Čína pořádá minuty nenávisti proti H&M, Nike i dalším firmám

0
140
H&M
Foto: Pixabay.com

Čínské televize odvysílaly záběry, na nichž Číňané trhají oblečení západních značek, jako je H&M, a zapalují sportovní obuv firem, jako je třeba Nike. Odpor vůči dříve obdivovanému sortimentu vyvolala kritika otrocké práce menšinových Ujgurů na bavlníkových plantážích v severozápadní provincii Sin-ťiang.

Ve zmíněném čínském zpravodajství došlo i na historické fotografie, na nichž jsou při sklizni bavlny na amerických plantážích zachyceni černí otroci. Naproti tomu záběry z čínských plantážích zobrazovaly sklizeň s pomocí kombajnů.

Skutečností je, že otrocké práce menšinových Ujgurů na bavlníkových plantážích v severozápadní provincii Sin-ťiang jsou reálné. Sin-ťiang je největší produkční oblastí bavlny v Číně a pátou největší na světě. Teoreticky jde o autonomní území, ale v praxi je podroben stále sílícím restrikcím. V posledních desetiletích se navíc uskutečňuje masový přesun čínské majority do Sin-ťiangu, což zvýšilo etnické napětí a vyústilo v násilí na menšinových Ujgurech. Čína to odůvodňuje nezbytností boje proti separatismu a terorismu.

Miliony čínských Ujgurů, kteří tvoří muslimskou minoritu a považují se spíše kulturně a etnicky za příslušníky národů střední Asie, jsou zavírány do táborů nucených prací. Tam jsou podle pozorovatelů mučeny i podrobovány sexuálnímu násilí. Čína to ale popírá s tím, že jde o převýchovné tábory, které mají Ujgurům pomoci z bídy.

Nike a H&M jsou postiženy nejvíce

Firmy Nike a H&M opatrně poukazovaly na využívání otrocké práce Ujgury v Číně již loni, ale fakticky zareagovaly až letos po oznámení oficiálních sankcí ze strany západních zemí. Obě společnosti tak letos ve svých prohlášeních sdělily, že je situace v dané provincii znepokojila a že napříště odtud nebudou nakupovat bavlnu.

Tím však rozlítili Ligu mladých komunistů, která je součástí čínské komunistické strany. Ti na firmy zaútočili na sociálních sítích, například platformě Weibo: „Rozšiřují zprávy o bojkotu sin-ťianské bavlny! A ještě přitom chtějí vydělávat v Číně peníze? Co si myslí?“

Stranou nezůstala ani státní čínská média. Agentura CGTN sdílela na Weibo video ukazující kombajny a citující ujgurského farmáře, že je o dobře placenou práci velký zájem. Podle moderátora pořadu televize CCTV se H&M přepočítala ve své snaze být „neohroženým hrdinou“ a že „za tyto pomluvy musí tvrdě zaplatit“.

Čínská pobočka H&M zatím na kampaň nereagovala, ale zveřejnila na síti Weibo vzkaz, že „vždy respektovala čínské spotřebitele“ a že „nereprezentuje žádné politické stanovisko“.

Firmě to ale bylo málo platné. A to i přesto, že má s Čínou dlouhodobé styky. Čína je totiž jejím největším dodavatelem surovin a významným trhem jejích produktů. I přesto minulou středu stáhly z prodeje její výrobky a výrobky firmy Nike tři velké čínské online shopy – Pinduoduo, JD. Com a Tmail.

K dění se vyjádřily i čínské celebrity Wang Yibo, Huang Suan a Victoria Song s poznámkou „zájmy země jsou nade vše“. Bouře se strhla i na sociálních sítích, kde se lidé k bojkotu hlásili. Hashtag „I support Xinjiang cotton“ zaznamenal 1,8 miliardy shlédnutí.

Čínu nelze kritizovat

Kampaň za lidská práva Ujgurů vede nezisková organizace Better Cotton Initiative [BCI], která propaguje udržitelnou produkci bavlny. Jejími členy jsou Nike, Adidas, New Balance, Burberry, Puma a Tommy Hilfiger. Člen spolku byl i třetí největší výrobce sportovního oblečení na světě, čínská společnost Anta. Ale už není, své členství v organizaci ukončila.

„Vždy jsme kupovali a používali čínskou bavlnu, včetně té ze Sin-ťiangu, a budeme v tom pokračovat i nadále,“ uvedl její mluvčí.

Analytici upozorňují: O čínský trh s 1,4 miliardy spotřebitelů mají společnosti pochopitelně velký zájem a každá z nich se musí rozhodnout, zda dají přednost obchodu nebo lidským právům a některé z nich hledají cestu, která by měla vést středem. Což se v praxi ukazuje jako problém.

„Pokud budete bojkotovat bavlnu ze Sin-ťiangu, budeme my bojkotovat vás,“ zní aktuální heslo čínských spotřebitelů.

Čínská média teď také propagují domácí značky jako Li Ning, Anta, Peak a Meters/bonwe s tím, že přednostně využívají bavlnu ze Sin-ťiangu. Což je výslovně uvedeno na jejich produktech a vyzývají k jejich nákupu. Čínský technologický gigant Tencent zároveň ukončil spolupráci s britskou luxusní značkou Burberry, která například navrhovala kostýmy pro největší čínskou videohru Honor Of Kings.

 –AM–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here