Ztráta ČD má být pět miliard Kč. Zlepšit služby má Ivan Bednárik

590
Ivan_Bednarik
Foto: ČD

Ztráty Českých drah [ČD] z letošních tržeb mohou dosáhnout až pěti miliard korun. Dráhy tak upravily svůj odhad zkraje podzimu, kdy očekávaly letošní ztrátu cca tři miliardy korun. Hlavní část škod tvoří výpadky příjmů z jízdného. Pomoci firmě má její nový šéf Ivan Bednárik.

Odhad ztrát ČD prohloubila podzimní vlna pandemie. Dráhy během ní, stejně jako ostatní dopravci, zrušily desítky spojů, obsazenost fungujících vlaků je navíc velmi nízká.

„Jde zatím o hrubý odhad,” upozornil mluvčí ČD Radek Joklík.

Vysoké ztráty evidují i ostatní dopravci, často v řádech vyšších stovek milionů korun. Leo Express nyní vyzval stát k větší podpoře dopravců, ta dosavadní je podle firmy nedostatečná. Dopravci navíc očekávají, že situace se bude s dalším zpřísněním vládních omezení ještě zhoršovat.

Výsledky ČD na konci roku

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 500 lidí.

Nejcitelnější mají ČD výpadek tržeb z jízdného. Například během jarní krize spadla poptávka cestujících oproti normálu na desetinu. Na podzim je zájem v porovnání s běžnými počty zhruba na pětině až čtvrtině. Dráhy proto na jaře a na podzim zrušily desítky spojů. S tím jsou spojeny nižší úhrady od objednatelů dopravy ze strany krajů. Na druhé straně některé linky zejména u velkých měst jezdí přetížené. Navzdory preventivním opatřením proti novému koronaviru.

Podle společnosti se podařilo podniku snížit některé náklady, zdaleka to však nevystačí na alespoň částečné pokrytí ztrát z jízdného. Propady drah příliš nesníží ani plánovaná podpora státu. Ministerstvo dopravy ČR [MD ČR] chce rozdělit 400 milionů korun mezi dopravce za linky, které si u nich objednává. Většinu z těchto peněz by měly dostat právě ČD. Vedle toho chce stát komerčním dopravcům odpustit dvě třetiny z letošních poplatků za užívání železnice. V případě ČD by to znamenalo slevu kolem 80 až 90 milionů korun.

Na post šéfa ČD přichází Ivan Bednárik

Současná krize vedla ke změnám ve vedení státního dopravce. Novým předsedou představenstva a generálním ředitelem podniku se na začátku prosince stal šéf ČD Cargo Ivan Bednárik. Nahradil Václava Nebeského, který se přesunul na post místopředsedy představenstva. Ministr dopravy Karel Havlíček [za ANO] krok odůvodnil nutností posílit finanční řízení společnosti v době krize. Nebeský podle něj nebyl typický krizový manažer.

„Jako dlouholetý předseda představenstva ČD Cargo prokázal Ivan Bednárik, že má klíčové předpoklady k tomu, aby provedl i České dráhy nadcházející náročnou etapou. Národní dopravce utrpěl v důsledku pandemie covid-19 ztráty v řádech miliard korun. Nyní musí najít cesty, jak udržet a posílit svou finanční pozici a pokračovat v náročném investičním programu i zkvalitňování svých služeb,” uvedl při jmenování Bednárika do funkce předseda dozorčí rady ČD Pavel Kysilka.

Nebeský, který byl v čele státního dopravce od loňského září, ve vedení zůstane. Přesune se na post místopředsedy představenstva. Jako místopředseda bude odpovídat za oblasti projektového řízení, dotací a IT a s tím spojenou digitalizaci služeb a procesů. Společnost si od efektivity těchto částí slibuje úsporu nákladů. V představenstvu naopak skončil Patrik Horný, který dosud zodpovídal za ekonomiku. Tu nyní řídí přímo nový šéf Ivan Bednárik. Dosavadní místopředseda představenstva Michal Kraus zůstává ve vedení jako jeho řadový člen a na starosti bude mít i nadále provoz. Dalšími členy představenstva jsou Petr Pavelec zodpovídající za správu majetku a Jiří Ješeta, který vede sekci obchodu.

 –ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here