictví nevyužívají, jeho instalaci neplánují z principu. K instalaci je podle něj zkrátka nepřesvědčí nic.

Elektronické bankovnictví lidé využívají denně

Podle průzkumu ti, kteří využívají mobilní banku, kontrolují svůj účet klidně denně [27 %]. Ti, kteří preferují přístup přes webové stránky banky, využívají své internetové bankovnictví spíše párkrát měsíčně [36 %]. Několikrát do týdne si svůj účet zkontroluje 40 procent respondentů. Ať už za pomoci aplikace či přihlášení přes webové stránky banky.

Z hlediska fungování je pro Čechy zásadní jednoduché a přehledné ovládání a vysoká míra zabezpečení. U webového prohlížeče je důležité i detailní vyhledávání. V případě mobilní aplikace je pak důležitá její rychlost a možnost využít ji kdykoliv a kdekoliv.

Obecně přitom platí, že náročnější úkony, jako například správa trvalých příkazů, nastavení účtu a platebních karet, ale i administrativní záležitosti, jsou primárně realizovány prostřednictvím webového prohlížeče. Naopak při ověření zůstatku, kontrole příjmů a úspor Češi preferují mobilní aplikaci.

Veronika Táchová

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here