Belgie brzdí e-koloběžky kvůli zraněním a obtěžování

0
467
e-kolobezky
Foto: Pixabay.com

Belgie omezuje e-koloběžky ve městech. Tamější poslanci schválili nový zákon, aby zastavili rostoucí počty úrazů na e-koloběžkách a zabránili jejich parkování tam, kde to jejich uživatele zrovna napadne, nejčastěji na chodnících.  

Používání elektrokoloběžek v Belgii se ve svém článku „Belgium puts the brakes on e-scooters as injuries, annoyance grow“ věnuje bruselský list Politico. Podle něj záplava elektrokoloběžek v belgických městech vyvolává velkou nevoli tamějších chodců, cyklistů i řidičů. Na rizika užívání těchto dvoukolových strojů v centrech měst, jako jsou Brusel, Antverpy či Gent, upozorňovali také lékaři. Belgický parlament proto v několika měsících schválil novou legislativu upravující jejich užívání.

„První zveřejnění statistiky nehod elektrokoloběžek loni v létě bylo signálem k akci. To číslo bylo dost vysoké. Ale existují i záznamy doktorů z pohotovosti, které uvádí, že velká část těchto nehod způsobila těžká zranění, dokonce i malých dětí,“ potvrzuje spoluautor návrhu zákona a právník belgické sociální demokracie Joris Vandenbroucke.

Policie ve Vlámském regionu [Flandry, pozn. red.] loni řešila 533 nehod elektrokoloběžek se zraněním. Což je dvakrát více než o rok dříve. Podle lékařů nehody na těchto strojích způsobují hlavně zranění v obličejové části hlavy. Koloběžkáři totiž většinou padají hlavou napřed. Oproti tomu typický cyklistický úraz je pád na bok. Jeden z belgických chirurgů přirovnal zranění z elektrokoloběžek k důsledkům úderu dolního háku v boxerském ringu.

Legislativa klasifikuje e-koloběžky jako motorová vozidla

Nová belgická legislativa proto e-koloběžky klasifikuje jako klasická motorová vozidla. Z čehož vyplývá zákaz jejich řízení pro osoby mladší 16 let, zákaz jízdy po chodníku. Vyloučena je i jízda dvou jezdců na jednom stroji. Parkování e-koloběžek bude nově možné jen na k tomu vyhrazených místech. I když provozovatelé e-koloběžek hovoří o drakonickém zákonu, odvrátili alespoň úplný zákaz jejich používání v centrech měst.

„Jde o stále dobrý kompromis, protože denně nám chodily stovky stížností od chodců, které jezdci na e-koloběžkách ohrožovali,“ říká Joris Vandenbroucke, který je současně i starosta belgického města Gent.

I když předchozí legislativa nezakazovala jízdu e-koloběžek po chodníku, stanovovala, že nesmí jet rychleji, než jde chodec. To dle jeho slov ale nikdo nedodržoval. Ne nezajímavý je v této souvislosti fakt, že například Dott v Londýně úspěšně otestovala technologii, která rozpozná, po jakých površích elektrostroj jezdí. A kdy a jakou rychlostí jezdí po chodníku. Společnost Bolt zase uvedla, že její skútry rozeznají pěší zóny pomocí GPS a v případě potřeby prý samy zpomalí. Nová legislativa používání e-koloběžek přesto zpřísňuje.

„Cílem nového zákona je přesunout e-koloběžky do pruhů pro cyklisty při dodržení bezpečnosti provozu,“ tvrdí Vandenbroucke s tím, že legislativa uživatelům těchto strojů i tak ponechala řadu benevolencí.

„Například nemusejí mít povinně ochrannou helmu,“ říká s odkazem na to, že tyto stroje z velké části používají turisté, jež si helmy na dovolenou obvykle nevozí.

Zmiňované kompromisy ukazují, že Belgie nechtěla jít do extrémů, tedy zavést pravidla, která by byla pro využívání e-koloběžek prohibitivní. Existují i výjimky ohledně minimálního věku – mladší děti mohou e-koloběžky řídit jen tam, kde nejezdí automobily – ale stále mohou jezdit jen rychlostí chůze. Podle provozovatelů koloběžek je určení věkové hranice zbytečné. Mnozí z nich v podmínkách užívání uvádějí, že e-koloběžky může řídit jen osoba starší 18 let. Podle úřadu to však v praxi ne vždy platilo.

Ostrý boj o parkovací zóny

Koloběžkáři ve městech naráží i na další potíž, a tou je parkování. Špatně zaparkované e-stroje totiž překážejí chodcům, cyklistům i vozíčkářům. A nejde jen o vzácné případy. Nová legislativa proto nařizuje parkování koloběžek výhradně na k tomu vymezených místech. Což kritizují jejich provozovatelé, mezi které v Belgii patří společnosti Bird, Lime, Dott, Bolt a Tier. Svůj obchodní model totiž zakládají na možnosti kdekoliv na vozítko nasednout a kdekoliv ho i odložit.

„Pokud nebude dostatek parkovacích zón, využívání e-strojů klesne,“ tvrdí generální ředitel společnosti Tier Benelux Jesper Vis.

„Uživatelé jsou ochotni si pro elektrokoloběžku zajít do vzdálenosti 150 metrů,“ dodává mluvčí společnosti Bolt.

Problém s parkováním e-koloběžek je tak ještě citlivější než jejich užívání. Provozovatelé tvrdí, že podporují povinné parkování ve vymezených zónách, ale i zdůrazňují, že jejich počet musí odpovídat poptávce řidičů. A ta je obrovská. Například ze statistik společnosti Dott vyplývá, že jen loni jeho e-koloběžky v bruselských ulicích absolvovali 3,5 milionu jízd.

Jako dočasný se proto v zákoně objevil určitý kompromis. Tam, kde není výslovně uvedeno, jak a kde e-koloběžky parkovat, je mohou lidé parkovat na chodníku. Pokud tedy nepřekáží chodcům. Mluvčí bruselského ministerstva dopravy Elke Van den Brandtová ale tvrdí, že podmínky pro parkovací zóny již úřad má. A nyní je stačí pouze vyznačit.

Michal Achremenko

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here