Hudebniny Melodie Voříšek z Českých Budějovic prodávají kytary, bicí, klávesy a jiné hudební nástroje přes výdejní okénko. Firma nevydělává, chybí jí hlavní zákazníci, muzikanti a žáci uměleckých škol. A protože má dlouhodobě zavřeno, musí už řešit i problémy se znehodnocením zboží.

Majitelka firmy Lenka Pokorná vysvětluje, že kvůli dlouhodobému uzavření prodejny, do ní proudí méně vzduchu a některé kytary kvůli suchu začaly rozesychat. A to i přesto, že v obchodě jsou běžně v provozu zvlhčovače vzduchu.

„Zaskočilo nás, že jak se neotevírají dveře a je zavřeno, tak v prodejně není tak vlhko a začaly se nám rozesychat kytary. A to tam máme šuplíky, do nichž se voda dolévá. Člověka by nenapadlo, že když je normální provoz, zvenku jde větší vlhkost,” vysvětluje.

Dodává, že několik tímto způsobem poničených kytar už museli opravit. Řešením, které mírní škody, se tak podle ní staly nádoby s vodou rozmístěné po podlaze.

Hudebniny čerpají Antivirus

Před měsícem, když se jednalo o tom, zda potrvá nouzový stav, se ve firmě připravovali, že otevřou. Nachystali dezinfekce, věděli přesně, kolik lidí může být v obchodě přítomno.

„Máme řemínky s trsátkem, které by zákazníci [kvůli evidenci] nosili. Bohužel se to vyvinulo jinak,” řekla Pokorná s tím, že chtěli zákazníků již nabízet své nové kytary.

Zhruba 60 kusů jich objednali v Číně, nyní čekají, až dorazí, aby je mohli dokončit. Ani k jednomu z plánů však zatím nedošlo a firma dále dotuje poplatky za elektřinu, plyn z úspor.

Vládou avizované otevírání obchodů stálo podnikatele miliony

Ekonomicky firmu jen částečně zachránilo krátké otevření v prosinci, zásadní ztráty pro ni vznikly hlavně na podzim, kdy se zrušily veškeré kulturní akce, kdy nevystupovaly žádné hudební skupiny. Z kompenzačních podpor využívá program Antivirus.

„Když zažádáme, tak do týdne peníze přijdou,” uvedla majitelka obchodu.

Melodie Voříšek loni na podzim přestavěla za 700 tisíc korun svoji prodejnu, chtěla v ní totiž pořádat koncerty, stihla jen tři. Kvůli investici si následně domluvila delší splatnosti faktur, nyní sahá do vlastních rezerv.

„Druhá část našich zákazníků jsou hudební školy, největší boom je na podzim, když do nich děti nastoupí, a ten odpadl. Ztratili jsme strašnou spoustu zákazníků,” říká majitelka.

Online prodeje jedou, ale ne nám

Loni klesly obchodu s pěti zaměstnanci tržby o 40 procent. Za letošní první čtvrtletí dosáhl meziroční propad až 70 procent. V roce 2019 měla firma podle výroční zprávy tržby 9,1 milionu korun a provozní zisk 122 tisíc korun.

Podle zástupců firmy se nejvíce prodávaly kytary španělského typu, klávesy a bicí. Teď si lidé kupují struny, plátky na dechové nástroje či noty. Zboží si mohou objednat a vyzvednout nebo jim ho firma zašle. Prodeje přes internet ale příliš nerostou.

„Jsme jedna z největších prodejen v jižních Čechách, gro ale byla kamenná prodejna. Nejsme schopni cenově konkurovat velkým [online] hráčům jako Kytary.cz nebo obchodu Thomann,” říká Pokorná.

Bez zajímavosti není ani vlastní příběh firmy: Majitelčin dědeček prodával v domě, který mu patřil, sukno. Komunisti mu ho sebrali a časem v domě vznikla prodejna hudebnin. Majitelčin otec, který v mládí hrával na klarinet i s Waldemarem Matuškou, po roce 1989 získal dům v restituci. Odkoupil zásoby hudebnin a začal je tam sám prodávat.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here