Potraviny Žabka skončily ve ztrátě 56 milionů korun

1790
potraviny_zabka
Foto: Redakce FinTag.cz

Potraviny Žabka uzavřely minulé účetní období, které skončilo letos 28. února, ztrátou 56 milionů korun. O rok dříve dosáhly čistý zisk ve výši cca 62 milionů korun. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin.

Tržby firmy za finanční rok 2020/2021 meziročně klesly o devět procent na přibližně 1,4 miliardy korun. Negativní vliv na hospodaření prodejen měla pandemie koronaviru. Chyběli jim zahraniční turisté, projevilo se uzavření škol a omezení mobility pracovníků v dobách lockdownů.

„Zásadním způsobem byl omezen i provoz většiny kancelářských budov, v jejichž blízkosti jsou další prodejny a jejich tržby jsou úzce navázané právě na tyto zákazníky,” uvedl mluvčí společnosti Tesco, které potraviny Žabka patří, Václav Koukolíček

Podle něj je hlavní těžiště prodejen Žabka v centrech větších měst. Hlavně v Praze tak prodejny pocítily chybějící turisty z ciziny. Síť Žabka u nás nyní zahrnuje přes 130 prodejen. Poslední dvě z nich zahájily provoz letos v říjnu v Přezleticích u Prahy a v Americké ulici v Plzni.

Potraviny Žabka pokračují dál

Vykázaná ztráta prodejen Žabka neměla podle sdělení společnosti ve výroční zprávě nepříznivý vliv na krátkodobou ani dlouhodobou finanční kondici firmy. Není tak ohrožena její další existence. V plánu je naopak další rozvoj řetězce.

Prodejny Žabka přitom fungují na principu franšíz. Generální manažer sítě Radim Lunda již dříve uvedl, že zájem franšízantů roste, a to i díky krizi. V ní mnoho lidí ztratilo práci a hledalo nové pracovní uplatnění. Obchod s potravinami podle něj lidé vyhodnotili jako bezpečné podnikání.

Společnost Žabka se stala součástí skupiny Tesco v České republice 1. října 2011. Změnil se tím i název firmy na Tesco Franchise Stores ČR. A 4. ledna 2016 došlo ke změně právní formy z akciové společnosti na společnost s ručením omezeným.

Potraviny Žabka nyní fungují jako samostatná společnost skupiny Tesco. Nejvíce prodejen je soustředěno v Praze a jejím okolí. Dále pak ve středních, západních, jižních a severních Čechách.

Prodejny Žabka jsou polský produkt

Potraviny Žabka vznikly v roce 1998 v Polsku. V létě 2007 řetězec koupila společnost Penta Investments, která oznámila záměr expandovat i do České republiky. V roce 2011 pak polský řetězec prodala fondu Mid Europa Partners. Ten ho o šest let později prodal společnosti CVC Capital Partners. V Polsku řetězec provozuje asi 2 tisíce prodejen fungujících na principu franšíz.

Potraviny Žabka se od ostatních liší tím, že v nich mohou lidé využít další služby. Je v nich možné platit složenky, vyzvedávat zásilky z některých e-shopů, dobíjet kredit do mobilního telefonu nebo vybírat hotovost. Z obchodu si mohou lidé objednat i dovoz nákupu do domu. Zákazník ale musí počítat s tím, že ceny v prodejnách jsou ve srovnání s klasickým nákupním centrem o něco vyšší.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here