Dopravní podnik hl. m. Prahy [DPP] loni kvůli pandemii covidu-19 zaznamenal propad příjmů na jízdném zhruba 1,35 miliardy korun. V době přísných protiepidemických opatřeních klesl počet cestujících až o 80 procent. Peníze na jízdném ztrácí i letos. Informace potvrdil generální ředitel DPP Petr Witowski.
Podle něj DPP ztrácí na jízdném i v letošním prvním čtvrtletí. Ztráta dosahuje 145 milionů korun. Propady v hospodaření prohlubují další desítky milionů korun vydaných na protiepidemická opatření. Za dezinfekce, ozonizace vozů MHD a nákupy ochranných pomůcek loni vydal kolem 84 milionů korun. V letošním prvním čtvrtletí ho tyto vícenáklady vyšly na více než 20 milionů korun. DPP je největší městská firma, na starosti má veřejnou hromadnou dopravu.
V loňském roce se počet cestujících v pražské MHD skokově měnil. Nejvyšší pokles podnik zaznamenal na jaře, a to až o 85 procent. Metro tehdy místo obvyklých 1,2 milionu cestujících denně využilo 250 tisíc lidí. V létě se sice lidé do MHD vraceli, jejich počet se ale nevrátil do stavu před pandemií. Při podzimní vlně covidu-19 počty cestujících opět klesaly.
Dopravní podnik šetří na provozních nákladech
Witowski již dříve uvedl, že peníze bude DPP šetřit například v provozních výdajích. Plán na jejich snížení má již zapracovaný do letošního rozpočtu.
„Plán toho, jak budeme jezdit, je z Ropidu, je zhruba o deset procent nižší než plán na loňský rok. Tím, jak se ve skutečnosti jezdí méně, tak provozní náklady šetříme,” řekl.
DPP nyní sestavuje výsledek hospodaření za loňský rok, dokončený má být v následujících týdnech. Za rok 2019 vykázal obrat zhruba 20 miliard korun, což bylo meziročně o 52 milionů více. Hospodářský výsledek za předloňský rok činil po zdanění 869,15 milionu korun. Na prodeji jízdného utržil podnik 4,46 miliardy a svezl 1,17 miliardy cestujících. Podnik zaměstnává téměř 11 tisíc lidí.
Město financuje provoz DPP prostřednictvím takzvaných kompenzací. Loni pro něj bylo z rozpočtu města určeno 14,6 miliardy korun a v letošním roce 15,3 miliardy korun.
Co aktuálně modernizuje DPP
Z informací DPP vyplývá, že aktuálně pracuje na prodloužení tramvajové sítě v Praze o další necelé dva kilometry. Letos v březnu získal pro prodloužení trati Modřany – Libuš pravomocné stavební povolení. Trať bude mít 1,7 km a 4 páry zastávek. Dopravní podnik předpokládá zahájení výstavby letos v říjnu a její dokončení koncem příštího roku. Odhadované náklady stavby jsou cca 350 milionů korun. 85 procent z nich pokryjí dotace Evropské unie z Operačního programu Doprava [OP D].
Nyní v květnu se pražský dopravní podnik pustil do výměny kolejových konstrukcí a oblouků na tramvajové trati v oblasti podjezdu U Bulhara, konkrétně v úseku od Senovážného náměstí po náměstí Winstona Churchilla. 21.6. začne s opravou kolejových konstrukcí na Palackého náměstí, která ve dvou etapách potrvá do poloviny července.
–ČTK/DNA–