Auta, která nejsou, dál zdražují. A zdražují i autoservisy

0
841
autoservisy
Foto: Pixabay.com

Auta letos v listopadu podle Českého statistického úřadu [ČSÚ] meziročně zdražila o 7,4 %. V říjnu zdražila o 6,3 %, v září pak o 6 %. A zdražují i autoservisy. Ty letos podražily dle společnosti Cebia v průměru o 9 %.

Na druhé straně tady ale panuje i nedostatek nových aut, což se projevuje na tržbách z prodeje. Zde dle ČSÚ například sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel v listopadu reálně meziměsíčně vzrostly jen o 0,3 procenta. Avšak v meziročním srovnání o očištěné o kalendářní vlivy pak klesly o 8,7 procenta.

„Největší brzdou je prodej aut, ale naopak jejich údržba a opravy rostou,” potvrzuje analytik Komerční banky [KB] Michal Brožka.

Jeho slova dokládají údaje ČSÚ. Podle nich neočištěné tržby za opravy a prodej motorových vozidel klesly meziročně o 11,8 procenta. V tom za opravy motorových vozidel o 0,2 procenta a za prodej motorových vozidel [včetně náhradních dílů] o 14,2 procenta. Meziročně se tak prodej aut stále nachází reálně v záporu 8,7 procenta.

Skladových aut je na trhu jen minimum

Neutěšenou situaci na trhu aut potvrzuje ředitel Peugeot Federal Cars Miroslav Havel: „Aktuálně disponujeme jen jedním skladovým vozem a neočekáváme, že v následujících třech až čtyřech měsících získáme nějaký další.”

Upozorňuje, že před pandemií covidu-19 měla jeho firma na skladě vozy v celkové hodnotě 80 až 100 milionů korun. Což ale dávno není pravda a obdobně je na tom většina prodejců nových aut v Česku.

Nedostatek nových aut žene ceny starých aut rychle vzhůru

U některých nových vozů je pak doba jejich dodání až koncem roku 2023. Nicméně problém s nedostatkem čipů a dalších komponent, který vedl spolu s proticovidovými opatřeními k odstávkám automobilek, je už všeobecně známý.

„Obáváme se, že i po návratu k normálnímu stavu bude situace odlišná od stavu, který jsme zažívali před dvěma lety, kdy byl aut dostatek,“ říká Havel, který současně upozorňuje, že nízké počty reálných prodejů nových aut se citelně promítnou do příjmů z jejich servisu.

Nezdražují jenom auta, ale i autoservisy

Podle společnosti Cebia autoservisy letos zdražily v průměru o 9 procent. Kromě vyšší ceny náhradních dílů se do zdražení promítl také růst cen energií. Ceny dílů a prací podle ředitele Cebia Martina Pajera rostou letos zhruba dvakrát rychleji než v předchozím roce.

„Ceny náhradních dílů rostou každoročně v souvislosti s novými modely uváděnými na trh a jejich lepší a modernější výbavou. Letos však zdražují mnohem více než v předchozích letech. Kromě ceny dílů rostou také hodinové sazby za práci, do kterých se mimo jiné promítá i růst cen energií,” vysvětluje Pajer.

Zimní pneumatiky letos zdražily v průměru o 500 korun

Právě hodinové sazby rostou letos vůbec nejrychleji, meziročně o 10 až 15 procent. Lakovací materiál zdražil v průměru o devět procent a ceny dílů o sedm procent. S vyššími cenami lze tradičně počítat ve velkých městech, hlavně pak v Praze. S rostoucí inflací lze navíc očekávat, že ještě dojde k dalšímu zdražení.

„Většina autoservisů je přitom zcela vytížená a nemá o zakázky nouzi,” upozorňuje Pajer.

Pozor na stočený tachometr a zamlčenou havárii

Podle odborníků by si na finanční zátěž v podobě údržby a opravy vozidla měli lidé dát pozor už ve fázi pořizování vozu. V případě, že nechtějí nebo nemohou do údržby vozidla investovat vyšší částky, pak mají zvolit značku s levnějšími náhradními díly.

„Co je ale možná ještě důležitější, je, že by si měli vždy před koupí vozu prověřit jeho historii,” připomíná ředitel Cebia.

Stará, velká a ojetá auta, ta Češi kupují nejraději

Varuje tak zejména před vozy se stočeným tachometrem. Ten dle jeho slov nejen že vůz prodraží v průměru o 20 procent hned při jeho koupi, ale zhruba stejnou částku si vozidlo vyžádá v následujících letech na údržbu spojenou s vyšším kilometrovým nájezdem. Další problém mohou být zapřená poškození či havárie a kvalita následné opravy.

„Problém ale je, že o většině poškozeních a haváriích se kupující nedozví. Přes 99 procent ojetých aut nabízených na velkých inzertních portálech se prodává jako nehavarované. Část z nich ale je nelegálně předělaná, což může mít vliv nejen na další investice do vozu, ale i bezpečnost provozu,” uzavírá Pajer.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here