Sněmovna včera [12.5.] poslala do třetího čtení vládní návrh na zavedení daně z digitálních služeb. Vláda původně navrhla sazbu digitální daně sedm procent, vládní koalice se ale později dohodla na pěti procentech. Zákon má podle návrhu vlády nabýt účinnosti 15. dnem po svém vyhlášení ve sbírce.

Důvod, proč vláda nakonec daň snížila, byl, že jí původně navrhovaná 7% sazba byla nejvyšší ze zemí, které chtějí digitální daň zavést, nebo ji už zavedly. Vládu ostře kritizovali zástupci Spojených států, jejichž firem se daň dotkne nejvíce. Digitální daň označili za diskriminační vůči americkým firmám, pohrozili přezkumem a zavedením odvetných cel.

Ministerstvo financí ČR vytáhlo proti globálním gigantům

Začátkem loňského června pak Spojené státy oznámily, že daň už prověřují. Ministerstvo financí ČR [MF ČR] v reakci na to uvedlo, že pokud se podaří v souvislosti s digitální daní najít řešení na úrovni Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj [OECD], je Česko připraveno daň na národní úrovni zrušit. Někteří poslanci při debatách ve Sněmovně vyjadřovali obavy z odvetných opatření proti tuzemským firmám.

Daň z digitálních služeb přichází pozdě

Vláda návrh poslancům předložila koncem listopadu 2019, ale prvním čtením prošel až loni v lednu. Už v návrhu letošního státního rozpočtu, který loni na podzim vláda předložila Sněmovně, se počítalo se sazbou pěti procent. Návrh rozpočtu předpokládal, že daň už letos vynese na 2,5 miliardy korun.

Zdanění US IT gigantů digitální daní si bere na starost OECD

Návrh na snížení sazby na pět procent předložil sociální demokrat Roman Onderka, předsedkyně rozpočtového výboru Miloslava Vostrá [KSČM] a Jan Volný [ANO]. Poslanec ČSSD Petr Dolínek na dubnovém sjezdu strany vyzýval k návratu k sedmiprocentní sazbě. Onderka chce posunout navrhovanou účinnost na 1. leden příštího roku.

USA zavedly cla na francouzské zboží kvůli digitální dani

Pětiprocentní sazbu navrhl také Jan Hrnčíř z SPD. Poslanec Pirátů Tomáš Martínek předložil návrh, který daň snižuje, ale zároveň zavádí rozdílné sazby. Z cílené reklamy by se tak mělo platit pět procent a z ostatních služeb tři procenta. Poslanec ODS Jan Skopeček navrhl sazbu ve výši dvou procent.

Koho se digitální daň reálně dotkne

Diskutovaná digitální daň se má podle návrhu vztahovat na internetové firmy v České republice s globálním obratem nad 750 milionů eur [asi 19 miliard korun]. Zároveň musí mít firma v Česku roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby alespoň 100 milionů korun. Týkat by se měla předních světových společností jako Google, Facebook, Amazon či Apple.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here