Dotace z MPO zřejmě pomůže dokončení letounu Aero L-39NG

0

Koronavirová krize tvrdě zasáhla letecký průmysl. Útlum letecké dopravy zapříčinil úbytek objednávek nových letounů i odklad nákupů těch objednaných. Propouštění oznámil evropský Airbus i americký Boeing. Útlum jejich produkce dopadl i na české firmy. Před dokončením je ale nový letoun Aero L-39NG.

Českým leteckým firmám má pomoci specializovaná letecká a kosmická výzva z Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost [OP PIK]. Tu Ministerstvo průmyslu a obchodu [MPO] vyhlásí 4. září a nabídne v ní miliardu korun dotací. Mezi uchazeči o dotaci má být i české Aero Vodochody.

„V Aeru jsem představil její parametry a informoval kolegy o konzultačním dni, který bude MPO ČR pro žadatele pořádat začátkem září,“ uvedl náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU fondy Marian Piecha.

OP PIK nabízí do konce roku dvanáct miliard korun

Cílem poskytnutí dotace by měla být pomoc při dokončení závěrečných testů nového cvičného letounu L-39NG od společnosti Aero Vodochody Aerospace. MPO uvedlo, že vysoký podíl vývojových akcí, které Aero u nového letounu L-39NG realizuje, je předpokladem pro zapojení do letecké výzvy. Aero L-39NG v současnosti obstál při testovacích letech a nyní postupuje do fáze letů certifikačních, které uzavírají ověřovací proces letových schopností. Pozemní zkoušky, jež probíhají ve Výzkumném a leteckém zkušebního ústavu [VZLÚ] v Letňanech, jsou nyní ve druhé polovině z celkem čtyř set plánovaných testovacích úkonů.

Dokončování vývoje Aero L-39NG

To potvrdil i nový spoluvlastník Aero Vodochody Aerospace skupina Omnipol. Ta letos v červnu koupila spolu s maďarským podnikatelem Andrásem Tomborem Aero Vodochody Aerospace od investiční skupiny Penta.

[Pozn. red.: Tombor má v kupci Aera, firmě AERO Investments Partners, 51 procent a skupina Omnipol ovládá 49 procent. Cena nebyla zveřejněna. Předmětem transakce nebyla společnost Letiště Vodochody, která zůstává v držení Penty Investments. Právo Aera používat letiště pro svůj rozvoj vyplývá ze smluvního závazku.]

Skupina Omnipol, kterou ovládá rodina Hávových, je zodpovědná za výkon manažerských práv a v projektu L-39NG, na němž se podílí od samého začátku, zůstává i nadále garantem odborného manažerského vedení. Jejím cílem je projekt nejen dotáhnout, ale i v něm prosadit více domácích firem.

V průběhu následujících pěti let plánujeme ještě více počeštit dodavatelský řetězec letounu L-39NG. Současný poměr činí 40 procent domácích a 60 procent zahraničních dodávek. A již v tomto poměru reprezentuje projekt L-39NG zhruba 5 500 zaměstnanců leteckých firem v ČR. Postupně chceme českému dodavatelskému řetězci svěřit až 60 procent dodávek,“ uvedl prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra. 

Skupina Omnipol je s Aerem spjatá historicky, v průběhu uplynulých dekád [cca 40 let] byla zodpovědná za vývoz většiny letounů z tamní produkce. Od roku 2015 je strategickým partnerem právě projektu nové generace letounu L-39, L-39NG. Jako padesátiprocentní podílník projektu skupina s Aerem už velmi intenzivně spolupracovala. MPO uvedlo, že vedení Aera se Omnipol coby zkušený hráč v mezinárodním obchodu chopí po dokončení akvizičního procesu převzetí od investiční skupiny Penta.

Aero L-39NG má na co navazovat

Nový cvičný letoun L-39NG je jedním ze strategických domácích projektů Aera Vodochody Aerospace, ale i celého tuzemského segmentu vojenského letectví. Ambice je navázat na legendárního předchůdce L-39 Albatros. Jich bylo v Aeru vyrobeno na cca 2 900 kusů a dodnes jsou nejpoužívanějšími cvičnými letouny na světě. Využívá je 60 vojenských provozovatelů po celém světě.

Cvičné letouny L-39 navíc již vstoupily do nové éry vojenského létání. Zatímco dosud sloužily k výcviků pilotů, nyní se na nich bude učit létat také umělá inteligence. V rámci kontraktu za více než 300 milionů korun [14,1 mil. USD] má americká firma Calspan Corporation do letounů Aero L-39 Albatros instalovat autopilot, který bude řízen umělou inteligencí. Úpravu čtyř Albatrosů českého původu pro elektroimpulsní [fly-by-wire] řízení si objednala americká agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA.

Obchodní strategií Aero Vodochody Aerospace je tak logicky obměna flotil L-39 za výkonnější verzi letounu s označením L-39NG. Firma uvedla, že mezi nejvíce rozpracované exportní trhy pro jeho uplatnění patří země ze společenství NATO, Afriky, Asie a Ameriky. Nutno dodat, že v obchodní rovině je vývoj L-39NG, který financuje Aero a Omnipol, stále projektem investičním.

Opravy, modernizace a kooperace

Z hlediska byznysu chod fabriky zatím pohání zejména generální opravy a modernizace legendárních letounů L-39 Albatros, prodej letounů řady L-159 a také mezinárodní kooperace. Zejména tu však aktuálně poznamenala krize covid-19.

Koronavirová krize nás nejvíce zasáhla v našich dodávkách pro mezinárodní letecké výrobce. Zatímco byznys s generálními opravami a modernizacemi provozovaných letounů zatím běží podle plánu. Například na programu Airbus A220 nyní pociťujeme zhruba 30procentní útlum objednávek, říká viceprezident Aero Vodochody Aerospace Jakub Hoda.

Podniky Boeing a Airbus letos dodaly pouhých 267 letadel

Zhruba 30% propad objednávek firma pocítila u brazilského přepravního letounu Embraer KC-390. V jeho případě tento týden i přesto odeslala do Brazílie kompletní sadu dílů letounů, který je určen pro prvního evropského zákazníka, jímž je Portugalsko. Bez zajímavosti není, že na vývoji trupu se podílela i sama firma. Zadní část trupu pro KC-390 je s rozměry 6,5×4,5×3,3 metru největší částí letounu, která se kdy v ČR vyráběla. Dosud vyrobené letouny KC-390 používá brazilská armáda.

Podle náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod a EU Martiny Tauberové jsou dodávky Aero pro Embraer významným projektem spolupráce s Brazílií. Podle ní loňský letecký vývoz do Brazílie, která patří mezi významná odbytiště a zájmové trhy české letecké produkce, činil 1,13 miliardy korun.

PODCAST: Hodně si slibuji od německého předsednictví

Letecký průmysl krize tvrdě zasáhla

MPO si nechalo u Asociace leteckých a kosmických výrobců [ALV ČR] vypracovat analýzu o tom, co každý ví. Totiž, že letecký průmysl byl silně zasažen koronavirovou pandemií a čelí jedné z největších krizí civilního sektoru v historii. A dále, že mezi největší rizika patří propouštění kvalifikovaných pracovníků a ztráta vývojových kompetencí.

Propad Airbusu a Boeingu nutí k propouštění i české firmy

Zmapovali jsme ohlášené kroky vlád prakticky všech leteckých velmocí: USA, Ruska, Francie, Británie a dalších. Valná většina z nich představila vedle plošných podpůrných balíčků také specializované programy pro sektor aerospace. Avizované v tomto kontextu státní výdaje cílí zejména na podporu výzkumu a vývoje, udržení kvalifikovaných týmů, podporu odbytu produkce a navýšení objemu zbrojních zakázek,“ uvedl k závěrům analýzy prezident ALV ČR a předseda představenstva Výzkumného a leteckého zkušebního ústavu Josef Kašpar.

Upozornil na to, že Česká republika má ve světovém měřítku prestižní postavení a patří mezi devět zemí na světě, které umí vyrobit a vyvinout letadlo na vlastním území. Podle MPO patří letecký průmysl mezi páteřní high-tech odvětví české průmyslové základny a plní všech devět pilířů inovační strategie Country For the Future.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here