
Hospodářské výsledky Coca-Coly za letošní druhé čtvrtletí překonaly očekávání. Firma vykázala tržby 12,62 miliardy dolarů [cca 265 mld. Kč]. Důvodem bylo průměrné 6% zdražení výrobků, ale i úspěch neslazených variant nápojů.
V případě Coca-Coly jde o nápoje Zero Sugar. V tomto segmentu Coca-Cole meziročně stoupl prodej napříč kontenty v průměru o 14 procent. Čistý zisk společnosti navzdory celkovému nižšímu prodeji stoupl o 5 procent na 3,8 miliardy dolarů [cca 80 mld. Kč]. Coca-Cola o vývoji tržeb informuje v tiskové zprávě.
„Odhady překonal i zisk na akcii, ten dosáhl 87 centů, když konsenzus trhu byl na úrovni 83 centů,“ říká vedoucí analytik XTB Jiří Tyleček.
Celkově se objem prodaných nápojů firmě snížil o 1 procento. Podle Tylečka může jít o reakci na zdražení výrobků. Coca-Cola zvedla v druhém čtvrtletí své ceny v průměru o šest procent. V prvním čtvrtletí jí prodeje rostly o dvě procenta.
Vývoj ceny akcie společnosti Coca-Cola od roku 2018
[Zdroj: xStation 5]
„Akcie Coca-Coly reagovaly na výsledky v předobchodní fázi obchodování jen mírně, ale od začátku roku si připsaly zhruba 12,5 procenta. Společnost tímto potvrzuje svou odolnost i v době zpomalující poptávky. A i nadále hledá prostor pro inovace, které reagují na měnící se preference spotřebitelů a regulatorní prostředí,“ doplňuje Tyleček.
Trh ukazuje, že mladí Američané se stále více zaměřují na zdravější nápoje. A Coca-Cola například nově uvedla na trh prebiotický sycený nápoj s názvem Simply Pop.
Zájem o nápoje s nižším obsahem cukru či úplně bez něj
Coca-Cola zároveň oznámila, že nabídne nápoje s obsahem třtinového cukru. Podle analytiků jde o reakci na tlak ze strany vládní kampaně Make America Healthy Again [MAHA] pod vedením ministra zdravotnictví Roberta F. Kennedyho Jr. Přímo Coca-Colu před časem zmínil i americký prezident Donald Trump.
„Mluvil jsem s Coca-Colou o používání skutečného třtinového cukru v Cole ve Spojených státech a oni s tím souhlasili,“ napsal ve svém příspěvku na síti Truth, v němž za to poděkoval i „všem“, kteří vedou Coca-Colu.
Součástí vládní kampaně Make America Healthy Again ale není jenom tlak na snížení konzumace nápojů s vysokým obsahem cukru. Ministr zdravotnictví R. F. Kennedy dlouhodobě tlačí i na potravináře.
Do konce letošního roku výrobcům prostřednictvím úřadů zakázal používat vybraná chemická barviva na bázi ropy. Ta obsahují v USA hlavně potraviny pro děti, jako jsou cereálie, nápoje a cukrovinky. Důvod, proč došlo k zákazu, je vysoký podíl dětí s obezitou, cukrovkou a dalšími nemocemi.
„Někteří výrobci potravin příliš dlouho krmili Američany chemikáliemi na bázi ropy, aniž ti by o tom věděli a souhlasili s tím,“ řekl k tomu Robert F. Kennedy s tím, že tyto syntetické sloučeniny spotřebitelům, zvlášť dětem, nepřináší žádné nutriční výhody.
Úplně zakázat všechna tato barviva v potravinářském průmyslu chce Trumpova administrativa v příštím roce.
Výsledky přinesla nejen Coca-Cola, ale i PepsiCo
Na druhé straně trh nápojářů ovládají i jiné trendy. Společnost PepsiCo aktuálně oznámila, že původně odhadovaný propad zisku v letošním druhém čtvrtletí se odkládá. Firma za období utržila 22,73 miliardy dolarů [cca 477 mld. Kč]. To představuje meziroční růst o jedno procento. Důvod je rostoucí poptávka právě po energetických nápojích, které cukr obsahují ve vysokých dávkách.
„Akcie PepsiCo na tuto zprávu reagovaly růstem o 1,6 procenta v premarketu, a to přesto, že od začátku roku ztratily přibližně jedenáct procent,“ říká Jiří Tyleček.
Vývoj ceny akcie společnosti PepsiCo od roku 2018
[Zdroj: xStation 5]
Avšak i PepsiCo podporuje prodej zdravějších variant limonád v USA. Nedávno za bezmála dvě miliardy dolarů [cca 42 mld. Kč] nakoupila značku Poppi. Ta se specializuje na prebiotické limonády. Poppi kombinuje prebiotika, ovocnou šťávu a jablečný ocet.
„Firma rovněž reaguje na tlak spotřebitelů na ceny, když začíná nabízet levnější produktové varianty poté, kdy v minulých letech výrazně zdražovala kvůli ochraně marží,“ říká Tyleček.
I další firmy z odvětví jako Celsius Holdings a Keurig Dr Pepper koupily menší výrobce energetických, ale i takzvaných wellness a zdravých nápojů, aby se mohly zabydlet na tomto rychle se rozvíjejícím trhu a dál expandovat.
–DNA–
A když jde o zdraví, co takové, jez do polosyta a pij do polopita?