Vládní zákaz přejezdů mezi okresy a další protikoronavirové restrikce znovu oslabily poptávku po železniční i autobusové dopravě. České dráhy [ČD] minulý týden přepravily zhruba 30 procent běžného počtu cestujících, Leo Express pak dokonce méně než pětinu. Dopravci proto omezují některé spoje.

Situace na železnici nebyla ideální už před zpřísněním proticovidových opatření. Podle informací přepravců byla poptávka zhruba na 40 až 50 procentech předkrizového stavu.

„Stále sledujeme vývoj poptávky po cestování a vytíženost vlaků ČD. Spoje Českých drah i nadále zajišťují základní dopravní obslužnost. Jako jsou cesty do zaměstnání, k lékaři a další neodkladné cesty,” podotkla mluvčí Gabriela Novotná.

Dopravci na železnici omezují provoz a jednají o kompenzacích

I přesto se České dráhy v minulých dnech dohodly s některými kraji na omezení vybraných spojů, provoz by měl podle dopravce oslabit v řádu jednotek procent. Týká se to především Královéhradeckého, Pardubického a Moravskoslezského kraje a také Vysočiny. Vedle toho platí omezení některých večerních vlaků v okolí Prahy a Liberce.

Spoje omezují i další firmy

Vláda od minulého pondělí na tři týdny radikálně omezila pohyb osob. Pro cesty do zaměstnání mimo okres je nyní třeba potvrzení od zaměstnavatele. Pro cesty k lékaři a na úřady mimo okres pak čestné prohlášení nebo formulář s místem, časem a cílem cesty.

Při neustále klesajícím počtu cestujících tak omezil počet spojů i Leo Express. Společnost zachovala pět obratových spojů denně mezi Prahou, Ostravskem a Starým Městem u Uherského Hradiště.

RegioJet přistoupil k částečnému omezení svých autobusových linek, například z Prahy do Liberce nebo Českého Krumlova. Linky na železnici naopak dopravce zatím nechává beze změn, a to včetně mezinárodních vlaků do Rakouska nebo na Slovensko. Podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje je stále dostatek cestujících, kteří mají povinnosti v souladu s výjimkami ze zákazu přejezdů mezi okresy.

Železniční dopravci zaznamenávají miliardové ztráty

Dopravcům tak nadále rostou ztráty z tržeb. Stamilionové škody počítají všichni dopravci. Leo Express v souvislosti s omezeními připomněl, že stále jedná se státem o formě pomoci pro dopravce. Zatím není jasná hlavně u komerční dopravy.

„Leo Express za nejspravedlivější formu podpory považuje její stanovení stejně jako u závazku veřejné služby, kde činí 75 procent z ušlých tržeb,” uvedl mluvčí Emil Sedlařík.

Ztráty Českých drah z loňských tržeb mohou dosáhnout až pěti miliard korun. Na konci loňského roku to samy odhadly ČD, které upravily odhad zkraje podzimu. Tehdy očekávaly ztrátu cca tři miliardy korun. Loni v prvním pololetí dosáhl propad 1,98 miliardy korun.

ČD sníží smluvní mzdy ředitelům a vedoucím. Některé propustí

 

I z toho důvodu ČD plánují od dubna snížit smluvní mzdy asi 700 administrativních pracovníků. Část z nich navíc zřejmě propustí. Snižování mezd, které by mělo být zhruba desetiprocentní, se netýká všech zaměstnanců ČD.

Loni ČD přepravily 117,7 milionu cestujících, což je meziročně o 64 milionů méně. Nejvýznamnější pokles jsme zaznamenali ve druhém a čtvrtém čtvrtletí 2020. Během první vlny koronaviru na jaře loňského roku dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu.

ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here