
Automobilka Ford Motor ukončí výrobu několika modelů elektromobilů. Například přestane vyrábět mastodontní elektrický pickup F-150 Lightning. A odstoupí i od vývoje elektro-kamionů F3 a dodávek. Hůl nad elektromobily ale úplně nezlomila.
Automobilka zároveň vyčíslila finanční ztráty, jež zaznamenala kvůli sázce na elektromobily, která jí ale nevyšla, podobně jako jiným automobilkám. Jak uvádí ve své tiskové zprávě, zaúčtuje odpisy za 19,5 miliardy USD [cca 404 mld. Kč].
Na omezení výroby elektromobilů Fordu navazuje změna výrobního programu. Automobilka oznámila, že se zaměří opět na výrobu benzinových aut a elektromobilů s prodlouženým dojezdem. To jsou verze hybridních vozů, které k dobíjení baterie využívají benzinový generátor. Podobnou strategii v poslední době zvolilo více automobilek. A také Ford v minulosti zaznamenal, že právě o tento typ pohonů je mezi zákazníky největší zájem.
Ford: Hybridní vozidla mají větší popularitu než čisté elektromobily
Agentura Reuters uvedla, že rozhodnutí Fordu je zatím nejdramatičtější ukázkou ústupu od modelů aut poháněných bateriemi kvůli chabé poptávce, ale i politice administrativy amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten například omezil vyplácení podpor americkým spotřebitelům, pokud si pořídí elektromobil. A zmírnil pravidla pro emise výfukových plynů, aby v USA podpořil prodeje aut s klasickými pohony. K tomu zavedl opatření, která nutí automobilky elektrotechnologie vyvíjet a vyrábět na území Spojených států.
Tyto změny se promítly i do sdělení Fordu, který uvedl, že pro výrobu právě modelů s benzinovým a hybridním pohonem přijme tisíce nových pracovníků. I když, jak dodal, v blízké budoucnosti se nevyhne propouštění v bateriovém závodě v Kentucky.
Prozření v americké automobilce Ford
Odpisy související s omezením výroby elektromobilů plánuje Ford rozložit do několika čtvrtletí. Hlavní vlna připadá na toto čtvrtletí. Další odpisy plánuje v příštích dvou letech. Z celkové částky odpisů zhruba 8,5 miliardy dolarů [cca 177 mld. Kč] souvisí se zrušením plánovaných modelů elektromobilů. Zhruba šest miliard dolarů [cca 125 mld. Kč] firma odepíše kvůli zrušení společného podniku na výrobu baterií s jihokorejskou firmou SK On. Dalších pět miliard dolarů [cca 104 mld. Kč] oželí v kolonce „výdaje na elektro-program“.
„Než bychom utráceli další miliardy za elektromobily, které teď nemají šanci vytvářet zisk, přidělujeme tyto peníze do oblastí s vyšší návratností,“ řekl šéf divize benzinových a elektrických vozů Fordu Andrew Frick.
Model F-150 Lightning přitom sjížděl z montážních linek v roce 2022 s velkou slávou a komik Jimmy Fallon o něm dokonce napsal píseň. Ford původně zvýšil výrobu, aby uspokojil příliv 200 tisíc objednávek. Prodeje se ale zadrhly. V listopadu firma prodala 25 583 modelů Lightnings. To je o deset procent méně než loni.
Ford svým oznámením prakticky zrušil všechny své elektromobily nové generace, píše Reuters. A například závod v Tennessee, který měl podle původních plánů vyrábět 500 tisíc elektrických pick-upů ročně, bude nyní vyrábět pick-upy se spalovacím motorem. Automobilka ale i sdělila, že v případě elektromobilů se i nadále soustředí na dostupné modely, které vyvíjí v Kalifornii. První z nich by se měl začít vyrábět v roce 2027.
Čínský CATL jde na burzu v Hongkongu, aby zaplatil fabriku v Maďarsku
Automobilka se také rozhodla, že využije své továrny v Kentucky a Michiganu k výrobě baterií pro skladování energie. To si velmi žádají datová centra v souvislosti s růstem zájmu o umělou inteligenci [AI]. Automobilka uvedla, že do tohoto nového obchodního segmentu v příštích dvou letech investuje dvě miliardy dolarů [cca 41,5 mld. Kč].
Trh s elektromobily v USA a v Evropě
Prodej elektromobilů v USA klesl v listopadu přibližně o 40 procent. A to proto, že na konci září skončila platnost Trumpem neprodloužené daňové úlevy ve výši 7 500 dolarů [cca 156 tisíc korun] při nákupu elektromobilu. Ta byla zavedena už před více než 15 lety, aby podpořila tehdy ještě rozvíjející se segment elektromobilů.
Stát vyplácí dotace, aby si podnikatelé kupovali elektrické Tesly a Volva
Trumpova administrativa také zahrnula do daňového a výdajového zákona schváleného v červenci zmrazení pokut pro automobilky kvůli porušení předpisů o spotřebě paliva. Což také podporuje prodej aut s klasickými a hybridními pohony.
Co se týče Evropy, kde Ford v posledních letech v mnoha zemích z důvodu sázky na nové elektromobily zažil velké propady prodejů, i tak bude v elektromobilech pokračovat. Ale už ne výhradně sám. Uzavřel dohodu s francouzskou automobilkou Renault. Společně nabídnou dva cenově dostupné elektromobily. Chtějí tím čelit konkurenci čínských výrobců vozů.
Automobilce Volvo klesají prodeje. A tak mění plány u elektroaut
Dva modely elektromobilů značky Ford, které americká automobilka navrhla a vyvinula ve spolupráci s Renaultem, se budou vyrábět v Douai v severní Francii. První modely se začnou prodávat v roce 2028. Kromě partnerství v oblasti elektromobilů podepsaly Ford a Renault prohlášení o záměru spolupráce v oblasti lehkých užitkových vozidel v Evropě.
„Víme, že v našem odvětví bojujeme o život. […] Od spolupráce s Renaultem máme velká očekávání,“ uvedl před podpisem spolupráce generální ředitel Fordu Jim Farley.
Navzdory spolupráci s Renaultem ale zůstávají obě značky jasně oddělené.
„Naší ambicí je ukázat, že v Evropě vyrobíme elektromobily stejně konkurenceschopně jako kdokoli jiný, včetně Číňanů,“ řekl šéf Renaultu François Provost.
Čínská BYD poprvé prodala víc elektroaut v EU než americká Tesla
Tradiční evropští výrobci automobilů čelí tlaku čínských konkurentů, od společností BYD po Changan a Xpeng. Podíl Fordu na evropském trhu osobních automobilů se snížil z 6,1 procenta v roce 2019 na 3,3 procenta za prvních deset měsíců letošního roku.
–ČTK/RED–








































Řada moderních manažerů zřejmě nemá to povědomí zkušených: „Moudrý kráčí vpřed klidným a vyrovnaným krokem, zatímco ostatní kolem křepčí dobové tance.“