Požádat si o příspěvek na bydlení, péči a dítě lze i elektronicky

0
9120
prispevek
Foto: ÚP ČR

Lidé s nárokem na příspěvek na bydlení, přídavek na dítě a zvýšený příspěvek na péči musí doložit Úřadu práce ČR příjmy a uhrazené náklady za předchozí kvartál do konce ledna. Udělat to mohou i elektronicky.

Každé čtvrtletí dokládají ti, kteří mají nárok na příspěvek na bydlení, přídavek na dítě a zvýšený příspěvek na péči, příjmy a uhrazené náklady na bydlení za předchozí kvartál. Přehled příjmů a výdajů mohou doručit Úřadu práce ČR [ÚP ČR] již nyní, čas mají ale až do konce ledna 2022. Momentálně se jedná o podklady za měsíce říjen, listopad a prosinec 2021.

„Tato povinnost ale neznamená, že klienti musí trávit čas ve frontách. Přehledy je možné zaslat elektronicky, poštou. Lze je také odevzdat na podatelně příslušného kontaktního pracoviště ÚP ČR,“ vysvětluje tisková mluvčí ÚP ČR Kateřina Beránková.

Drahé energie nejvíce zasáhnou nízkopříjmové domácnosti

Podle ní navíc platí, že pokud v letošním čtvrtém kvartálu došlo ke snížení příjmů či zvýšení nákladů na bydlení, stačí tyto změny doložit, jakmile to bude možné. ÚP ČR je zohlední od měsíce, v němž tuto informaci dostane.

Její slova potvrzuje generální ředitel ÚP ČR Viktor Najmon: „Lidem, kteří mají na výše uvedené dávky podle platné legislativy nárok, a vzrostly jim v průběhu října – prosince 2021 náklady související s bydlením, nebo se jim za uvedené období snížil příjem, Úřad práce ČR tento nárok nově vyhodnotí.

Pro příspěvek už není třeba chodit na úřad osobně

I Viktor Najmon apeluje na příjemce dávek, aby zvážili, zda je nutné chodit na příslušné kontaktní pracoviště ÚP ČR osobně. Podle něj dnes lidé mohou s úřadem práce komunikovat i jinak než osobně. Což platí v případě žádostí o dávky, podpory či zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání. A platí to také pro dokládání rozhodných skutečností pro konkrétní dávky.

MPSV radí, jak získat dávku na vysoké zálohy na energie

Ještě jednodušší formu má komunikace s ÚP ČR v době nouzového stavu. Ten v Česku platí od pátku 26. listopadu 2021 00.00 hodin do 25. prosince 23.59 hodin. Pokud se klient ÚP ČR rozhodne během těchto dní pro podání žádosti o jakoukoli nepojistnou sociální dávku e-mailem, není nutný zaručený elektronický podpis. Přílohou takového e-mailu může být sken či fotografie s dokladovanou skutečností.

„Požádá-li člověk touto cestou o jakoukoli dávku vyplácenou ÚP ČR, je ale třeba, aby do žádosti uvedl také telefonní a e-mailové spojení. Zaměstnanci ÚP ČR jej tak, v případě nutnosti, mohou kontaktovat a předejít případným nesrovnalostem,“ upřesňuje Beránková, která odkazuje na stránky ÚP ČR, kde jsou k dispozici všechny formuláře.

ÚP ČR komunikuje s klienty i na sociálních sítích

Beránková zdůrazňuje, že ÚP ČR pravidelně zveřejňuje na svých webových stránkách, Facebooku a Instagramu i návodné videospoty. V nich zástupci úřadu radí jak na vyplňování žádostí. Klienti se v nich i dozví, jaké jsou základní podmínky pro získání nároku na konkrétní dávku nebo kde najdou potřebné informace.

Důležité informace jsou umístěny také na webových stránkách úřadu. Zde jsou lidem k přečtení praktické podrobnosti a využít mohou i služby „virtuálního asistenta“. Takzvaný chatbot komunikuje s lidmi na základě definovaných, a tedy nejvíce frekventovaných, otázek z oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů se pak klienti obracejí na bezplatnou telefonickou linku ÚP ČR [800 779 900] či jeho e-mail.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here