Česká výroba motorových vozidel loni propadla o 19,2 procenta

181
vozidel

Celkově se loni v Česku vyrobilo 1 186 151 všech druhů silničních vozidel. To je meziročně o 18,8 procenta méně. Produkce motorových vozidel se meziročně snížila na 1 159 704 kusů [-19,2 %]. Podařilo se udržet objem výroby přípojných vozidel, kterých se vyrobilo 26 447 ks [+0,8 %]. Tím dobré zprávy končí.

Nejvýznamnější segment výroby – osobní vozidla – zaznamenal podle dat Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] nejprudší pokles v novodobé historii. Objem produkce se vrátil na úroveň roku 2014.

Všichni bez výjimky jsme byli konfrontováni se situací, která v naší novodobé historii nemá obdoby. I přes téměř pětinový pokles výroby je nutné vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s omezeními vypořádat,“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.

I díky tomu je podle něj celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než se po vypuknutí pandemie očekávalo. To za situace, kdy poptávka po automobilech v zemích Evropské unie loni klesla téměř o čtvrtinu.

Tuzemští výrobci osobních automobilů vyprodukovali celkem 1 152 901 vozů, tedy o 274 662 ks méně než v roce 2019. Výroba osobních automobilů tvořila hlavní část objemu vyrobených motorových vozidel, zároveň byla ale segmentem s druhým největším meziročním poklesem. Důvodem byl výrazný propad poptávky na hlavních exportních trzích. Největší podíl na celkové produkci si zachovala ŠKODA AUTO s 65 %, následuje Hyundai s 20,7 %, třetí je TPCA s podílem 14,3 %.

Škodovka, Hyundai i TPCA

ŠKODA AUTO ve svých českých závodech vyrobila 749 579 automobilů, tedy o 17,4 % méně než v roce 2019. Ke zmírnění dopadů přispělo zvýšení jejího podílu na trzích EU, růst odbytu v Rusku a v Turecku. Automobilka i tak zažila pětitýdenní přerušení výroby v první vlně epidemie.

V nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech [HMMC] se loni vyrobilo celkem 238 750 vozidel [-22,9 %]. Výsledná produkce je tak o 21 % nižší, než byl původní plán. Automobilka přesto v březnu zahájila výrobu modelu Kona Electric, prvního elektromobilu nové generace vyráběného v Česku. Od října sjíždí z jejích linek i nová generace Tucsonu a faceliftu se dočkal i model i30.

Výrobu v kolínském závodě TPCA poznamenala v roce 2020 epidemie a zároveň i příprava na rozšíření závodu. Společnost vyrobila 164 572 vozidel [-21,7 %]. Výrobní plán roku 2020 byl od začátku s ohledem na plánované změny připraven na výrobu více než 184 tisíc automobilů. Firma zavedla loni nové linky, celková investice dosáhla čtyř miliard korun. Dodejme, že novým vlastníkem TPCA se stala Toyota Motor Manufacturing Czech Republic [TMMCZ], která fabriku přejmenovala na Toyotu.

 Výroba osobních vozidel v ČR [2020/2019]

[Zdroj: AutoSAP]

Na český trh dodalo trio výrobců celkem 97 298 automobilů [-11,7 %]. Tuzemská produkce se v roce 2020 podílela téměř z poloviny na registracích nových osobních vozidel. Tradičně silný export poklesl v návaznosti na poptávku na největších trzích o 19,9 %. Automobilky na zahraniční trhy dodaly celkem 1 058 243 vozů.

Výroba autobusů mírně klesla

Uplynulý rok lze hodnotit jako úspěšný pro oba hlavní tuzemské výrobce autobusů. I přes komplikace spojené s koronavirem se v České republice vyrobilo meziročně pouze o 2,8 % autobusů méně než v rekordním roce 2019. Za leden až prosinec se u nás vyrobilo celkem 5 070 autobusů. Největší částí [89,1 %] se na jejich výrobě podílí Iveco Czech Republic [4 518 ks, tj. meziročně o 2,0 % méně].

Ačkoliv je společnost Iveco orientovaná na export, v roce 2020 posílila svou přítomnost na českém trhu, kde zaznamenala růst odbytu. V České republice se prodalo 596 autobusů této značky [+38,9 %], zahraničním zákazníkům Iveco dodala 4 282 ks [-11,5 %].

Společnost SOR Libchavy vyrobila v uplynulém roce 526 autobusů, tedy o 47 ks méně než v předchozím roce. Firma KH motor Centrum z Opavy vyrobila 26 autobusů, tedy o devět méně než v roce 2019. Také výrobce SOR Libchavy upevnil s 444 prodanými kusy svou pozici na tuzemském trhu [+2,8 %], exportováno bylo 82 autobusů [-41,8 %].

Nákladní automobily, Jawa a produkce přípojných vozidel

Společnost Tatra Trucks vyrobila v roce 2020 celkem 1 180 nákladních vozidel, tedy pouze o 1 kus méně než v předchozím roce. Na českém trhu našlo v uplynulém roce uplatnění 616 vozů této značky, 740 ks bylo vyvezeno do zahraničí. Jediný tuzemský výrobce motocyklů, týnecká JAWA, vyrobil 553 kusů. Ve srovnání s předchozím rokem zaznamenal pokles produkce o 43,6 %.

V ČR se vyrobilo v roce 2020 celkem 26 447 kusů přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů oproti stejnému období předchozího roku vzrostla o 209 kusů [+0,8 %]. Zvýšil se export a to o 743 kusů [+7,1 %] i tuzemské prodeje [+1,5 %]. Podíl na celkové produkci velkých přívěsů a návěsů oproti loňsku navýšil Schwarzmüller [82,1 %] s celkovou produkcí 1 687 ks [-4,0 %], firma PANAV [podíl na trhu 17,9 %] vyrobila 368 ks [-8,2 %].

Segmentu malých přívěsů dominuje společnost Agados, která v roce 2020 vyrobila 24 392 ks, tedy o 1,3 % více než v předchozím roce.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here