Kupkovi chybí 60 miliard. A to už má stejně vysokou půjčku

1079
pujcku
Ministr dopravy Martin Kupka. / Foto: Redakce FinTag.cz

Vláda Petra Fialy [ODS] odsouhlasila letos v červenci půjčku na výstavbu dopravní infrastruktury ve výši 65 miliard korun. Peníze půjčí Evropská investiční banka. Ministerstvu dopravy i tak ale chybí 60 miliard korun v rozpočtu na rok 2026.

Politické diskuzi aktuálně dominuje i seškrtání rozpočtu na příští rok pro Ministerstvo dopravy ČR [MD ČR]. Hovoří se o zpoždění výstavby dopravní infrastruktury. To vládní politici v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou [ODS] vylučují. Žádný z nich ale nemluví o půjčce, kterou vláda Petra Fialy sjednala s Evropskou investiční bankou [EIB] letos v červenci. Shodou okolností ve stejném objemu, jako jsou absentující peníze v rozpočtu MD ČR.

Podle aktuálního návrhu státního rozpočtu na příští rok by mělo MD ČR hospodařit s výdaji přes 106,6 miliardy korun. Oproti letošnímu roku je to o téměř 33 miliard korun méně.

Zadlužování pokračuje: Deficit rozpočtu 2026 má být 286 mld. Kč

Ministr dopravy Martin Kupka to odmítá. Tvrdí, že mu celkově v rozpočtu na příští rok chybí na výdaje 60 miliard korun. A to se podle jeho slov promítne v penězích pro Státní fond dopravní infrastruktury [SFDI], z něhož jsou financované dopravní stavby. Ty mají v příštím roce činit 87,6 miliardy korun, zatímco letos to má být 119,2 miliardy korun. Výdaje na drážní a kombinovanou dopravu mají být téměř 10,9 miliardy korun, podobně jako letos.

Díra v dopravě se stala politické téma

Seškrtání rozpočtu pro dopravu se stalo politickým tématem, které se objevuje v novinách, ale dominuje už i politickým televizním debatám. A tak ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS] včera [7.9.] v pořadu Partie na CNN Prima řekl, že v případě potřeby posílí rozpočet ministerstva dopravy pro příští rok. To proto, aby výstavba infrastruktury dál pokračovala. Navrhovaný pokles výdajů pro dopravu vysvětlil poklesem příjmů z evropských peněz.

„Vypadá to, že ta částka by nakonec mohla být vyšší a podle toho to pak prostě posílíme,“ řekl Stanjura k chybějícím penězům na dopravu.

Ministr Stanjura neví, kdy začne splácet úvěr 24 mld. Kč

Podle exministryně financí a předsedkyně poslanců hnutí ANO Aleny Schillerové jsou chybějící peníze problém. Zdůraznila, že od peněz pro resort dopravy se odvíjí, zda se dostaví dálnice a zahájí další stavby.

Znovu se k chybějícím penězům na dopravu včera [7.9.] vyjádřil i ministr dopravy Kupka. V České televizi [ČT] všechny ujistil, že navzdory chybějícím penězům nadále platí plán na dostavbu základní dálniční sítě v ČR do roku 2033. Argumentoval tím, že na tom mají společný zájem všechny politické strany. A doplnil, že do infrastruktury půjdou i peníze na obranu, protože infrastrukturu využívá také armáda.

Víc peněz do obrany? Potíž je v českém rozpočtu, armádě i EU

Avšak bývalý ministr průmyslu i dopravy Karel Havlíček [ANO] v ČT upozornil, že problém není jen v tom, že chybí šedesát miliard korun, ale v tom, že se od září nemohou podepisovat smlouvy na klíčové stavby, které by se měly realizovat v příštím roce. Podle něj dokonce hrozí konzervace již rozdělaných staveb. Což Kupka vyloučil.

„Kde ale ty chybějící peníze na stavby vezmete,“ ptal se Kupky v ČT místopředseda SPD Radim Fiala, aniž by dostal odpověď.

O pokračování staveb dopravní infrastruktury pro změnu nemá obavy ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček [STAN]. Ten je vůbec s rozpočtem na příští rok spokojený, jak vyplynulo z jeho slov v ČT. Podle něj staví na těch správných „pilířích“. Ale je to kupříkladu jeho ministerstvo, u kterého návrh rozpočtu na příští počítá vůbec s nejvyšším meziročním růstem výdajů. Ty by se měly zvýšit o 85,5 procenta na 66,4 miliardy korun.

Na dopravu vláda sjednala půjčku

Je zajímavé, že v politických diskuzích nezaznívá, že vláda Petra Fialy 18.6. schválila přijetí půjčky ve výši právě oněch chybějících více než 60 miliard korun od Evropské investiční banky [EIB]. Přesně jde o 65 miliard korun, které mají jít především na rozvoj železnice a částečně i na stavbu jihovýchodní části Pražského okruhu.

Ministerstvo financí poskytne prostředky z úvěru EIB národnímu správci železniční infrastruktury – Správě železnic, která bude řídit plánované práce.

Podle Kupky Česká republika peníze potřebuje, aby mohla co nejrychleji splatit svůj dluh na dopravní infrastruktuře. Do železničních projektů podle něj půjde 55 miliard korun z půjčené částky, na stavbu části Pražského okruhu, která propojí dálnice D1 a D11, pak zbývajících deset miliard korun.

Ministr Kupka říká, že půjčka 65 miliard korun je pro stát výhodná

U dálniční infrastruktury půjdou půjčené peníze na stavbu úseku Pražského okruhu 511, která začala na konci loňského roku a měla by být dokončena v roce 2027. U železniční infrastruktury konkrétní projekty známy nejsou. Ministr Kupka úvěrové financování na rozvoj železniční a silniční dopravní infrastruktury z prostředků EIB považuje za výhodné.

„U každé tranše rozhoduje ministerstvo financí, zda má možnost pořídit financování laciněji, nebo zvolí úvěr od Evropské investiční banky,“ vysvětlil v době sjednání půjčky ministr dopravy.

Opozice cupuje Stanjurův rozpočet. Ten říká, že jsme lepší než Němci

Vláda podle něj vyhodnotila, že v současné době je nejvhodnější využít právě půjčku. A spokojený s další půjčkou byl i ministr financí Stanjura.

„Jsem rád, že trvající podpora EIB dokládá naši připravenost přispívat k rozvoji moderních drah, které zajistí kvalitní a ekologickou dopravu na vnitrostátní i transevropské dopravní síti. Zároveň dokazuje vysokou kvalitu našich projektů ve srovnání s jinými zeměmi,“ řekl.

–DNA–

4 KOMENTÁŘE

  1. Nádherná ukázka komunistického hospodaření. Nemyslím to ovšem tak, že někomu chybí peníze. To chybí vždy a za všech okolností, protože peněz v jakémkoliv množství nikdy není dost. Je to vlastnost peněz, dalo by se říci.
    Ale je to způsob, že peníze na jiné straně ovšem problémem nejsou. Chceš káru, aby si si mohl vozit pozadí a nechce se ti na ni všechny peníze vydělat? Není problém, podej si žádost a pak si vydělej jen na část její hodnoty. Zbytek ti dáme (čtete správně – dáme). A po čem s ní budu jezdit? No tak to je těžká odpověď příteli. To víš nejsou peníze. Ale neboj, zase něco vymyslíme, jak se sehnat. Ano čtete správně! Skutečně píši, jak peníze sehnat, získat, dostat (od někoho).
    Takže takhle komouš hospodaří. Hned ví, kam sáhnout a komu dát. Barvou takového jedince se zmást nenechte. Takové finty příroda umí, jak jistě víte, že se jedinec je schopen barevně změnit. A ne až po desítkách let, ale v podstatě skoro okamžitě a tak lépe splynout s okolím.

  2. Kupka typický sebestředný ódeésák, nic neumět a podlézat svému šéfovi. V TV debatách je lidsky slizký had mistrem světa, dovede se jen idio.. ušklíbat a udělat ze sebe kolovrátek s naučenými populistickými frázemi. To není z vlastizrádné 4smečky takovým jediným .. odporná to bytost

  3. Dobrý den když se nebudou dělat cesty kamarádům a papouchum krezidencím tak ušetříme moc státních peněz.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here