Národní rozpočtová rada [NRR] se vyjádřila k návrhu zákona o statním rozpočtu pro příští rok. A potvrzuje předchozí obvinění šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, že vláda Petra Fialy [ODS] připravila rozpočet s reálně vyšším schodkem.
NRR identifikovala tři problematické oblasti, kde příjmy a výdaje v návrhu státního rozpočtu nejsou podle jejího názoru v rovnováze. A shrnula aktuální stav ohledně zákona o státním rozpočtu pro rok 2026. Podle ní se Česká republika nyní nachází v rozpočtově nestandardní situaci.
„Vláda sice na konci září předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2026, avšak ten po rozpuštění Sněmovny v souvislosti s volbami ztrácí relevanci,“ uvádějí ve vyjádření členové NRR.
Dále současný spor mezi končící vládou a rodící se vládou ANO, SPD a Motoristů o zaslání návrhu zákona o rozpočtu do Sněmovny, či nikoliv, ve svém vyjádření nekomentovala.
„Logika zákona říká, že vláda předloží návrh zákona o státním rozpočtu předsedovi Sněmovny nejpozději tři měsíce před začátkem rozpočtového roku,“ ale uvedla pro FinTag v této věci mluvčí NRR Tereza Sura.
Už i prezident by považoval jednání o státním rozpočtu za solidní
Přesto se NRR již nyní rozhodla vyjádřit k identifikovaným problematickým oblastem předloženého návrhu státního rozpočtu pro rok 2026. K těm uvádí, že nejsou v souladu s legislativou a logikou rozpočtového procesu České republiky.
Obranné výdaje
V návrhu rozpočtu na rok 2026 jsou obranné výdaje plánovány v hodnotě 206,5 miliardy korun. To odpovídá hodnotě 2,35 procenta hrubého domácího produktu [HDP]. Výdaje rozpočtu se zvyšují nad schválený výdajový rámec o 30,7 miliardy korun.
Peníze nejsou vlastně na nic, říká Andrej Babiš ke státnímu rozpočtu
Avšak z této částky je 20,1 mld. Kč [0,23 % HDP] alokováno do kapitoly Ministerstva dopravy ČR. A rozpočet na rok 2025 označuje jako obranné výdaje ve stejné kapitole pouze ve výši 136 milionů korun. Do seznamu vojenských výdajů byla zařazena řada nových staveb dopravní infrastruktury. V takovém případě však lze do vojenských výdajů zahrnout pouze částku, o kterou došlo k navýšení ceny.
„Uvedené masivní meziroční navýšení obranných výdajů v kapitole Ministerstva dopravy tak na základě dostupných údajů nelze pohledem aktuálního metodického přístupu NATO označit za důvěryhodné. A vypadá spíše jako neoprávněné navýšení výdajů státního rozpočtu nad hodnotu stanovenou výdajovým rámcem,“ uvádí ve svém vyjádření NRR.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury
Druhou problémovou oblastí navrženého hospodaření státu v roce 2026 je podoba návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury [SFDI]. Ten MF ČR ani nepředložilo Sněmovně současně s návrhem státního rozpočtu. A to přesto, že to vyžaduje aktuální znění zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury.
Vláda schválila rozpočet 2026. Úroky z dluhu jsou 110 miliard korun
Rozpočet SFDI Ministerstvo financí ČR [MF ČR] podle NRR ale skutečně navrhlo ve výši, která přesahuje hodnotu výdajového rámce státního rozpočtu a státních fondů. To se mimo jiné projevuje tak, že oba dokumenty nejsou v souladu. Příjmová strana rozpočtu SFDI předpokládá vyšší příjem [o 37,2 mld. Kč] z dotací ze státního rozpočtu, než s jakou částkou pracuje návrh státního rozpočtu na výdajové straně.
„Návrh rozpočtu SFDI je tak v předložené podobě neschválitelný,“ konstatují zástupci Rady.
Ti považují za neakceptovatelné, že rozpočet SFDI nebyl vládou schválen a Sněmovně předložen v termínu, který je zákonem určen a není navíc schválen ani v tuto chvíli.
Komentář: Neví Stanjura o nějakých bitcoinech? Zrovna by se hodily
„Vzhledem k tomu, že příprava rozpočtu na rok 2026 je přerušena volbami do Poslanecké sněmovny PČR, měl by být schválený návrh rozpočtu SFDI alespoň nedílnou součástí podkladů, které poslanci obdrží k rozpočtové dokumentaci v okamžiku, kdy začne být státní rozpočet projednáván PSP ČR,“ doplňují zástupci Rady.
Zvyšování odhadu příjmů státního rozpočtu
Třetí spornou oblastí, na kterou je nutné v souvislosti s procesem tvorby návrhu státního rozpočtu na rok 2026 upozornit, je zvyšování odhadu veřejných příjmů v průběhu měsíce září. V něm podle Rady MF ČR neoprávněně navýšilo odhadované příjmy sektoru veřejných institucí.
A to o další výnosy ze zákonného pojistného [+17,6 mld. Kč pojistné na sociální a zdravotní pojištění]. Dále daně z příjmů fyzických osob [+2,3 mld. Kč], které má přinést omezení šedé ekonomiky na základě nástrojů zaváděných v zákoně o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele.
„A to i přesto, že by mělo docházet ke zlepšení očekávaného makroekonomického vývoje. Navíc jsou sporné odhady očekávaných efektů opatření proti šedé ekonomice,“ uvádí Rada.
Připravme si peníze. Zdravotnictví je opět ve výrazném minusu
Ve světle výše uvedeného členové Rady konstatují, že oproti návrhu státního rozpočtu na letošní rok, rozpočet na rok příští se některých problémů sice zbavil, avšak nové přinesl.
„Nelze připustit, aby úbytek problémů při rozpočtování v jedné části veřejných financí byl nahrazen problémy v částech jiných,“ shrnují zástupci Národní rozpočtové rady.
Výdaje na obranu? Jasně. Některé z nich na obranu a tomu zbytku do požadovaných procent stačilo jen zasalutovat ministerstvu obrany, když se ploužil cestou ke schválení ulicí, kde se ministerstvo nachází. A ejhle, šup, ocitl se v hrnci také. No a teď to řádně zamíchat, okořenit a předložit centrále NATO ke strávení, plánovala vláda, která nás zuby nehty bránila, abychom neskončili v ruském chřtánu. A jako příloha se by se podávala dobrá vůle trvale podporovat Ukrajinu. Na závěr mohli ctihodní stolovníci očekávat dezert v podobě muniční iniciativy a potvrzení upřímných slibů dané panu Trumpovi, jak se v procetech na obrannu hodláme polepšit.
Těžko mohl volič, který má alespoň základní ponětí o tom, jak politika s ekonomikou souvisí, očekávat něco jiného.