Maloobchodní tržby v říjnu rostly díky prodejům oděvů a obuvi

343
trzby
Foto: Redakce FinTag.cz

Tržby v maloobchodě letos v říjnu meziročně reálně vzrostly o 7,2 procenta, bez očištění o 5,6 procenta. Po očištění o sezónní vlivy tržby meziměsíčně vzrostly o 1,4 procenta. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ].

Na 1,4% meziměsíčním růstu tržeb v maloobchodě se kromě motorových vozidel [viz níže, pozn. red.] nejvíce podílely tržby za pohonné hmoty [PHM], které vzrostly o 2,6 % a za nepotravinářské zboží [+1,9 %]. Naopak meziměsíční růst tržeb za potraviny činil v říjnu pouze 0,2 procenta.

„Nejrychlejší růst zaznamenaly prodejny oděvů a obuvi. K růstu maloobchodních tržeb dále významně přispěl prodej pohonných hmot,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Ceny pohonných hmot klesly. A zlevňovat by měly i dál

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 7,2 procenta. Přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 15,0 procenta a za nepotravinářské zboží o 11,9 procenta. Naopak za potraviny klesly o 1,7 procenta. V říjnu 2021 bylo o jeden pracovní den méně než v říjnu 2020.

„S výjimkou potravin zaznamenala všechna ostatní sledovaná odvětví vysoký meziroční růst tržeb, který ale souvisí s jejich utlumeným vývojem během loňského října. […] Vliv měl silný trh práce, rozpouštění vysokých úspor domácností i celkem ještě příznivá pandemická situace. To by se ale mělo v následujících měsících změnit,” okomentoval aktuální výsledky analytik České spořitelny [ČS] Jiří Polanský.

Za růstem stojí nízká srovnávací základna z loňska

Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 5,6 procenta. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 13,4 procenta, za nepotravinářské zboží o 10,0 procenta. Naopak u potravin klesly o 2,7 procenta.

„K meziročnímu růstu tržeb nepotravinářského zboží přispěla nízká srovnávací základna loňského října, kdy maloobchodní prodej, zejména v kamenných prodejnách, ovlivnila opatření v souvislosti s nástupem druhé vlny pandemie,“ uvedla Gotvaldová.

Vyšší tržby meziročně zaznamenaly specializované prodejny s:
  • oděvy a obuví: +39,4 %,
  • výrobky pro kulturu, sport a rekreaci: +21,8 %,
  • kosmetickými a toaletními výrobky: +15,1 %,
  • výrobky pro domácnost: +10,2 %,
  • počítačovým a komunikačním zařízením: +9,1 %,
  • farmaceutickým a zdravotnickým zbožím: +0,4 %.

Specializované prodejny s potravinami realizovaly tržby vyšší o 3,7 procenta. Naopak nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se snížily o 3,0 procenta. Internetové obchody zaznamenaly meziroční růst tržeb o 3,7 procenta.

„Meziročním tahounem růstu maloobchodu je nepotravinářské zboží. Jako je IT vybavení, zboží pro domácnost a kosmetika, přičemž nejrychleji stále roste prodej prostřednictvím zásilkových služeb,” potvrdil analytik Komerční banky [KB] Michal Brožka.

Tržby za motorová vozidla meziročně klesly

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel v listopadu vzrostly reálně meziměsíčně o 0,3 procenta. Meziročně a očištěné o kalendářní vlivy klesly o 8,7 procenta.

„Největší brzdou je prodej aut, ale naopak jejich údržba a opravy rostou,” okomentoval aktuální výsledky analytik KB s tím, že s ohledem na nedostatek nových aut na trhu a slabé registrace zde čekal pokračování poklesu.

Neočištěné tržby za opravy a prodej motorových vozidel pak klesly meziročně o 11,8 procenta. V tom za opravy motorových vozidel o 0,2 procenta a za prodej motorových vozidel [včetně náhradních dílů] o 14,2 procenta. Meziročně se tak prodej aut stále nachází reálně v záporu 8,7 procenta. 

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here