Pilulka.cz potvrdila rekordní tržby i expanzi do Německa

0
1036
Pilulka.cz
Bratři Kasovi, zakladatalé a spolumajitelé Pilulky.cz / Foto: Pilulka.cz

Tržby skupiny Pilulka působící v Česku, na Slovensku a v Rumunsku přesáhly podle předběžných výsledků 2,4 miliardy korun. Ve své tiskové zprávě to uvedla Pilulka.cz.

Podle ní franšízové lékárny Pilulka, které nespadají do statutárních výkazů skupiny, pak utržily 1,2 miliardy korun. Celkem tedy v Pilulce zákazníci utratili rekordních 3,6 miliardy korun bez DPH.

„Nejvíce se dařilo online prodeji, který zaznamenal 50% meziroční růst. Za rok 2021 Pilulka odbavila přes 1,4 milionu online objednávek [tj. každých 22 sekund po celý rok] a téměř 750 tisíc unikátních online zákazníků,“ uvedla ve zprávě mluvčí firmy Kateřina Schotliová.

Zákaznická podpora vyřídila na 250 tisíc online dotazů. Pilulka lékárny pak v České republice vydaly přes 1,8 milionu receptů.

„Veškeré uvedené údaje jsou předběžného charakteru, finanční informace se nezakládají na auditovaných datech,“ dodala mluvčí firmy, jež se obchoduje na trhu Start Burzy cenných papírů Praha. A jejíž ambicí je se dostat na hlavní parket burzy.

Jak hodnotí Pilulku.cz analytici a zákazníci

Podle analytika České spořitelny [ČS] Jana Šafránka Pilulkou zveřejněné tržby implikují růst blízko 35 procent. Online prodej pak rostl meziročně o 50 procent.

„Z dat vyplývá, že tržby v sezónně nejsilnějším čtvrtém kvartále rostly meziročně kolem 27 procent. A oproti třetímu kvartálu tak tempo růstu zrychlilo z asi 23 procent. Celkově lepší pandemická situace ve druhé polovině roku patrně přispěla k menšímu tempu růstu než v polovině první, kdy tržby rostly meziročně o 45 procent,“ říká Šafránek.

Pilulka Lékárny nabídla akcie investorům. Vyplatí se je koupit?

Otázka je, jak se marketingově celkem agresivně řízené Pilulce fakticky povede v letošním roce. Podle výhledu firmy na rok 2022, zveřejněném v prvním kvartále 2021, by měly její tržby převýšit tři miliardy korun. Růst by tak měl opět činit cca 25 procent.

Podle analytiků na aktuálně saturovaném lékárenském trhu půjde o velký oříšek. To z toho důvodu, že pandemická situace zdaleka již neovlivňuje provoz lékáren jako loni a předloni. A to ať již vinou zavřených ordinací lékařů, a tedy poklesem výdeje léků na předpis. Anebo raketovým růstem online prodejů léků kvůli lockdownům. Na druhé straně většina lékáren prodává docela nový sortiment, covidový sortiment.

Pilulka.cz patří k hitu trhu Start

Akcie společnosti dnes patří na trhu Start k těm nejvíce obchodovaným i oblíbeným. Což v nedávném rozhovoru na FinTag.cz potvrdil například drobný investor Jaroslav Šura.

„Nízká likvidita na trhu Start je problém. Tam nakoupit a prodat, kdy člověk chce, jde jen u Pilulky. S ostatními akciemi se na Startu moc neobchoduje,“ řekl.

Problém trhu Start je nízká likvidita, říká investor Šura

Podle některých pozorovatelů je to způsobeno nejen zájmem investorů o dnes populární online lékárny, ale i obchody, za nimiž stojí právě Pilulka.cz a firmy, které ji na trh Start uváděly. Mezi ně patří třeba i obchodník na finančních trzích společnost WOOD & Company.

Upřesněme, že na Start vstupují pouze firmy, které sídlí v ČR. A jejichž akcie jsou řádně zaknihované. Trh je určen pro malé a střední firmy. Hodnota společnosti při vstupu na trh musí být v rozmezí od 25 milionů korun do dvou miliard korun.

Pilulka.cz ohlásila expanzi

Podle prosincového vyjádření managementu skupiny letos Pilulka.cz plánuje provést doposud největší expanzi vstupem na trhy v Německu, Rakousku a Maďarsku. To si podle vedení firmy vyžádá v příštích dvou letech investice v řádu stovek milionů Kč. Což by mělo být financováno ze zdrojů společnosti a provozních úvěrů.

„Podle údajů z účetní závěrky za rok 2020 měla firma i díky prostředkům z IPO čistou hotovostní pozici ve výši přes 100 milionů korun. Takže by měla mít kapacitu nemalou část investic financovat z vlastních zdrojů,“ upozorňuje Jan Šafránek.

Podle něj je hlavně německý trh atraktivní z titulu své velikosti a méně přísné regulace. Ta dle jeho slov umožňuje online prodej léků na předpis, jež představují většinu lékárenského trhu. Skutečností je pak i to, že v Německu loni spustili elektronickou preskripci. V Česku známou jako eRecept.

SÚKL váží právní kroky proti Pilulka.cz za web eRecept

„Online prodej předpisových léků na stávajících trzích Pilulky není možný,“ vysvětluje analytik ČS.

Dodává, že online prodeje léků na předpis jsou v Německu nicméně zatím nízké. Což pro Pilulku představuje příležitost. Zejména poté, kdy se loňské snahy o povolení online prodeje léků na předpis v Česku opět nenaplnily.

„Na druhé straně na trzích v Německu a Rakousku dominují zavedení nadnárodní konkurenti, jako je Zur Rose a Shop Apotheke. Takže prosazení nebude jednoduché,“ uzavírá analytik.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here