V Opletalce dnes odstartovalo 1000 mil československých

182
1000_mil_ceskoslovenskych_a
Foto: FinTag.cz

Dnes [12.8.] ráno zažila Opletalova ulice v Praze nevšední podívanou. Před sídlem Autoklubu ČR slavnostně odstartoval další ročník závodu veteránu 1000 mil československých. Akci finančně podpořila Městská část Praha 1.

Soutěž 1000 mil československých má skutečně dlouhou tradici. Vznikla v rámci módní vlny třicátých let pořádat dálkové závody. Soutěž byla ve svých začátcích úzce spjata i se jménem prvního československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Závod se dlouhá léta konal pod jeho záštitou.

„Ve spolupráci s organizátory jsme obnovili tradici startu Mílí před klubovým domem. A to podle totožného scénáře, jak probíhal ve třicátých letech minulého století. A je skvělé vidět, že poutá stejně velkou pozornost veřejnosti, která dnes obdivuje unikátní historické stroje,“ uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.

Zároveň dodal, že závod je součástí národního šampionátu Grand Prix historických vozidel o pohár prezidenta Autoklubu ČR. Do něj jsou letos zařazeny vedle 1000 mil ČS také závody Bugatti GP Zlín a Zbraslav–Jíloviště.

Soutěž 1000 mil ČS zaštiťoval T.G.M.

Závod 1000 mil ČS byl pod záštitou prezidenta T. G.M. pořádán Autoklubem republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Tehdy šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Kolín-Německý Brod-Jihlava-Velké Meziříčí-Brno-Břeclav-Bratislava.

Účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1 600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Koncem třicátých let závod T.G.M. ale přestal podporovat poté, kdy na trati docházelo k mnoha tragickým nehodám.

„Nebudu podporovat něco, kde zbytečně umírají lidé,” vysvětlil své důvody T.G.M.

Fakt je, že tragické nehody na tehdejších soutěžích nebyly ničím výjimečným. Poznala to i závodnice tehdejší doby Eliška Junková-Khásová, rozená jako Alžběta Pospíšilová. Její připomínka je ostatně součástí letošního ročníku 1000 mil československých. Slavná česká závodnice byla ve 20. letech minulého století považována vůbec za nejrychlejší ženu světa.

Se závoděním ale skončila poté, kdy její manžel Čeněk Junek, taktéž závodník, tragicky zahynul v kokpitu svého závodního vozu 15.7. roku 1928 na okruhu v Nürburgringu. Dodejme, že v roce 2019, kdy byla slavnostně odhalena pamětní busta Elišky Junkové v Autoklubu ČR, jí prezident republiky udělil státní vyznamenání Za zásluhy in memoriam.

1000 mil československých dnes

Slávu závodu 1000 mil ČS oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Letošní ročník se koná jako připomínka 120. výročí narození automobilového a motocyklového závodníka Bohumila Turka, jehož kariéru ukončila havárie na závodu 1000 mil československých v roce 1935.

Pořadatel soutěže je dnes Spolek 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Design Veteran Car Clubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here