
Americký výrobce letadel Boeing spolupracuje s administrativou Donalda Trumpa, aby společnost nebyla nechtěnou obětí obchodní války s Čínou. V rozhovoru deníku Financial Times [FT] to řekl generální ředitel společnosti Kelly Ortberg.
„Jde jen o to projít obdobím nejistoty. Snažíme se být flexibilní a komunikovat s administrativou,“ řekl Ortberg. Šéf Boeingu vyjádřil obavy z dopadu odvetných cel ze strany Číny, která by mohla vést k odmítnutí převzetí letadel.
Vývoj ceny akcií koncernu Boeing od konce roku 2014
[Zdroj: xStation5]
Boeing zároveň podle jeho slov doufá, že letadla se stanou součástí nových dohod o vyrovnání obchodních bilancí, protože jde o „velmi drahou položku, vhodnou k obnovení rovnováhy“. Obchodní nejistota přišla právě v klíčovém roce pro Boeing, který jeho šéf označil za rok obratu. Kelly Ortberg převzal vedení Boeingu loni v srpnu.
Od září do listopadu zhruba 33 000 zaměstnanců Boeingu v USA stávkovalo kvůli vyšším mzdám upraveným v nové kolektivní smlouvě. Podle jednoho z odhadů tato stávka stála firmu více než jednu miliardu USD měsíčně. Navíc zastavila výrobu modelu 737 MAX.
38 nových letadel za měsíc
Boeing nyní produkuje 38 letadel 737 MAX měsíčně. Přičemž jeho cílem je zvýšení výroby na 42 kusů. K tomu však bude potřebovat souhlas regulátora. Ortberg označil dosažení hranice spolu se stabilizací vládních zakázek za zásadní věc. Boeing rovněž vytěžil z cesty prezidenta Donalda Trumpa do zemí Středního východu. Ty si objednaly nové stroje.
„Jakmile toto zvládneme, můžu v naší stabilizační fázi vyhlásit vítězství,“ dodal šéf Boeingu.
V rozhovoru se dotkl také projektu nového prezidentského speciálu Air Force One, jehož vývoj se zpožďuje. Miliardář Elon Musk podle něj pomohl firmě v jednání s klientem – vládou – upravit původně podle Ortberga téměř nesplnitelné požadavky na realističtější parametry. Musk donedávna vedl takzvaný úřad pro efektivitu státní správy [DOGE] a patřil mezi poradce prezidenta Trumpa.
Německé automobilky jednají s USA o celní výjimce na vlastní pěst
Boeing v červenci přistoupil na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019. Podle dohody zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů. Firma se zavázala i k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality. Kvůli finančním potížím po nehodách zastavil Boeing výplatu dividend. Ty naposledy vyplatil v březnu 2020.
–ČTK/RED–