Světová poptávka po ropě klesne s rozvojem elektromobilů

850
rope
Foto: Pixabay.com

V příštích pěti letech podle odborníků výrazně klesne světová poptávka po ropě. Příčinou bude přechod na elektrické automobily a ostatní čisté technologie. Elektromobilita by mohla poptávku po ropě dokonce úplně zastavit.

S odvoláním na zprávu Mezinárodní agentury pro energetiku [IEA] to uvádí v článku “The World´s Demand for Oil Is Set to Slow” americký list The New York Times [NYT].

„Přechod na hospodářství poháněné čistou energií nabývá na tempu a do konce tohoto desetiletí přispěje k podstatnému omezení spotřeby ropy,“ cituje NYT výkonného ředitele IEA Fatiha Birola.

Odhad poklesu spotřeby benzinu a nafty po roce 2026 je pro země OPEC a ostatní producenty ropy černou můrou. Vyvolává otázku, kdy se rostoucí poptávka dostane na nejvyšší bod a začne postupný sestup. To nikoliv kvůli klesajícím dodávkám, ale kvůli oslabující poptávce. A cena ropy klesá už nyní. Přičemž na trendu nic nemění ani omezování produkce ropy v zemích v čele se Saúdskou Arábií.

Vývoj ceny ropy od roku 1992 [k 19.6. 2023]

[Zdroj: XTB]

„Cena ropy typu Brent nyní činí cca 75 dolarů [cca 1 632 Kč] za barel [159 litrů], a je tak o dolar nižší i přesto, že Riád 4. června oznámil snížení těžby o milion barelů denně, tedy asi o jedno procento celosvětové těžby,“ konstatuje NYT.

Důležitá je role Číny

Mezinárodní agentura pro energii, která sleduje trendy v energetice v průmyslových zemích, navíc předpokládá, že koncem roku 2028 se na celém světě prodá více než 155 milionů elektrických automobilů, z toho polovina v Číně. To znamená, že tři miliony barelů denně nebudou zapotřebí a zůstanou nevytěženy.

Elektrický Hummer! Zbláznili jsme se už docela?

Nejistota ohledně budoucnosti světové poptávky po ropě vyvolává na trhu problémy. Zpráva agentury IEA uvádí, že Čína, která byla celá desetiletí hlavním zákazníkem a podstatně ovlivňovala zvyšování poptávky, tuto roli už brzy hrát nebude.

Čína je totiž již nyní největším trhem elektrických automobilů. Navíc ekonomické oživení po covidové pandemii a lockdownech není tak silné, jak se očekávalo. Růst spotřeby ropy se v zemi podle odhadu zpomalí během roku 2028.

„Uvědomujeme si, že ekonomické oživení v Číně v postcovidovém období nezvýšilo poptávku po ropě ani na úroveň před pandemií,“ uvedl ředitel Eurasia Group Henning Gloystein.

Bez ropy to přesto nepůjde

Agentura IEA je ale optimističtější v krátkodobém výhledu než ostatní odborníci. Její zpráva předpokládá, že světová poptávka v roce 2023 stoupne o 2,4 milionu barelů denně. Na druhou stranu už v minulých letech agentura hlásila zpomalení růstu spotřeby. Zvlášť pak v silniční dopravě kvůli stoupajícímu počtu elektrických automobilů a růstu spotřeby biopaliv a jejich vyšší účinnosti.

„Spotřeba benzinu, která se na světové poptávce po ropě podílí asi jednou čtvrtinou, začne klesat po roce 2026,“ konstatuje zpráva IEA.

Odhaduje, že hlavní faktor poptávky po ropě zůstane letecká doprava. Pro ni je náhrada za fosilní paliva totiž obtížná. A pak poptávka petrochemického průmyslu, který vyrábí plasty.

Nafta a benzin tu s námi budou ještě dlouho, říká Václav Loula

Agentura dále uvádí, že investice do produkce ropy a zemního plynu byly o 47 procent nižší než v roce 2014, zejména kvůli očekávanému snížení poptávky a v důsledku covidu. Avšak letos se má objem investic opět zvýšit, a to o jedenáct procent.

Nejvíce se má investovat na Středním východě, kde saúdskoarabská společnost Saudi Aramco a ADNOC, ropná společnost z Abú Dhabí, zvyšují své těžební kapacity.

NYT konstatuje, že některé evropské ropné společnosti produkci postupně omezují. I když například společnost Shell oznámila, že její produkce bude do konce desetiletí na stejné úrovni, aby si udržela své příjmy.

–AM–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here