
Německý automobilový koncern Volkswagen [VW] vede s americkou vládou rozhovory o clech a chce uskutečnit další investice v USA. V rozhovoru s německým listem Süddeutsche Zeitung to řekl šéf koncernu VW Oliver Blume.
Zpráva přichází jen několik dní poté, kdy zástupci dalších německých automobilek BMW a Mercedes-Benz potvrdili, že intenzivně jednají s americkým ministrem obchodu Howardem Lutnickem o odpuštění cel ve výši 25 procent. Informoval o tom německý list Handelsblatt s odvoláním na informované zdroje.
Spojené státy začaly od 3. dubna vybírat 25% clo u dovozu automobilů. Od 3. května pak v USA vstoupilo v platnost rovněž 25procentní clo na dovoz některých automobilových dílů.
Tlak evropských automobilek na EU v otázce dovozních cel sílí
Aktuální vývoj kolem amerických cel je, že prezident Trump prohlásil, že souhlasil s odložením 50% cla na dovoz z Evropské unie do 9. července. Vyhověl tak šéfce Evropské komise Ursule von der Leyenové, která tento termín navrhla během jejich nedělního telefonátu. Zároveň prý Trump připustil zmírnění podmínek u 25% cel na dovážená auta ze zahraničí a na dovoz autodílů.
A dále: Tento týden americký federální obchodní soud se sídlem v New Yorku pozastavil platnost takzvaných recipročních cel, která Trump v dubnu uvalil na mnoho zemí světa včetně Evropské unie. Tato cla se nevztahují na dovoz aut do USA. Jedná se o reciproční cla, kterými Trump činil nátlak na ostatní země, a která se nyní po rozhodnutí soudu vrací na 10% úroveň. Což se ale netýká cel na auta a produkty z oceli a hliníku.
Prezident Trump se už proti rozhodnutí soudu odvolal. Tvrdí, že k zavedení cel nepotřebuje souhlas Kongresu, protože se dovozní poplatky týkají zemí, s nimiž mají USA obchodní deficity a jde tak o otázku národní bezpečnosti. Tříčlenný soudní senát ale uvedl, že prezident nemá pravomoc zavádět cla, která podle ústavy náleží výhradně Kongresu. A obchodní deficit podle soudců není otázkou národní bezpečnosti, jak tvrdí Trump.
Vyjednávání VW v USA
„Doposud jsme měli s americkou vládou naprosto poctivé a konstruktivní rozhovory,“ říká ve zmíněném rozhovoru v Süddeutsche Zeitung šéf VW Blume.
Podrobnosti o obsahu rozhovorů označil Blume za důvěrné.
„Byl jsem osobně ve Washingtonu a od té doby vedeme pravidelný dialog,“ dodal.
Hlavním kontaktem Volkswagenu ve Washingtonu je podle něj americký ministr obchodu Howard Lutnick. S Lutnickem jedná ale i eurokomisař pro obchod Maroš Šefčovič.
Investice v USA od Trumpova nástupu přesáhly pět bilionů USD
Zdroje agentury Reuters tento týden uvedly, že německé automobilky, to včetně VW nabízejí Washingtonu výměnou za nižší dovozní cla vyšší investice ve Spojených státech.
„Nové investice v USA již v reakci na dovozní cla přitom již ohlásilo několik výrobců automobilů, německé automobilky dosud byly v tomto směru opatrnější,“ uvádí agentura.
Což se, jak vyplývá z rozhovoru s Blumem, ale nejspíš brzy změní.
„Chceme dál investovat v USA,“ řekl Blume.
Koncern podle jeho slov v USA přímo zaměstnává přes 20 000 lidí a dalším více než 55 000 lidí zajišťuje práci nepřímo.
„Na to bychom navázali dalšími masivními investicemi,“ dodal a zdůraznil, že „tyto investice by se měly zohlednit při rozhodování o clech“.
Koncern Volkswagen je největším evropským výrobcem osobních automobilů. Jeho součástí je rovněž Škoda Auto. Škodovky se na trhu v USA ale neprodávají.
Vyjednávání automobilek BMW a Mercedes-Benz
Nejen koncern VW vyjednává v USA o clech a investicích. S americkým ministrem obchodu Lutnickem jednají i zástupci německých automobilek BMW a Mercedes-Benz.
„V zákulisí probíhají jednání o řešení a výjimce pro německé automobilky,“ uvedl list Handelsblatt s tím, že podle jeho informací se obě strany snaží uzavřít dohodu do července.
Unijní cla na čínská auta poškodí hlavně Česko, Slovensko a Maďarsko
Doplnil, že výměnou za celní úlevy by německé automobilky v USA musely investovat ne nepodstatné objemy peněz. Podle listu by se jim takové investice nejspíš vyplatily. Jen skupinu BMW podle Handelsblattu nyní platná cla stojí deset milionů eur [cca 250 mil. Kč] denně.
A to přesto, že americký závod BMW v Jižní Karolíně vyváží automobily v hodnotě přes deset miliard dolarů [cca 230 mld. Kč]. Jinak platí, že 56 procent vozů BMW vyrobených v Německu se vyváží mimo EU. Prodej na čínském trhu tvoří u BMW asi třetinu jejího celkového prodeje. V USA je to deset až 15 procent.
Americká Nvidia rozjede výrobu čipů v USA do 12 až 15 měsíců
Obecně pak platí, že všechny automobilky využívají Mexiko jako výrobní základnu, ze které auta vyvážejí na americký trh. Auta nebo jejich díly se do USA ale dovážejí i z Kanady. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa nyní zatížila dovoz z obou zemí 25% clem.
–DNA–
Jo, jo. Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění. Místo lezení zeleným někam, měli myslet na svoji budoucnost a mohli mít mnoho starostí ušetřeno. Moci a peněz na to měli dost, aby se zeleným postavili. V USA by to sice jinak nedopadlo, ale dnes mohli mít za zády evropskou unii a ne spolek zelených mopslíků, kteří nesahají, co se týče politické a ekonomické moci, Trumpovi ani po kolena.
Tak jsou na to zkrátka sami. Navíc ještě k tomu zeleným upírem pěkně sosnutí. A ten šikovný, to je dnes Trump, toho náležitě využije. O tom nepochybuji. A volič, EU alpinista, bude koukat jako vyoraná myš. Pamatuji si ze základní vojenské služby jedno pravidlo. Voják se stará (o to svoje), voják má!