Více než tři stovky zájezdových autobusů se dnes sjely na parkoviště PVA EXPO Praha Letňany, aby upozornily na špatnou finanční situaci zájezdových dopravců. Akci pořádala iniciativa Za autobusy. Autobusoví dopravci požadují pokračování státní podpory Covid Bus. Podle nich je dosavadní podpora nedostatečná.

To však odmítá Ministerstvo dopravy ČR [MD ČR]. Poukazuje na to, že dopravci již dostali bezmála miliardu korun. V programu Covid Bus MD ČR obdrželo 1 054 žádostí o kompenzaci. Celkem ministerstvo rozdělilo 932,5 milionu korun pro 3 486 vozidel. Zmítnuto bylo 27 žádostí. Podle úřadu šlo o dopravce, kteří nebyli držiteli koncese. Nebo jejich autobusy nesplňovaly podmínky pro dotace, jako je například nízká emisní třída.

„V případě zamítnutí žádosti jsme vždy vysvětlili další postup a upozornili na možnost podání nové žádosti po odstranění nedostatků. Proto je počet zamítnutých žádostí tak extrémně nízký, všichni, kdo mohli nedostatky odstranit, byli úspěšní po podání nové žádosti,” uvedl ředitel Odboru silniční dopravy ministerstva Pavol Baran.

Podpora by podle ministerstva měla dopravcům pomoci se přizpůsobit trhu do konce prvního čtvrtletí roku 2021.

„Většina žadatelů uspěla a peníze by již měli mít na svých účtech,” řekl ministr dopravy Karel Havlíček [za ANO].

Co si myslí autobusoví dopravci

Podle dopravců však dosavadní dotace pomohly uhradit pouze dluhy z jarní krize a nyní jsou opět bez zakázek. Stát podle nich nyní dopravce přehlíží a nedostatečně zohledňuje pokračující problémy. Proto na dnešní sjezd zvali i ministra dopravy Karla Havlíčka [za ANO]. Podle iniciativy však odmítl a s dopravci bude jednat v lednu.

„Ztráty jednotlivých dopravců činí letos 80 až sto procent tržeb,” tvrdí předseda iniciativy Za autobusy Jiří Vlasák.

autobusovi_a

Zakázky podle něj klesly dopravcům téměř na nulu. Obnovení provozu většina z nich očekává až v polovině příštího roku. Již poskytnuté dotace podle iniciativy stačily podnikatelům jen na zaplacení dluhů za leasing z jara. Autobusy ovšem stojí stále.

Jde o malé dopravce

Podle iniciativy většinu zájezdových autobusů provozují malí živnostníci. Ti nemají úspory na další půlrok bez příjmů.

„Z aktuální situace přitom jasně vidíme, že naši klienti si neobjednávají jízdy na jaro. Přitom už touto dobou běžně plánují minimálně jarní prázdniny,” dodává předseda inciativy.

V České televizi [ČT] pak upozornil i na daňová zvýhodnění linkových dopravců, kteří nyní při poklesu přepravy vstupují na trh zájezdových dopravců za mnohem výhodnějších daňových podmínek.

„Naše ceny se tak stávají nekonkurenceschopné,” uvedl.

Podle něj bez další státní pomoci může celý obor zkolabovat. Krize v Česku zasáhla až 2 tisíce zájezdových dopravců provozujících dohromady asi 9 000 autobusů.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here