Maloobchodní tržby padají i navzdory zdražování. Lidé šetří

558
trzby
Foto: Redakce FinTag.cz

Maloobchod pociťuje stále menší ochotu spotřebitelů utrácet kvůli zdražování. Tržby v maloobchodě tak v květnu meziročně propadly o 6,9 procenta, meziměsíčně klesly o 2,3 procenta. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ].

Maloobchodní tržby v květnu meziročně klesly ve všech sortimentních skupinách prodejen, kromě farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží. Meziročně pak tržby letos v květnu za nepotravinářské zboží klesly o 7,6 procenta, za potraviny o 6,3 procenta a za pohonné hmoty o 5,2 procenta.

„Kupní síla Čechů zůstává pod tlakem, když růst mezd nestačí pokrýt pádivou inflaci. Ačkoliv tak Češi v letošním květnu u maloobchodníků utratili nominálně o 8,1 procenta více peněz než před rokem, reálně za tyto prostředky dostali o 6,9 procenta méně zboží,“ upozorňuje na souvislosti vývoje maloobchodní tržeb a vysoké inflace hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.

Inflace v květnu vyskočila na 16 procent. A zdražování nekončí

Podle ekonomů vysoká inflace spolu se svými dopady zafunguje jako brzda spotřeby domácností, a tedy i ekonomického růstu Česka. Pozitivní výsledky české ekonomiky v prvním kvartálu, kdy spotřeba slábla, ale stále hrála významnou roli, tak budou dle ekonomů kontrastovat se slabým výkonem ekonomiky ve zbytku roku.

Tržby klesly skoro všem obchodníkům

Hluboký propad v květnu hlásí tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví [15,3 %]. Klesaly i tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci [-14,8 %], s počítačovým a komunikačním zařízením [-9,8 %] a s výrobky pro domácnosti [-9,0 %].

„Meziroční srovnání ale ovlivnila i vyšší srovnávací základna. Loni v květnu po uvolnění pandemických opatření tržby některých sortimentů nepotravinářského zboží výrazně rostly,“ uvádí vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

HDP v 1. kvartále rostl. Spotřeba domácností už ale padala

Přesto zdůrazňuje, že například již pátý měsíc za sebou klesají tržby internetovým obchodům [v květnu -10,1 %]. Určitou výjimku v květnu tvořily tržby za prodej a opravy motorových vozidel. Ty v květnu meziměsíčně stouply o 1,4 procenta, ale meziročně i ony klesly [-8,1 %]. Růst tržeb tak v květnu zaznamenaly jen prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím [+5,5 %] a s kosmetickými a toaletními výrobky [+4,4 %].

Analytici tvrdí, že bude ještě hůře

Podle hlavního ekonoma skupiny Creditas Petra Dufka zveřejněné květnové výsledky českého maloobchodu naznačují, že domácnosti začínají měnit své nákupní zvyklosti.

„Reálně tržby obchodníků se začínají přibližovat úrovni roku 2019 s tím, jak ochota spotřebitelů utrácet postupně opadá. Jednak už odezněla doba odložených nákupů. A také začala hrát podstatě větší roli rostoucí inflace, která vede k propadu reálné kupní síly domácností,“ vysvětluje.

Domácnosti kvůli inflaci omezují spotřebu. To je ale problém

Pokles reálných tržeb v obchodech tak koresponduje s celkově negativní náladou tuzemských spotřebitelů. A co lze čekat dle něj dále?

„Vzhledem k tomu, že inflace bude teprve kulminovat a následně jen pozvolna klesat, lze předpokládat další poklesy reálného obratu v obchodech i v následujících měsících. V důsledku prudkého růstu nákladů na bydlení budou domácnosti přehodnocovat zbytné výdaje. Což se odrazí i na tržbách obchodů i firem v oblasti služeb,“ odpovídá.

Inflace až 20 procent, tipuje ekonomka

Podle ekonomky Komerční banky Jany Steckerové je celkem patrné, že na spotřebitele již začíná dopadat vysoká inflace.

„Zatímco v minulých měsících zůstávaly maloobchodní prodeje relativně robustní, když prodejům pomáhaly i vysoké úspory domácností a optimismus spojený s dobrou situací na trhu práce, nyní se zdá být tento polštář již částečně vyčerpaný,“ říká.

Dle ní zhoršování český maloobchod čeká i v budoucích měsících. Odvolává se na zmíněný vývoj spotřebitelské důvěry. Ta je nejnižší od roku 2003, kdy se tento údaj začal sledovat.

Důvěra v ekonomiku mezi lidmi se blíží bodu mrazu

„Inflace navíc dosáhne v letních měsících 20 procent. Což spotřebitelské důvěře rozhodně neprospěje. Další zvyšování cen energií bude navíc tlumit možnost domácností utrácet za nezbytné zboží. Poklesy prodejů se ale nevyhnou většině kategorií,“ říká ekonomka.

Což potvrzuje i Vít Hradil. I dle něj se spotřebitelská nálada momentálně nachází extrémně nízko. České peněženky navíc zůstanou pod tlakem i v nejbližších měsících. 

„To, až se dramaticky zdražující energie čím dál více propíší do účtů domácností. Ani letos se tak tuzemský maloobchod na předpandemické objemy reálných prodejů nevrátí. Naopak od něj čekáme za celý rok pokles poblíž tří procent,” uzavírá.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here