Ministerstvo obrany poptalo cenu F-35 Lightning II

10953
obrany
Foto: Lockheed Martin

Ministerstvo obrany ČR [MO ČR] předalo zástupcům Spojených států amerických dopis s žádostí o nabídku ve věci pořízení 24 letounů F-35 Lightning II. Předání dopisu je pro americkou stranu nutným předpokladem pro další vyjednávání.

Dopis ministerstvo obrany předalo 3.října. Podle jeho zástupců dopis není závazným požadavkem. Jeho prostřednictvím česká vláda ale indikuje vážný zájem začít jednat s americkou stranou o nákupu letounů.

„V polovině října 2022 budou zástupci ministerstva obrany jednat o parametrech pořízení a provozu letounů ve Spojených státech. Jedním z hlavních bodů všech nadcházejících jednání bude možné zapojení českého průmyslu,“ uvedli zástupci MO ČR.

Vláda kupuje 24 stíhaček F-35 a ruší tendr na BVP

Nejpozději 1. října 2023 ministryně obrany Jana Černochová [ODS] informuje vládu o dojednaných základních parametrech pořízení a provozu letounů F-35. Podle nich vláda rozhodne, zda si je Česká republika skutečně pořídí.

Vyjednávací tým již existuje

Rozhodnutí vlády o zahájení jednání s USA vychází z analýzy, kterou vypracovala Armáda ČR. A ta tvrdí, že jen nejmodernější stroje “páté generace” mohou obstát na bojišti budoucnosti. Česká vláda pověřila ministerstvo obrany vyjednávat o pořízení letounů v návaznosti na končící pronájem 14 švédských letounů Gripen.

Letos v srpnu proto MO ČR sestavilo meziresortní vyjednávací tým, v němž jsou vedle zástupců ministerstva obrany také zástupci ministerstva zahraničí, financí a ministerstva průmyslu a obchodu. Pracovní tým ministerstva obrany vede náměstkyně Blanka Cupáková a náměstek Jan Jireš. Dalšími členy jsou odborníci z jednotlivých složek Ministerstva obrany a Armády ČR. V září 2022 začala úvodní jednání českých a amerických expertních týmů.

Amerika darovala Česku přes 2,65 miliardy korun

Výrobcem letounu F-35 Lightning II je americká firma Lockheed Martin. Pokud bychom vyšli z aktuálního kontraktu americké armády na nákup 375 těchto letounů za v přepočtu cca 725 miliard korun [30 mld. USD], vychází cena jednoho stroje na cca 2 miliardy korun.

Ministryně Černochová již dřív zdůraznila, že akvizice spěchá. Podle jejích slov se o ní musí „rozhodnout co nejdříve“. To proto, že ceny techniky rychle rostou. Zároveň chybí výrobní kapacity a suroviny. Což prodlužuje doby dodání.

Resort obrany jedná i o přímém nákupu BVP

Novinka v oblasti dozbrojování české armády je nedávné zrušení tendru na nákup bojových vozidel pěchoty [BVP]. I tady vláda pověřila ministryni Černochovou, aby jednala o jejich nákupu přímo se švédskou firmou BAE Systems.

Meopta dál dodává zaměřovače Saabu. Hraje i o tendr AČR

Česko plánuje nakoupit více než 200 těchto vozidel. Předpokládaná hodnota zakázky činí 51,68 miliardy korun včetně daně z přidané hodnoty. Ke zrušení tendru na nákup BVP, jehož se zúčastnilo několik firem, a jehož podmínky ministerstvo obrany několikrát upravilo, ministryně Černochová uvedla, že ukončení tendru jí doporučila právní kancelář. Zda tím Česku vznikne nějaká finanční škoda, už nekomentovala.

–DNA–

11 KOMENTÁŘE

  1. Sice je F35 krásné letadlo, ale pro náš rozpočet a požadavky a užití by nové Gripeny byli lepší volba. A zůstalo by i na nákupy dalších věcí pro armádu.

  2. Plně souhlasím s předešlým názorem.Měli by jsme se držet Gripenů,Dokoupit novou verzi,aby jsme měli dostatečný počet.Zázemí je již dávno vybudováno a prakticky by se nic neměnilo.

  3. Lepší než jakékoliv letadla (F35-Gripen) by bylo pořízení pořádné PVO (pro všechny druhy dosahu = krátký, střední a daleký), a zejména zajistit domácí vývoj a výrobu dronů (základnu pro to máme) a dále vlastních raket a rovněž vybavit letouny (např. L-39 NG), které umíme vyrábět a máme pro ně domácí základnu zbraněmi, které umíme doma vyrábět. A které dosud neumíme, tak se je naučit vyrábět. Jedině tak, můžeme hovořit o svojí suverenitě. A pokud budeme nakupovat cizí výrobky, tak si smluvně zajistit 100 % podíl na jeho pořízení naším průmyslem.

  4. Ano, Gripen neumí nést jaderné zbraně, ale je jasná volba. Jde rychle nasadit. Umí startovat a přistávat i na dálnici, nepotřebuje nedotčenou plochu jako F35. Je tam snadná údržba. Je lehčí proto zvládne i některé manévry jako 2-motorová letadla na rozdíl od F-35. Stealth je dnes překonaný, jde najít a sestřelit, už se to stalo. F-35 hlásí všechno do USA, je v ní dálková kontrola, pokud se USA nebude něco líbit, ani nevzlétne.
    Dá se hacknout, podle mě je to největší nevýhoda. Pokud by došlo ke konfliktu třeba s Čínou, věřím tomu, že ta letadla ani nevzlétnou, já bych se je teda snažil okamžitě hacknout, a v tu chvíli by se právě hodil Gripen, protože by mohl v některých ohledech F-35 zastoupit, než by se problém vyřešil. Každou chvíli má F-35 nějaké fiasko nebo problém. Není na něj taková čekačka.
    A dalo by se pokračovat dál a dál, Těch výhod je mrak.

  5. Jestli je celkově lepší volba Gripen, nebo F-35, názor nemám. Těch věcí kolem je skutečně hodně. Ale jedna věc, kterou, jak politiku sleduji, odpozorovanou mám, je ta, že když se peněz v ekonomice nedostává a vláda dojde k závěru, že je třeba šetřit, tak obrana je na prvním místě. To voliče, kteří většinou vlastenci moc nejsou, bolí nejméně. A řadě z nich, kterým je NATO trnem v oku, to dokonce i vyhovuje. Aby to pak nedopadlo tak, že technika bude vynikající, ale z důvodu velmi drahé letové hodiny, ji výrazně znehodnotí velmi slabý výcvik pilotů, kterým se bude dávat jen velmi nízký strop v počtu letových hodin. Vždy platilo, že cvičení dělá mistra.

  6. Z LOGICKÉHO HLEDISKA JSOU GRIPENY PRO NÁS MNOHEM LEPŠÍ/ JAK ZÁZEMÍ TAK I CENA
    ALE ZNÁTE TO, JAKO KAŽDÝ HANDL JDE O TO SE OC NEJVÍCE NAMAZAT-DO KAPSY

  7. Buďte v klidu. F35 tu nikdy lítat nebudou. Amici totiž tohle letadlo bez některých surovin z Ruska nepostaví. Už ted má výrobce problém vůbec vyrobit alespoň 2/3 z toho co měla dostat armáda USA. Takže nejaka ČR je na seznamu až někde v zadu. A když nebudou suroviny z Ruska, nebudou ani náhradní díly. Takže nakonec to budou takový hodně drahý auta.

  8. Neohánějte se zázemím, protože stejně v rámci kompatibility NATO, budou muset být základny s letišti být schopné obsloužit i F35, tak jejich pořízení dává smysl na hodně desetiletí dopředu. A čím víc jich v Evropě bude, tím bude provozní hodina levnější.

    • Zatím “zbožným přáním” je, aby provozní hodina klesla pod 600.000.- Kč (“zlatý voči”). Když to vezmeme dohromady, tak pro 24 letadel musí být vycvičeno nejméně 48 pilotů (+ 2 další – velitel a zástupce). Jenom aby se piloti udržovali “v operační formě”, musí nalétat ročně nejméně 100 hodin (lépe 150) každý z nich. Takže skromný odhad: nejméně 50x100x0,6 = 3000 milionů, tedy 3 miliardy Kč/rok jenom udržovací trénink pilotů. K tomu pak další náklady (údržba, servis, střelivo, atd.) a výcvik dalších pilotů (odhad, že pilot může být současným stíhačem max. 10 let) – takže aspoň jeden nový ročně.
      Četl jsem někde odhad, že podle odborníků pořizovací náklady se budou pohybovat v miliardách korun, provozní a další náklady v bilionech korun. Dříve se říkalo, když na obloze letěla dvojice stíhaček MIG “Hele, letí nám okresní nemocnice (stála by stejně)” – teď by letělo asi něco většího.
      A zcela jistě v případě nějakého válečného konfliktu by patřily k prvním cílům útoku letiště protivníka. Dej bože, ať k tomu nikdy nedojde!
      A ještě mi vrtá hlavou – proč F35, když ukrajinští vojáci sestřelují ruské stíhačky palbou z ručních pěchotních zbraní a podle článků v našem tisku jim to jde výborně (naposledy to reálně fungovalo ve větším měřítku za Korejské války v padesátých letech minulého století) ?

      • Ještě jsem o tom trochu přemýšlel a zdá se mně, že Gripeny by byly skutečně vhodnější. Vycházím z těchto věcí. Důkladný výcvik vojáků je Alfou a Omegou naší obranyschopnosti. Z toho nelze slevit, to nakonec platí pro všechny lidské činnosti. Také z toho, že každá politika stojí na ekonomice. A samozřejmě i z toho, že peníze mají tu vlastnost, že jich v jakémkoliv množství není nikdy dost. No a pokud není ve společnosti atmosféra taková, že finančně škrtit armádu a tím pádem i naší obranyschopnost se nám může vymstít (je jedno, jestli tomu tak je, či nikoliv), tak levnější Gripeny s řádným výcvikem pilotů mohou být v konečném důsledku efektivnější. Třeba v Polsku to problém není a nebude. Ti dávají na zbrojení 2,2% HDP a rozhodně to nehodlají snižovat. USA dávají asi 3,9% HDP a Rusko 4,1%. U nás to je upocených 1,2%, a to se ještě navíc tehdy za Babišovy vlády armádě několik miliard škrtlo. Na to tenkrát tlačili komunisti a když to Babišova vláda udělala, tak vůbec žádné demostrace kvůli tomu nebyly. Jeví se mně, že F-35 mohou být nad naše možnosti ekonomické a lidské. Jak bylo nedávno vidět v Praze, voliči raději teplíčko a k tomu, když Bůh dá, pečivo, než vědomí naší přiměřené vojenské síly jako jeden z pilířů naší státnosti a suverenity.

  9. Zdravím
    F-35 je na pořízení dráhy letou, ale který bude létat dalších 50/60 let společně z modernizacemi. Jas 39 E-F Gripen budou lítat cca pouze dalších 20 max 25 z důvodu, že letouny Gripen už jsou prostě z 80 let min. století zatím co F-35 je nejmodernější letoun co jsi můžeme dovolít. Díky tomu že jsi koupíme F-35 tak budeme dávat do armády mnohem více peněz než kdyby jsme měli gripeny ( ano to budeme, ale jako členové NATO bychom měli dávat 2% HDP na obranu což s moderními F-35 budeme blíž + nové helikoptéry a ještě nové tanky a už by jsme byli na 2%. Takže za mě ano F-35 je dráhy letou, ale do budoucnosti mnohem levnější než Jas 39gripen E/F

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here