Evropská investiční banka [EIB] otevřela letos sjednanou úvěrovou linku pro Státní fond dopravní infrastruktury [SFDI]. Česku EIB poslala 5,1 miliardy korun na dostavbu Pražského okruhu. Peníze nejspíš pošle i na železniční projekty.
Banka o tom informuje ve své tiskové zprávě. A stanovuje i účel půjčky pro Česko: Projekt dokončí strategické propojení v hlavní síti TEN-T, čímž se zmírní dopravní zácpy v Praze a zlepší spojení mezi Českou republikou a sousedními zeměmi.
Peníze půjdou na výstavbu 12,64 km dlouhého úseku Pražského okruhu, který se nachází jihovýchodně od hlavního města, Běchovice – D1. V tomto případě už Ministerstvo financí ČR [MF ČR] obdrželo 5,1 miliardy korun. Zbývajících pět miliard korun EIB uvolní v době realizace projektu.
„Tato investice sníží dopravní zácpy, zlepší kvalitu ovzduší a životní prostředí obecně. A posílí dopravu v České republice,“ uvedl viceprezident EIB Marek Mora s tím, že se jedná o strategický krok vpřed jak pro místní dojíždějící, tak pro mezinárodní dopravu.
Nový úsek je navržen jako dálnice a zahrnuje čtyři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely, 22 mostů, dva nadjezdy pro chodce a cyklisty, 16 protihlukových stěn o celkové délce 7,8 km a 18 vegetačních pásů o rozloze 48 hektarů. Podle Mory je projekt důležitý i z hlediska mezinárodní dopravy.
EIB čeká 3 500 nových pracovních míst
Projekt spadá do Plánu udržitelné městské mobility [SUMP] Prahy a přispívá k realizaci 81,28 kilometru dlouhého okruhu. Jeho dokončení se předpokládá v roce 2032. EIB očekává, že výstavba vytvoří přibližně 3 500 pracovních míst na plný úvazek. A podpoří zaměstnanost a místní ekonomiku.
„Dokončením tohoto úseku se prodlouží stávající jižní část okruhu, který je v provozu od roku 2010, směrem k dálnici D11. Tím se vytvoří podmínky nezbytné pro přesun tranzitní dopravy, zejména těžké nákladní dopravy, z přetížených městských silnic a tras nižší třídy na nově vybudovanou dálnici s vysokou kapacitou,“ vysvětluje Mora.
Využít půjčky Evropské investiční banky k modernizaci páteřních a regionálních tratí a k nákupu vozidel údržby má i Správa železnic. Té by měla do roku 2027 EIB poslat celkem 55,3 miliardy korun. Projekty, do kterých investice půjdou, mají skončit v roce 2030.
Novou půjčku letos schválila vláda Petra Fialy
Nyní poskytnutá půjčka je součástí již dříve schváleného financování, na kterém se dohodlo Česko s EIB. Celkem by mělo od banky na rozvoj dopravní infrastruktury dostat 65 miliard korun. Ministr dopravy Martin Kupka [ODS] už dříve uvedl, že půjčka od EIB je výhodná a levnější než jiné způsoby financování staveb dopravní infrastruktury.
Ministr Kupka říká, že půjčka 65 miliard korun je pro stát výhodná
EIB již letos v únoru Česku půjčila 11,75 miliardy korun na modernizaci klíčových železničních tratí. Penízy šly na zavádění evropského systému řízení železničního provozu [ERTMS] a na stavby bezpečnějších železničních přejezdů. Loni EIB v Česku podpořila projekty za 2,47 miliardy eur [cca 62,6 mld. Kč]. Proti roku 2023 se podpora zvýšila o třetinu. U každé tranše přitom platí, že rozhoduje ministerstvo financí, zda má možnost pořídit financování laciněji, nebo zvolí úvěr právě od Evropské investiční banky.
–RED–