Online obchody zažívají konjunkturu, popeláři ale nevědí, kam dřív skočit. Kontejnery a jejich okolí jsou zavaleny krabicemi a dalšími jednorázovými obaly, které doručily zasilatelské firmy domácnostem. Obchodníci by se proto měli vážně zamyslet nad využíváním oběžných obalů a způsobu doručení zásilek. 

Americký The Washington Post si v článku “Online shopping is booming. Start-ups have a few ideas to make it more sustainable“ všímá environmentálních dopadů obalů zásilkových obchodů v době krize covidu-19. Podle listu je potěšitelné, že se na omezování odpadů z online obchodů už začalo pracovat. Například americká zásilková firma Olive, jež je partner stovek maloobchodníků, soustřeďuje objednávky do obalů odesílaných jednou týdně. Jiné firmy využívají plastické boxy na více použití, rozložitelné obaly či štítky na papíru z řas.

Nápad při cestě k popelnici

„Po 30 minutách rozebírání kartonů a několika cestách k popelnici, jsem si uvědomil, jak je to bláznivé. Pětadvacet let online nakupování a takhle to dopadlo,“ uvedl Nate Faust, spoluzakladatel firmy Jet.com, kterou před pěti lety prodal řetězci Walmart za 3,3 miliardy amerických dolarů.

New York zakázal jednorázové obaly pro jídlo a nápoje

Podle něj největší zátěž životního prostředí na cestě ke spotřebiteli představuje „poslední míle“. Tedy cesta ze skladu na práh kupujícího. Proto založil společnost, která minimalizuje obaly u zásilkového prodeje, ale i soustřeďuje zásilky od jednotlivých obchodníků.

„Výsledkem je skutečnost, že se na poslední míli, kde vzniká nejvíce odpadů, jejich objem snížil. U každých dveří na trase roznášky tak přistane jen jedna krabice“ vysvětluje Faust.

Kupující si dle jeho slov zboží objednávají jako obvykle. V čase expedice společnost Olive soustředí zásilky ve svých skladech. Tam je zaměstnanci vybalí, zrecyklují obalový materiál a zásilky vloží do tašek, které se doručují jedenkrát týdně. Výhody této služby, jak vysvětluje Faust, je hned několik. Více obalů je příslušně zrecyklováno v provozech firmy a zároveň se snižuje počet týdenních jízd se zásilkami. Pokud chce kupující zboží vrátit, zašle ho zpět poštou nebo je v zásilkové tašce vrátí firmě Olive. Tato služba je zdarma. Ziskem firmy Olive je zhruba desetiprocentní poplatek z ceny zasílaného zboží.

Jsou tu i další příklady správného využití obalů

Když se po vypuknutí pandemie obuvnická společnost Charix začala soustředit na prodej online, zvýšil se její prodej až šestkrát. Avšak stejnou měrou se zvýšil i objem vraceného zboží a výměn.

„Brzy jsme si uvědomili, že e-obchod je zcela něco jiného než přímý prodej,“ uvedl zakladatel společnosti se sídlem ve Washingtonu Suley Ozbey.

„Obuv chodila zpět v krabicích, které jsme už ale nemohli použít znovu, a tak se nám hromadily ve firmě. V sousedství si stěžovali, že zaplňujeme kontejnery a nám bylo líto, že vyhazujeme tak hezké krabice,“ řekl Ozbey.

Variantu našel u firmy Boox, která nabízí plastikové poštovní boxy s velcro uzávěrem. Za jeden box zaplatil dva dolary proti 75 centům za kartonovou krabici, ale investice se přeci vyplatila. Plastový box využívá až dvanáctkrát, než se zrecykluje.

„Žádný nepořádek, žádný odpad,“ libuje si Ozbey.

Upřesněme, že skládací kartonový box byl vyvinutý před 120 lety a od té doby se nezměnil. V posledních 20 letech se však změnil způsob zasílání a zasílaných produktů.

V Česku nabízí své zboží podle Heureka.cz cca 50 tisíc e-shopů

Přitom platí, že každý plastový box lze využít až dvacetkrát. Jakmile dorazí zpět, je dezinfikován a teprve pak se vydá na další cestu. Poté, co ho už nelze použít znovu, je rozemletý a vznikne nový box. Tato recyklace je mnohem účinnější než recyklace kartonu. Navíc zákazníci v něm mohou posílat reklamované zboží zpět, nebo ho složí do obálky a vrátí poštou k novému využití.

„Hlavním cílem je nikdy nevyhodit box do odpadků a nikdy nevyrábět další nové. Ale napřed se musí lidé přesvědčit, že je tato změna možná,“ uvedl Ozbey.

Férové obaly nejsou věda

Cíl zásilkových firem by měl spočívat podle odborníků v omezení používání jednorázových kartonových krabic a plastů. Totéž vyžadují i spotřebitelé, kteří cítí odpovědnost za životní prostředí. Značky jako Clorox, Haagen, Dazs a Seventh Generation se tak vracejí k obalům ze skla, hliníku a oceli, k obalům, které lze vrátit, vyčistit a znovu použít.

Podle odborníků z hlediska nakládání s obaly, je třeba změnit i myšlení marketérů. Jistě, velká krabice evokuje u zákazníka velký objem zboží uvnitř, například pracího prášku. Ve skutečnosti by stejné množství prášku ale mohlo být v polovičním obalu.

Předloni skončilo na skládkách v Česku 3,6 miliony tun odpadu

Příkladem budiž firma Amazon, která v USA drží 40% podíl online obchodu. Ta zredukovala objem obalového materiálu od roku 2015 o 900 tisíc tun. Což je ekvivalent zhruba 1,6 miliardy krabic. Ostatně, pokud jste si před 20 lety objednali knihu, přišla ve velké krabici vyložené Styrofoamem. Avšak dnes je zabalena už jen v obálce s bublinkami.

–AM–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here