Cla, která od úterý zavedly USA na dovoz zboží z Kanady a Mexika, dolehnou z evropských automobilek hlavně na Stellantis a Volkswagen. Dotčeny ale jsou už i evropské firmy v Kanadě nebo Číně. Uvedla to agentura Bloomberg.
Ta se v odhadu dopadů na evropské automobilky odvolala na své vlastní odhady. Podle nich cla v letošním roce sníží evropským automobilkám zisky o 5,88 miliardy eur [cca 147 mld. Kč], z toho zdaleka nejvíce dvěma zmíněným. Automobilky totiž využívají Mexiko jako výrobní základnu, ze které pak auta vyvážejí na americký trh. Auta nebo jejich díly se do USA ale dovážejí i z Kanady. Teď nově administrativa Donalda Trumpa zatížila dovoz z obou zemí 25procentním clem.
„Stellantis, pod který patří značky jako Jeep, Ram, Chrysler a Dodge, může letos do USA dovézt z Kanady a Mexika zhruba 417 000 automobilů,“ uvedl analytik Michael Dean z Bloomberg Intelligence.
Avšak pokud zůstanou nová americká cla platná i nadále, odhaduje pokles exportu aut evropských automobilek do Ameriky. Což se promítne do jejich zisku. Kvůli clům zisk Stellantisu podle něj může klesnout o 3,44 miliardy eur [cca 86 mld. Kč] a zisk Volkswagenu o 1,77 miliardy eur [cca 44 mld. Kč].
„Existuje pouze omezený prostor k tomu, aby šly tyto dodatečné náklady přenést na kupující, když se v USA zvyšují slevy, které v průměru dosahují 2 000 dolarů [cca 46 800 Kč], a když je tam silná konkurence a nadměrné kapacity,“ konstatoval Dean.
Vypočítal i dost nepravděpodobný scénář, kdy by se cla přenesla na kupující. Ceny vozů hlavních evropských automobilek by na americkém trhu podle jeho výpočtu stouply o šest až deset tisíc dolarů [140 000 až 234 000 Kč].
Kvůli dopadům amerických cel na evropské automobilky už včera výrazně oslabily akcie Stellantisu. Na burze v Miláně klesly o více než šest procent a dostaly se nejníže od začátku loňského prosince. Prioritní akcie Volkswagenu ve Frankfurtu nad Mohanem odepsaly přes čtyři procenta. Ztrácely také akcie německých automobilek BMW a Mercedes-Benz Group.
Dopady cel na firmy v Evropě, Kanadě a Číně
Spojené státy zavedly 25% cla na dovoz z Kanady a Mexika a zároveň na 20 procent zdvojnásobily clo na dovoz z Číny. Evropské firmy už začínají reagovat. Například švýcarská společnost Lindt & Sprüngli zvýší dodávky čokolády z Evropy do Kanady.
Chce se tak vyhnout dopadu odvetných cel, která Kanada zavádí na dovoz ze Spojených států. Agentuře Reuters to řekl šéf podniku Adalbert Lechner. Lindt má v USA několik továren, které dodávají na kanadský trh.
Šéf maloobchodní sítě Made in America vítá nová americká cla
„Objemy, které v současné době odebíráme pro Kanadu, můžeme všechny přesunout do Evropy. Zatím máme plán B, jak se clům v Kanadě vyhnout,“ řekl novinářům šéf podniku na konferenci o hospodaření firmy.
Finanční ředitel německého výrobce pneumatik Continental Olaf Schick uvedl, že společnost není s to sama vyrovnat dopady dodatečných cel na dovoz do Spojených států. A tak nyní jedná se zákazníky, jak se s náklady vypořádat. Podle Schicka se 50 procent pneumatik prodávaných v USA dováží ze zahraničí.
Šéf konfederace italských zemědělců CIA Cristiano Fini uvedl, že případná americká cla na dovoz z EU by mohla italskému potravinářskému sektoru způsobit škody za miliardy dolarů a poškodit výrobce mnoha produktů, včetně parmské šunky a šumivého vína prosecco.
Cla postihla i Čínu
Je tu ale i Čína. Podle analytiků banky Goldman Sachs činila průměrná celní sazba na dovoz z Číny dosud 34 procent. Její zvýšení je už asi dvakrát větší než za první Trumpovy vlády. Cla na dovoz z Číny budou mít výrazný dopad na hračkářský průmysl, přibližně 80 procent hraček prodávaných v USA se vyrábí v Číně.
„Je to první a poslední věc, o které mluvíme,“ řekl stanici Jay Foreman, jehož hračkářská firma Basic Fun! vyrábí 90 procent svých produktů v Číně.
Čínský CATL jde na burzu v Hongkongu, aby zaplatil fabriku v Maďarsku
Její původní plán byl vyřešit náklady vyplývající z původního desetiprocentního dodatečného cla kombinací vyšších cen pro zákazníky a nižších marží pro firmu i její výrobní partnery.
„Skutečnost je taková, že cla zvýší cenu hraček pro spotřebitele. Pokud zákazník řekne: ‚Tak to si to nemůžu koupit‘, pak já to nemůžu prodávat, protože nemůžu vyrábět s tím, že přijdu o peníze,“ uvedl Foreman.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
Čína v reakci na novou dovozní přirážku oznámila, že od 10. března zavádí odvetná cla v rozmezí deset až 15 procent na některé americké produkty. Kanadský premiér Justin Trudeau uvedl, že jeho země ode dneška zatíží 25 procenty dovoz z USA v hodnotě 155 miliard kanadských dolarů [cca 2,6 bil. Kč].
Celní politika mění pravidla hry
Společnost Chamberlain Distributing, která ve Spojených státech distribuuje potraviny od devíti mexických zemědělských podniků, uvedla, že u všeho dováženého zboží zvýší ceny.
Růst cen pro zákazníky ve Spojených státech předpověděla rovněž šéfka amerického maloobchodního prodejce spotřební elektroniky Best Buy Corie Barryová. Upozornila, že Mexiko a Čína jsou největšími zdroji dodavatelského řetězce firmy Best Buy.
„Zahraniční obchod je nesmírně důležitý pro naše podnikání a odvětví. Dodavatelský řetězec pro spotřební elektroniku je vysoce globalizovaný, technický a komplexní,“ řekla.
Unijní cla na čínská auta poškodí hlavně Česko, Slovensko a Maďarsko
„Očekáváme, že naši dodavatelé napříč celým sortimentem přesunou část celních nákladů na maloobchodníky, což s velkou pravděpodobností zvýší ceny pro americké spotřebitele,“ dodala.
Mezinárodní ratingová agentura S&P Global upozornila na dopady plánovaných 25% cel na dovoz zboží z EU do USA. Datum jejich zavedení Američané zatím neoznámili. Pokud budou avizovaná cla platit, pak nejvíce dolehnou na Českou republiku, Slovensko a další země v regionu, tvrdí agentura. Značný vliv budou mít na německý automobilový sektor, který je s ekonomikami některých středoevropských zemí silně provázaný.