Autobaterie nacházejí uplatnění ve fotovoltaických systémech

1135
fotovoltaickych_systemech
Foto: ČEZ Esco

Sekundární trh s autobateriemi rychle posiluje. Trend potvrzují zástupci Škoda Auto a společnosti ČEZ Esco. Obě firmy spolupracují v oblasti dalšího uplatnění baterií do aut. A ty nyní nacházejí své místo ve fotovoltaických systémech.

Stačí jen pětice baterií, které neprošly přísnou výrobní kontrolou pro umístění v plně elektrickém voze Škoda Enyaq. A na světě je rázem nový velký bateriový systém schopný několik hodin dodávat energii a stabilizovat energetická hospodářství středně velkého průmyslového podniku. Pro lepší představu může jít o ekvivalent několikahodinové spotřeby čtyřicítky domácností.

„O tyto baterie je zájem i v zahraničí. První systémy už pohání průmyslová zařízení u zákazníků společnosti Elevion Group v Nizozemsku, další se uplatní v České republice,“ říká generální ředitel společnosti ČEZ Esco Kamil Čermák.

Ta spolupracuje v oblasti druhotného využití autobaterií s automobilkou Škoda Auto od letošního června. Podle Čermáka je ukázkovým příkladem využití baterií elektromobilů v sestavách velkých úložišť průmyslových podniků, městských energetických hospodářství nebo v zemědělství. Bateriové úložiště má nejčastěji úložnou kapacitu okolo 300 kWh.

Čeká nás boom obnovitelných zdrojů, říká Kamil Čermák

„K dnešku máme uzavřeno 26 smluv s českými i zahraničními firmami. Zákazníkům garantujeme provoz úložišť v řádu tisíců dobíjecích cyklů, nízkou degradaci baterií do dvou procent ročně a samozřejmě i průběžný servis systémů,“ vysvětluje fungování druhotného využití baterií do elektrických vozů Čermák.

Dvacítka bateriových systémů z ČEZ Esco půjde do průmyslové a agrární energetiky v Nizozemsku a šest smluv uzavřela společnost s českými zákazníky.

Autobaterie se uplatňují ve fotovoltaických systémech

„Už dnes vidíme, že sekundární trh s bateriemi v Evropě i ve světě rychle roste. Poptávka po těchto sestavách je plošná napříč všemi sektory ekonomiky,“ říká Jaroslav Pelant, CEO Škoda X.

Podle něj s přibývajícím počtem baterií, které nesplňují parametry pro provoz v elektromobilech, poroste v dalších letech potenciál pro sestavování úložných systémů. Bateriové akumulační systémy fungují v podnikových energetikách nejčastější v kombinaci s fotovoltaikami.

Jde o legalizaci obnovitelných zdrojů, říká Pavel Podruh

Pro ty nejpokročilejší firmy může být baterie základní součástí vybavení, které jim umožní spotové obchodování s energií. A výhledově i poskytování flotilových elektromobilů pro službu vehicle2grid – poskytování energie z e-aut jako stabilizační služby pro provozovatele energetických sítí.

„Druhý životní cyklus a recyklace baterií elektromobilů se ale může okamžitě vrátit třeba i zpět do rozvoje elektromobility. Sestavená bateriová úložiště totiž mohou sloužit jako záložní zdroje ultrarychlých dobíjecích stanic v místech s méně kapacitní sítí,“ upřesňuje Jaroslav Pelant.

Spolupráce ČEZ Esco a Škoda Auto

Škoda Auto dlouhodobě spolupracuje se Skupinou ČEZ na dekarbonizaci a energetické soběstačnosti. K největším společným projektům patří fotovoltaické elektrárny na pěti budovách servisního centra automobilky v Kosmonosech. Nově obě firmy spolupracují na uplatnění autobaterií, které Škoda nevyužije pro výrobu aut. A spolupráce nese ovoce, autobaterie nyní najdou uplatnění v českých i nizozemských firmách. A nejen v nich:

  • Nizozemská firma Mouw Hoedliggers je použije k uložení energie k řezání a svařování ocelových nosníků. Výroba 760 střešních fotovoltaických panelů o celkovém výkonu 328 kW se ukládá do dvou bateriových systémů o úložné kapacitě 600 kWh.
  • Firma EP Rožnov využije bateriové úložiště na bázi Second-life a vůbec poprvé v Česku vyzkouší systém vehicle-to-grid. To je využití elektromobilů jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě.
  • Ivančice u Brna postaví v rámci městského teplárenství energetické centrum, které se skládá z fotovoltaiky, bateriového systému z akumulátorů elektroaut, elektrokotle a tepelného čerpadla.

Co se týče samotné spolupráce Škoda Auto a ČEZ Esco nově vzniká fotovoltaika o celkovém výkonu 2,2 MW na střechách logistické budovy Škoda Parts Center. To samé se děje na střechách hal v hlavním závodě automobilky v Mladé Boleslavi. Součástí spolupráce je i dodávka dobíjecích wallboxů pro vybraná dealerství Škoda Auto po celé České republice.

–RED–

1 komentář

  1. Na webu článek jinde. Elšroty jsou na odpis, převálcuje je pohon na vodík … možná ani to ne, eauta umřou na debil.. pos.anců z EU … Stejně jako byla špína řepka do nafty, dnešní zfanatizovaní fialkovci to vše dávají za vinu Babišovi, když vše nařídila zkorumpovaná EU … Příliš zblb.. pohůnci lživé propagandy 5hyen s neschopným farářem tomu furt věří … USA se nechce vzdát šestiválců .. to je od amíků asi tak jediné s čím se dá souhlasit … Změna jména, furt mě někdo kopíruje

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here