Do Prahy dorazily investiční známky za půl miliardy korun

474
investicni_znamky
20ti blok saských 3 v hodnotě téměř 50 milionů korun. Tento exponát vyjde v plné síle na světlo boží poprvé za 60 let. / Fotografie známek: Prestige Philately Club Prague

Již zítra [28.10.] zahájí v pražském Obecním domě výstava, která ukáže investiční známky za více než půl miliardy korun. Výstavu pořádá Prestige Philately Club Prague spolu s kluby Vindobona a filatelistickou organizací Club de Monte-Carlo.

Jedná se o unikátní akci. Hodnota vystavených známek přesahuje půl miliardy korun. Tomu odpovídá i délka výstavy, potrvá pouze devět dní, do 5. listopadu. Zájemci ji mohou navštívit od 10:00 do 18:00 hodin. Podle prezidenta Prestige Philately Club Prague Tomáše Mádla mezi vystavovanými klenoty bude k vidění i mnoho zcela exkluzivních kousků.

Je nám ctí, že právě do Prahy dorazí mnoho velmi vzácných známek a společně s nimi i významné osobnosti světové filatelie. Našim cílem je přiblížit kouzlo tohoto oboru nejenom sběratelům, ale hlavně široké veřejnosti. Česko má obrovskou filatelistickou tradici a my si dali za cíl ji opět pozvednout,“ říká.

Akci doprovodí historické informace ve filatelistickém kontextu, jenž laické veřejnosti vysvětlí význam konkrétních poštovních známek. Návštěvníci na vlastní oči uvidí exponáty, které jsou běžně ukryté v trezorech. A nemusí to být vždy v Česku. Což platí i pro české majitele investičních známek. Proč?

Mucha je skutečná SuperStar! A proto jsme koupili jeho díla

Mnozí z majitelů drahých investičních známek je ponechávají v zemích nákupu. Důvodem jsou příliš vysoká cla a daně za převoz známky do domovské země. V praxi to znamená, že sběratel drahou známku v reálu vidí jen tehdy, když se vydá například do Švýcarska nebo jiné země, kde poštovní známku zakoupil.

Investiční známky na výstavě poštovních známek

Prestige Philately Club Prague založil obchodník se známkami David Kopřiva a právník a milovník filatelie Tomáš Mádl. Klub sdružuje několik desítek filatelistů s nejcennějšími sbírkami u nás. A tomu odpovídají i známky na výstavě.

Návštěvníci spatří například největší blok prvních známek světa Penny Black [foto vlevo] nebo Amundsenovy dopisy z jižního pólu.

Jedním z vystavovaných unikátů bude 20ti blok saských 3 v hodnotě téměř 50 milionů korun. Tento exponát bude veřejně k vidění poprvé za 60 let.

Dalším příkladem známky, která nemá obdoby, je Labuan 10 dolarů. Tento jediný známý kus na světě je v současnosti ve vlastnictví českého sběratele.

Na výstavě bude k vidění také Ultramarínová novinová známka z roku 1877. Jí existují pouze tři dochované kusy.

„Výstavu si užijí jak zkušení filatelisté, tak veřejnost, která se se vzácnými známkami teprve seznamuje. Výstava má nastavené parametry tak, aby atraktivní formou ukázala filatelii jako součást světového dědictví. Příběhy známek i osudy jejich majitelů rozšiřují naše poznání,“ říká Tomáš Mádl.

1. května 1840 se vydala první poštovní známka

Filatelie v roce 2020 oslavila 180. výročí, protože 1. května 1840 byla vydána první poštovní známka světa. Byla to známá Penny Black, černá jednopennyovka Spojeného království s oficiálním zahájením její platnosti od 6. května. A takřka od té doby se známky sbírají.

Investice do poštovních známek jako takové vymysleli židovští obchodníci. Ještě před nimi se sběratelstvím „malých barevných papírků“ většinou s vyobrazením panovníka ale bavila francouzská a anglická šlechta.

„Byli to ale hlavně židovští obchodníci, kteří jako první objevili ve známkách nový a perspektivní segment trhu a udělali z kratochvíle obchod. Do známek zavedli evidenci a vysokou odbornost. Vydávali katalogy, zakládali galerie, pořádali aukce, tiskli publikace o známkách. Jako první pochopili nový segment trhu, který také rozvinuli,“ uvedl pro FinTag předseda Svazu českých filatelistů Julius Cacka.

Obchody se známkami oživují vždy, když lidé mají silnější tendenci ochránit svůj majetek. To se rovná situacím, kdy hrozí války, hospodářské propady nebo třeba měnové reformy.

Investice do poštovních známek je diskrétní obor

„Jsou velice mobilní a koncentrují vysokou hodnotu při minimální hmotnosti,“ zdůrazňuje i jednu z obrovských výhod cenných známek Julius Cacka.

S poštovními známkami se obchoduje více než s výtvarným uměním, mincemi, pohlednicemi nebo starými bankovkami. Roční objem celosvětového známkového byznysu je odhadován na 320 miliard korun a účastní se ho až 70 milionů lidí – sběratelů, obchodníků a dražitelů. V červenci 2019 koupil český investor dvě známky za téměř sto milionů korun.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here