Dráhy v prvním pololetí snížily ztrátu na 217 milionů korun

150
drahy
Foto: FinTag.cz

České dráhy [ČD] uzavřely dle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví [IFRS] hospodaření za letošní 1. pololetí ztrátou 217 mil. Kč. Ztráta podniku za celý loňský rok přitom činila 4,1 mld. Kč.

Všechny dceřiné společnosti ČD skončily první půlrok ziskem. Dráhy přesto uvedly, že i letos byla kvůli snížené mobilitě obyvatel zasažena osobní doprava. I ta se však dokázala zlepšit o více než 1,3 miliardy korun. Následky proticovidových opatření zůstávají i přesto stále citelné. Například během jarní uzavírky okresů jezdila vlaky národního dopravce v průměru pouze desetina běžného počtu cestujících.

„Přesto se podařilo hospodaření osobní dopravy výrazně zlepšit. Zatímco loni byla v pololetí ve ztrátě 1,92 miliardy korun, letos je to pouze 0,58 miliardy,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.

Dodal, že firma šetří ve všech oblastech. Ať už jde o personální náklady, výdaje na provoz, marketing či další činnosti.

ČD sníží smluvní mzdy ředitelům a vedoucím. Některé propustí

Firma podle něj zavádí i systémové změny a investuje do nových vlakových souprav. V dohledné době mají dráhy dostat 20 vysokorychlostních vlakových souprav od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Transportation [člen skupiny PPF] za 13 miliard korun. Soutěž na dodávku těchto vlaků běžela od podzimu 2019, kdy nákup schválil Řídící výbor ČD. Na úhradě nákladů se podílí Národní rozvojová banka a Národní rozvojový fond.

„V příštích deseti letech plánujeme investice ve výši zhruba 120 miliard korun. Většina z těchto prostředků půjde do nákupu nových moderních vozidel,“ konstatoval Bednárik.

Jak si stála osobní a nákladní doprava v 1. pololetí

Podle údajů ČD v osobní dopravě bylo v letošním prvním pololetí přepraveno 50,3 milionu cestujících. To je meziročně o 9,5 milionu zákazníků méně. Nižší byl přepravní výkon i průměrná vzdálenost, kterou lidé ve vlacích ujeli. To je dáno snížením pohybu v důsledku koronavirových opatření i skutečností, že dráhy zdaleka neobnovily všechny spoje, které loni kvůli pandemii zrušily.

ČD obnovují další zrušené spoje. Avšak hlavně ty dálkové

Segment nákladní dopravy vydělal v prvním pololetí 247 milionů korun. Meziroční zlepšení hospodářského výsledku je tak téměř 300 milionů korun. Ve většině stěžejních komodit došlo k navýšení výkonů. Skupina ČD Cargo přepravila meziročně o 2,1 milionu tun zboží více, čemuž odpovídal i růst tržeb.

„K dosažení konsolidovaného zisku významně přispěly i obchodní aktivity ČD Cargo v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. V tomto trendu dále pokračujeme a založili jsme další dceřinou společnost ČD Cargo Adria, která by měla už brzy začít využívat potenciál dopravního trhu v Chorvatsku a Srbsku,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Dráhy mají nově schválenou strategii

Aktuální řízení národního dopravce vychází z jeho nově schválené dlouhodobé strategie. Ta má konsolidovat finance pandemií dotčeného podniku. České dráhy kvůli tomu nedávno posílily své provozní finance uzavřením rámcových úvěrových smluv se třemi bankovními ústavy. Ty firmě umožní čerpat v případě potřeby prostředky až do výše 8,5 miliardy korun. Britská agentura Moody’s firmě aktuálně udělila dluhový rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem.

RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here