V Nošovicích rozjeli výrobu nového modelu Kona Electric

692
Kona_Electric
Foto: HMMC

Jihokorejská automobilka Hyundai v závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zahájila výrobu nového modelu elektromobilu Kona Electric. Jde o první auto na elektrický pohon, které se v Česku začalo v roce 2020 sériově vyrábět.

Zatím automobilka vyrobila 105 000 těchto vozů určených především pro Německo, Francii, Norsko a Nizozemsko. Stejně jako doposud se Kona Electric bude v nové generaci vyrábět vedle nošovického závodu i v Jižní Koreji, to primárně pro tamní trh a zámořské destinace.

„Plně elektrickou Konu v Nošovicích produkujeme od března 2020, stala se tak prvním elektromobilem nové generace vyráběným v České republice. Pro náš výrobní závod šlo o neméně přelomovou událost. Nastartovali jsme úspěšnou cestu k elektrizující budoucnosti a čisté mobilitě a aplikovali řadu nových technologií,“ uvedl v tiskové zprávě automobilky prezident Hyundai Motor Manufacturing Czech [HMMC] Changki Lee.

Cena pětimístného SUV se v případě první generace pohybovala od 899 990 korun pro základní verzi. Vůz s nejvýkonnější baterií a plnou výbavou stojí 1,2 milionu Kč. Ceny nového modelu budou podle automobilky podobné. Podobný vůz značky Kia EV6 ve verzi disponující pohonem zadních kol a sadou akumulátorů o kapacitě 77,4 kWh vyjde na 1,3 milionu Kč.

Do vývoje se zapojili i čeští inženýři

Hyundai do konce letošního roku v Nošovicích vyrobí 21 000 vozů nové generace modelu. V příštím roce plánuje vyrobit 50 000 aut. Podíl elektrifikovaných vozů v produkci HMMC, tedy elektromobilů, hybridů a plug-in hybridů, nyní přesahuje 40 procent. Z celkového objemu roční výroby Kona zabírá 12 procent.

Do vývoje nového modelu Kona se zapojili i nošovičtí čeští inženýři. Dříve spolupracovali s vývojovým centrem až od chvíle, kdy vývojáři připravili prototyp. Teď se zapojují do vývoje už při přípravě výkresové dokumentace.

„Ovlivňujeme tak už výkresy, ne až prototypy. Díky tomu se nám otevírá možnost ovlivnit charakter a parametry auta, ale také zohlednit specifika našeho závodu,“ uvádí vedoucí subdivize výroby Martin Klíčník.

Širší a těsnější zapojení do vývoje se týká nejen nové generace modelu Kona Electric, ale i všech dalších chystaných modelových novinek. Automobilka proto posílila týmy tuzemských inženýrů.

„Postupně přebíráme zodpovědnost za kompletní přípravu našich linek pro výrobu nových modelů. Pilotní auta testujeme na evropských silnicích a ve spolupráci s vývojovým centrem Hyundai v německém Rüsselsheimu přicházíme s nápady a podněty k jejich vylepšení z pohledu evropského zákazníka,“ popisuje Klíčník.

Kolik stojí nová Kona Electric

I nadále bude závod v Nošovicích vyrábět dvě výkonné verze modelu Kona Electric s odlišnou kapacitou akumulátorů. Obě varianty nabídnou vyšší výkon i dojezd než doposud. Model s elektromotorem o výkonu 160 kW je vybaven sadou akumulátorů o kapacitě 65,4 kWh a dosahuje dojezdu 514 km [dle WVTA]. Základní verze nabídne akumulátor s kapacitou 48,4 kWh a elektromotor o výkonu 114,6 kW. Bateriové články pochází ze závodu LG Energy Solution v Polsku. Baterie se pak do finální podoby kompletují v průmyslové zóně v Nošovicích.

Elektrický Hummer! Zbláznili jsme se už docela?

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Další výrobní závody mimo domovskou zemi provozuje v Rusku a Turecku. Závod v Česku má přes 3 200 zaměstnanců, dalších asi 8 700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Automobilka loni vyrobila 322 500 aut, o 47 500 vozů více než předloni. Firma uvedla, že to bylo o tisíc aut více, než plánovala, a dokonce více než v posledním předkrizovém roce 2019.

–ČTK/RED–

2 KOMENTÁŘE

  1. Stejný podvod jako jsou u nás soláry, Jirka s mozkem měl možnost jako premiér toto swin… zastavit. Solární mafiáni mu postavili tkz. solární elektrárnu a měli od něho klid. Vyměnil svou morálku za prachy a pak i manželku za mladší krev, ta mu to dala zpětně pěkně vyž… To už ale bylo pozdě pro celou republiku, solární mafie (asi 220 solárbaronů) už jsou tak finančně mocní, že si „politiky i soudce“ nakoupili. Stejné to bude s tímto dalším nesmyslem elauta. Takový el. křáp se nedá uhasit ani za 14 dní nebo vám shoří celá loď za mld. dolarů. Co dům za miliony kč nebo když vyhoří od těchto celá ulice ? Co ekologická likvidace ? Děti v Africe na boso těží lithium z červeného bahna … kde jste ekoteroristi i s lidskými právy ? Auto má v „sobě“ 40 kg mědi, ale el křáp už 82 kg mědi, kde a jak tu měď získávají … toto vše nikoho nezajímá ? Dnešní Bůhmamon s kapitalismem i „demokracii“ je šílená věc směřující do pekla.

  2. Se stávajícími typy akumulátorů bych do toho vozidla nesedl. Elektroauto dosud není ekologicky čistší, v zimě v koloně při stání si v tomto autě nepřitopíte, při poruše nejde vozidlo odtáhnout. Musí se naložit a odvézt. Elektroauta mají velmi vysokou hladinu elektromagnetického vyzařování. Je málo nabíjecích stanic. Co nejdéle zůstanu u auta spalujícího benzin.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here