Český automotive elektromobily zvládá. Dokládá to i BMW i4

551
BMW
Foto: BMW

Autem roku v České republice je BMW i4. Alespoň ho jako auto roku 2021/2022 ve stejnojmenné anketě vybrali tuzemští motorističtí novináři. Pozitivní zpráva je, že na výrobě tohoto vozu se podílí devět tuzemských společností.

Ve 27. ročníku ankety vyhlašované Svazem dovozců automobilů [SDA] zvítězil v hlavní soutěži dle hlasování odborné poroty složené z českých motoristických novinářů vůz BMW i4. Na výrobě vozu se přitom podílí svými dodávkami komponentů devět tuzemských společností. Jsou to firmy:

  • BORGERS CS spol. s r.o.
  • Continental Barum s.r.o.
  • Fehrer Bohemia s.r.o.
  • Gumárny Zubří, akciová společnost
  • GUMOTEX, akciová společnost
  • KAMAX s.r.o.
  • MUBEA – HZP s.r.o.
  • Robert Bosch odbytová s.r.o.
  • ZF Automotive Czech s.r.o.

Jmenované společnosti pro vůz BMW i4 dodávají širokou paletu výrobků. Od brzdových systémů, pneumatik, textilních a interiérových dílů, přes pryžové a pěnové díly do bezpečnostních prvků nebo stěračů. Dále vysokopevnostní šrouby až po stabilizátory a radarové systémy, spínače a ventily.

Na pestrosti dodávek pro vítězný automobil BMW i4 je patrné, že stávající produkce tuzemských dodavatelů najde využití také v elektrických vozidlech. I výsledek ankety Auto roku tak rozhání obavu, jak na probíhající transformaci dokáže reagovat český automobilový průmysl,“ říká výkonný ředitel SDA Zdeněk Petzl.

Podle jeho názoru elektromobily nejsou hrozba pro většinu tuzemských dodavatelů. Naopak se tuzemští výrobci dokáží uplatnit v celé šíři i e-produkce automobilového průmyslu a dodavatelům se tak otevírají nové možnosti.

Nejen BMW, ale do elektromobility nastupuje i Škoda Auto

To, že je elektromobilita jasný trend, potvrzuje nejenom uplatnění českých firem u výroby BMW i4, ale i plány automobilky Škoda Auto.

„Předpokládám, že v roce 2030 Škoda Auto nabídne už pět modelů elektrovozů různé velikosti. Půjde o SUV a jeden vůz kombi. […] Jakkoli Škoda přestoupí na elektroauta později, než na ně přestoupí například Audi,“ uvedl nedávno člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn ve video debatě AlterEko, jíž je FinTag.cz partnerem.

V ní upozornil, že již nyní automobilka nabízí elektrické SUV Škoda Enyaq iV. Přičemž svou nabídku doplnila ještě o elektrický vůz Eniaq Coupe. V roce 2024 pak na trh uvede další menší elektrické SUV, na němž již nyní pracuje.

„A pak v taktu jednoho až dvou let vždy představíme jeden nový elektrický vůz. V roce 2030 chceme v Evropě prodávat, počítám, 50 až 70 procent elektrických aut. To podle toho, jak rychle elektrifikace postoupí. V Evropě přejdeme na elektrické vozy dříve než v jiných zemích,“ upřesnil.

Martin Jahn: V roce 2024 Škoda nabídne malé elektrické SUV

Podle něj Škoda Auto bude za deset let buď výrazně elektrická, nebo tady nebude vůbec. Dle jeho názoru již po roce 2025 půjdou ceny elektroaut ve vztahu k jejich užitné hodnotě dolů. Lidé dle něj pak přirozeně koupí spíše elektroauto než auto se spalovacím motorem.

Elektromobilita je příležitost

Přechod na elektromobilitu Jahn nepovažuje za tragédii. Naopak je to podle něj šance, která akceleruje automobilový průmysl. Automobily se spalovacími motory automobilky i dle jeho slov ale jen tak vyrábět nepřestanou.

„Spalovací motory budou vyrábět poměrně dlouho. A i kdyby se v roce 2035 auta se spalovacími motory už neprodávala, ještě dlouho poběží výroba náhradní dílů pro ně,“ řekl s tím, že výroba spalovacích motorů se v následujících letech ještě více přesune ze západních zemích do střední a východní Evropy.

Nafta a benzin tu s námi budou ještě dlouho, říká Václav Loula

Nijak se proto neobává, že by tuzemští výrobci pro automobilový průmysl ukončili svou činnost. Dle jeho slov naopak dostanou 20 až 30 let, aby zvládli přechod na elektromobilitu.

„Což je dost dlouhá doba. A pak tu je výroba komponentů, které elektromobilita nezmění. To je světelná technika, autosedačky. Výrobců těchto komponent se elektromobilita nedotkne,“ dodal.

Přesto i on potvrzuje, že automobilový průmysl prochází zásadní transformací. Už nyní automobily potřebují více čipů než počítače a jasný je nástup elektromotorů. I u nich automobilky potřebují dodávky senzorů, stykačů a podobně. Klíčovou roli hraje oblast IT technologií a vývoj softwarů.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here