V Německu kolabuje zásobování průmyslu i doprava

15
48391
zasobovani
Foto: Pixabay.com

Německo čelí kolapsu dodavatelských řetězců. A to právě v období vánočních svátků. Není přitom vyloučeno, že se situace v zásobování tamějšího průmyslu, ale i obchodů ještě zhorší.

Přístavy jako Hamburk jsou zablokovány, průmyslové sektory se potýkají s nedostatkem základních materiálů a olej do ohně přilévá absence řidičů kamionů nutných pro přepravu zboží. Největší evropská ekonomika nyní čelí podobnému chaosu v dodávkách stejně jako bývalý člen EU, Velká Británie.

„V soukolí globální logistiky je nyní příliš písku,“ uvedl Klaus Wohlrabe z německé agentury Centrum pro makroekonomiku a výzkum.

„Očekáváme, že problémy budou trvat až do roku 2022,“ uvedl Holger Kunze, vedoucí Evropské kanceláře Německého mechanického průmyslu.

Problémy v zásobování po krizi jsou podle něj normální jev, ale současná situace dle jeho slov začíná být již „docela extrémní“.

Zásobování průmyslu je v naprostém rozvalu

Situaci v Německu se podrobně věnuje list Politico v článku Supply chain scramble threatens to spoil German Christmas. Odvolává se přitom na důvěryhodné zdroje z průmyslu a obchodu.

„Problémy ve výrobě, delší dodací lhůty, jakož i stále stoupající náklady ohrožují úspěšný německý zahraniční obchod,“ uvádí výkonný předseda pro zahraniční obchod Asociace německých průmyslových a obchodních komor Volker Treier.

Zároveň varuje, že na hladkém chodu globálního obchodu závisí čtvrtina německých pracovních míst. Potíže v zásobování se dle jeho názoru dotýkají všech sektorů, včetně nyní toho nejdůležitějšího, totiž zdravotnictví.

„Proticovidová pravidla všechno ještě zhoršují,“ dodává.

Obdobně hovoří inženýr ze skupiny VDMA Kunze. Podle něj v průmyslu nechybějí jen elektronické součástky, ale i průmyslové kovy a chemikálie. Přitom odhaduje, že výpadky v dodávkách mohou způsobit pokles produkce inženýrského sektoru o dvě až tři procenta. Což představuje ztrátu asi 10 miliard eur [cca 254 mld. Kč].

Problémy přetrvávají v automobilovém průmyslu

List Politico připomíná také chronický nedostatek polovodičů v německém automobilovém průmyslu. Přičemž zde očekává, že problémy se zásobováním se potáhnou po celý příští rok. Automotive sektoru nechybí pouze čipy, ale i čínské magnézium, které se používá při výrobě hliníkových slitin pro automobilové součástky.

„Více než 95 procent evropské spotřeby magnézia pochází právě z Číny, ale tamní továrny jsou nyní částečně uzavřeny kvůli nedostatku energie a s nástupem zimních mrazů bude ještě hůř,“ uvádí Politico.

V Číně zavírají továrny. Tentokrát kvůli nedostatku elektřiny

Na problém podle listu již poukázala odcházející kancléřka Angela Merkelová [CDU], ale i český dosluhující premiér Andrej Babiš [ANO]. Ti o něm hovořili na setkání představitelů EU. Merkelová varovala, že by to mohlo mít vážné dopady na automobilový průmysl, a to pro celou Evropu.

„Babiš se vyjádřil ještě příměji, když řekl, že autoprůmysl čelí katastrofě,“ cituje českého premiéra v demisi Politico.

Nechybí však jen magnézium, ale potíže již hlásí i firmy kvůli nedostatku hliníku. Odhady, kdy se zásoby těchto kovů v Evropě vyčerpají, se dost liší. Dle dvanácti nejprůmyslovějších evropských zemí to může být již na konci tohoto měsíce. Což ohrozí miliony pracovních míst napříč celou Evropou.

„Pokud se nestane zázrak, Německu dojdou zásoby magnézia a hliníku počátkem příštího roku,“ řekl deníku Handelsblatt výkonný ředitel německé konzultační firmy Invereto Lars-Peter Häfele.

Vyjádření Asociace čínských producentů magnézia, která trvá na tom, že se jedná pouze o přechodný nedostatek, se dle jeho slov nedá příliš věřit.

Zásobování kontejnery z Číny se prodražuje

A problémy má i sama logistika. Vázne kontejnerová doprava z Číny. Většina lodí připlouvá do Německa se zpožděním. V některých případech o dva i více týdnů, než bylo přislíbeno.

„Kontejnery pak v přístavu stojí mnohem déle než před pandemií,“ potvrzuje mluvčí německé logistické firmy Hamburger Hafen und Logistik [HHLA] Hans-Jörg Heims.

Dodává, že firmě to extrémně navyšuje náklady na skladování. Upozornil i na to, že mnoho přislíbených kontejnerů do přístavu vůbec nedorazí. V Německu, kde je populárním vánočním dárkem dětské kolo, se tak letos do mnoha rodin ani nedostane.

Kontejner z Číny stojí 441 000 Kč, kontejner do Číny 29 400 Kč

Průzkum Ifo ukázal, že sto procent německých obchodníků s bicykly hlásí problémy s plněním objednávek na jedné straně a nečekanou poptávkou na straně druhé. Jde o důsledek zavřených továren právě kvůli pandemii. Výsledek je, že nabídka klesla a ceny strmě vzrostly.

Naděje, že lidé stráví Vánoce na novém sofa, je rovněž lichá – 94,5 procenta obchodů s nábytkem má rovněž problémy s plněním objednávek.

Oddechnout si tak mohou snad jen milovníci knih. I když i ti jen na krátkou chvíli. Asociace německých nakladatelství a prodejců uvedla, že zásoby papíru vydrží zhruba do Vánoc, ale dále jsou v ohrožení v důsledku nedostatku, který se projevuje po celém světě.

Na dostatečné zásobování chybějí i řidiči

Politico si ve svém článku všímá také situace v dopravě. Podle něj platí, že i když se Evropě nakrásně podaří si zajistit potřebné komponenty, narazí na problém s nedostatkem řidičů nákladních vozů.

„Německo může mít stejné problémy, jako má Velká Británie, a to ještě dva až tři roky,“ říká mluvčí dopravní a logistické skupiny BGL Martin Bulheller.

Podle něj v Německu aktuálně chybí 60 000 až 80 000 řidičů kamionů. A situace může být dle jeho slov ještě horší, protože každý rok odejde do penze na 30 000 až 35 000 řidičů. A nových přibývá maximálně 15 000 až 20 000.

„Vojáci Bundeswehru byli stálým zdrojem nových řidičů. Bylo snadné vyměnit vojenský řidičák za ten civilní,“ doplnil Bulheller.

Dodal, že německé rozhodnutí z roku 2011 ukončit povinnou vojenskou službu byla chyba. Aktuálně je jednou z příčin problému s nedostatkem řidičů.

„V 70. letech byla práce řidiče jednou z mála možností poznat svět. Dneska je vše úplně jinak,“ povzdechl si.

Situaci v dopravě řeší už i IRU

Bulheller poukázal na další s tím související problém, a tím je nedostatek odpočívadel, kde si mohou řidiči odpočinout. K nezájmu o profesi řidiče kamionu přispívají i špatné služby v nakládacích a vykládacích místech, a nakonec i nízké povědomí o této profesi. To vše nové zájemce o ni odrazuje.

„Doby, kdy byl řidič „King of the Road“, po našem Kapitän der Landstrasse, jsou definitivně pryč,“ upozornil.

Doplnil, že sektor dopravy ohrožuje raketový růst cen pohonných hmot, což přepravu zboží jen prodražuje a ohrožuje existenci malých dopravních firem. Většina z nich není dle jeho slov v jednání se zákazníky tak silná, aby na ně mohla tyto náklady přenést.

Inflace v Německu pokořila v listopadu další rekord

Nedostatek řidičů a s tím související potíže dokonce již přiměly Mezinárodní unii silniční dopravy [IRU] s poradenským statutem OSN a sídlem v Ženevě vyslat vládám „nouzový signál“ s tím, že problémy mohou být dlouhodobé.

„Novoroční svátky se blíží a spotřebitelé brzy začnou splácet cenu za nedostatky v zásobování. Vlády by měly začít jednat, abychom se vyhnuli zpožďování a nedostatkům ve výrobě ke konci roku a v roce 2022,“ uvedl generální sekretář IRU Umberto de Pretto.

Michal Achremenko

15 KOMENTÁŘE

  1. Jsem nechal, udelat ze svých peněz řidičák na nákladní vozidlo. Ale, nikdo nemá zájem skutečnosti nemám. A padat na kolena před zamestnavatelem, nehodlám! A plus ty podmínky řidiče jsou k pláči.

  2. Číst , jak si politici naříkají , že něco nefunguje jako dřív je jako přitroubla groteska. Sami usilovně pracují na likvidaci všeho co desetiletí slušně fungovalo. Tyto problémy se zásobováním jsou teprve na začátku. To horší teprve přijde. V dopravě a logistice nemají řidiči žádnou pozitivní motivaci a tak většina řidičů pochází z balkánských zemí , ti jsou ještě ochotni pracovat 15 hodin denně za almužnu.Ale to také není na dlouho. Vlakovou dopravu zrušili a teď neví kudy kam. Bez odpovídající motivace lidé dělat nebudou…

  3. To je překvapení, že chybí řidiči. Kdo by to chtěl dělat? Jednou nohou v kriminále, život tuláka a policajti jsou na ně vysazení. Rozdávaj pokuty za prkotiny apodpora řidičů žádná. Nejsou parkovací místa pro kamióny, ale přestávky se dodržovat musí jinak pokuta. Silnice v zimě neudržované a neposolené, ale můžou za to kamiony, když se něco stane. Na takovou práci se můžu vakašlat. Když stát potřebuje řidiče , tak ať se stará o jejich práva a policie je pořád nebuzeruje.

  4. A kde mají ty, po životě v EU bažící pracovité migranty, které si mamá Merkel tak přivinula na hruď, proč se jí za to neodvděčují a nepracují pro blaho národa, který je tak ochotně přijal.
    Láďa

  5. to je dobře že kolabuje. Až zelení napáchají v Evropě zlo, uvědomí si omyly. Každý chaos se nakonec změní v kybernetiku druhého řádu…Německo si zaslouží po Merkelové snížit výkon hospodářství. Strhnou sebou jistě i další, ale to povede k obrodě, a ta je nutná a je východiskem ze situace, do které nás Němci už podruhé zatáhly. Národy pak budou nuceny najít zcela prostá a jednoduchá řešení. Potíž je zatím Brusel, ale to je dočasné soudruzi, viďte 🙂 Odpočítávám vám den za dnem ….

  6. To co jste napsal nemá hlavu, ani patu… Nepijte tolik, až tu budete něco psát. A asi jako řidič jste k ničemu, jinak nesedíte na prdeli!

  7. Absolutne s Tebou souhlasim. Sedim za volantem kamionu 20l a je to cim dal tim horsi. Plat mam sice 2300€ ale za tu praci je to malo.👎jelikoz tento Job miluji i po 2.5 mio/km bez nehody tak jsem v pohode.

  8. Jen tak dále a skončíme v době ledové. Ale tentokrát to nebude přispěním meteoritu,ale díky Zeleným fanatikům.
    A že nejsou řidiči kamionů. Fízlové,celníci a kdejaké jiné netáhlo,si z nich udělali lehce lovnou zvěř. Přestal jsem jezdit jako profík ještě před vstupem Česka do EU,protože už tehdy se to začalo ku.vit.
    Rakouští a Francouzští fízlové se chovají jak esesáci. Zbytek těch zbytečných vopruzníků,včetně slavné celní stráže ať už je jakékoliv národnosti si s řidičů kamionů udělali snadné objekty šikany. V médiích udělali z řidičů největší dementy pod sluncem. Cenová politika firem je taková,že než aby ušetřily na svých režiích,tak vždy chtějí ušetřit na dopravě. A o životě po parkovištích a skladech se ani nebudu rozepisovat.
    Až se opět začnou k těmto lidem chovat jako k lidským bytostem,přestanou je různí městapáci,policajtíčci,rádobycelnící,tupani na firmách šikanovat,ponižovat,machrovat na ně,vytírat si s něma zádel….tak od té doby, za deset let se to pomalu začne v této profesi zlepšovat.

    • A tady vidíte že 1,5 milionu muslimů a … je málo. Je to samý lékař, atomový vědec, kosmonaut, profesor filosofie a žádný svářeč. Takže není zbytí, nutno nabrat další miliony a mezi nimi se snad poté nějaký najde. Nutit … “vzdělance” do rekvalifikačního kurzu svářeč nelze. Za A. by to jeho pitomá hlava nepobrala a za B. by to byl rasismus.

      • Místo teček jsem já psal: …! Idiotská “korektnost”! Že třeba v JAR se bílý člověk stal lovnou zvěří to nikoho nezajímá. Asi je to součást “boje” za tamní identitu.

  9. No, možná by pomohla železnice, na tu se už asi úplně zapomnělo…. jeden masinfira odveze až 50x více než kamion…

  10. Ono u nás je to samý politolog a komentátor. Makat jako řídič nebo svařeč nikdo nechce, a my staří už nemůžem.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here