Železniční dopravu posílí nové „lišky“ s motory Rolls-Royce

885
lisky
Regionální železniční dopravu posílí od druhé poloviny letošního roku nové vozy RegioFox. Prvně se objeví ve Středočeském kraji a v Praze. / Foto: MD ČR

Vlakové soupravy RegioFox nazývané jako „lišky“ posílí regionální železniční dopravu v druhé polovině roku. České dráhy je nakoupily od polského výrobce PESA Bydgoszcz, zatím v počtu šestasedmdesát jednotek.

Novými vozy se prvně svezou cestující ve Středočeském kraji a v Praze. Později pak v Jihočeském a Pardubickém kraji a na Vysočině. Zatím šestasedmdesát RegioFoxů si České dráhy [ČD] objednaly u tradičního polského výrobce kolejových vozidel, společnosti Pesa Bydgoszcz [Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding]. Jde o nejstaršího polského výrobce kolejových vozidel fungujícího od roku 1851. Původně sloužil jako servisní podnik Pruské východní dráhy.

„Nový název vybrali v anketě na sociálních sítích cestující. Není bez zajímavosti, že vozidla jsou vybavena nejmodernějšími nízkoemisními motory Rolls-Royce splňujícími emisní limity Stage V,“ uvedl k novým vozům generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Vlaky pohání motory společnosti Rolls-Royce, které kromě klasické nafty umí jezdit i na biopalivo HVO. Neboli hydrogenované rostlinné oleje snižující emise CO2.

Vlaková jednotka RegioFox má 115 míst k sezení, z toho devět míst je v 1. třídě. Mají bezbariérový přístup, topení, klimatizaci, zásuvky nebo USB konektory na dobíjení drobné elektroniky. K jejich výbavě patří Wi-Fi, vakuové WC s přebalovacím pultem, vnitřní i vnější LED osvětlení, moderní audiovizuální informační systém s LCD monitory, kamerový systém a komunikační systém GSM-R. A konečně u nich nechybí ani evropský zabezpečovač ETCS. V každé jednotce je vyhraněno místo na přepravu osmi kol, tří kočárků a dvou invalidních vozíků.

Výbava motorových jednotek RegioFox

  • Klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy.
  • Bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod.

Za zpoždění či zrušení vlaků ČD může často vyšší moc

  • Předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním reagujícím na slepeckou vysílačku a akustickým majáčkem.
  • Bezbariérové WC přístupné i osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců.
  • Elektrické zásuvky pro napájení elektroniky včetně USB portů, Wi-Fi.

Za místenkové peklo ve vlacích mohou cestující, tvrdí ČD

  • Prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku.
  • Audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých a neslyšících osob. Pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř soupravy informační štítky v Braillově písmu.

Nové lišky na české železnici

Jako první soupravy nasadí České dráhy ve zkušebním provozu v druhé polovině letoška v Praze, Středočeském a Jihočeském kraji. Postupně se objeví v pardubické, královéhradecké a plzeňské regionální železniční dopravě a také na Vysočině. RegioFoxy na tratích nahradí starší vozidla řad 814, 842, 843, případně soupravy s lokomotivou 754 a vozy Bdt.

„Dodavatel má sice určité zpoždění, ale první jednotka už byla dopravena na testovací okruh u Velimi,“ přiznává ve zprávě Ministerstvo dopravy [MD ČR].

První zkoušky vozů podle úřadu už běží. Po nich dojde ke schvalování vozidel u Drážního úřadu. Podle zástupců ministerstva ve vlacích RegioFox fungují sčítací systémy cestujících. S jejich pomocí bude dopravce sledovat vytíženost jednotlivých spojů.

„RegioFoxy přinesou maximální bezpečí díky evropskému zabezpečovači ETCS a také rychlejší cestování s maximální rychlostí 120 km/h,“ přibližují zástupci ministerstva.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here