K bezpečnosti autonomního řízení zůstávají Češi kritičtí

41
autonomni
Výsledky celoevropského průzkumu o autonomním řízení představila pojišťovna Allianz včera online v rámci akce Allianz Motor Day. / Foto: Redakce FinTag

Pojišťovna Allianz iniciovala celoevropský průzkum o přístupu lidí k autonomnímu řízení. Co se týče České republiky, povědomí o autonomním řízení je relativně nízké. Pouze 32 procent respondentů v ČR uvedlo, že ví, o co přesně jde.

Češi, kteří o technologii autonomního řízení mají povědomí, od něj primárně očekávají zlepšení pohodlí. 43 procent z nich chápe automatizované řízení jako prostředek ke zlepšení mobility. 50 procent jich předpokládá, že bude mít během řízení více času na jiné aktivity. Avšak jen 37 procent dotazovaných v České republice souhlasí s tím, že by se na silnicích cítili s autonomními vozidly bezpečněji.

„Nižší povědomí o tématu naznačuje potřebu lepšího informování veřejnosti o výhodách a nevýhodách autonomních vozidel. A to i v souvislosti se skutečností, že česká legislativa s příchodem nového roku umožní provoz některých autonomních vozidel na vybraných úsecích českých dálnic,“ zamýšlí se nad výsledky průzkumu Veronika Hašplová, expertka neživotního pojištění Allianz pojišťovny.

Autonomní řízení v Česku dovolí zákony už od ledna 2026

Autonomní řízení podle ní představuje hlubokou změnu v mobilitě, která kombinuje bezpečnost, efektivitu a udržitelnost. Věří, že autonomní vozidla, která reagují a komunikují nezávisle, přinesou snížení nehodovosti a zlepšení dopravní situace i umožní nové formy mobility.

Autonomní řízení a nepředvídatelné události

Průzkum Allianz dále ukázal, že mezi jeho účastníky přetrvává nejistota ohledně toho, jak se vozidla budou chovat v nepředvídatelných situacích [67 %]. 72 procent respondentů pak vyjádřilo pochyby nad dostatečnou technologickou vyspělostí autonomního řízení z hlediska bezpečnosti. A 43 procent respondentů si myslí, že automatizovaná vozidla musí být schopna zabránit nehodám ve 100 procentech případů.

Podle ředitele likvidace Allianz pojišťovny Radka Juhaňáka průzkum přinesl i pozitivní data.

Výzkum potvrzuje, že jsou lidé v Česku zvídaví a nové technologie je zajímají,“ uvádí.

Autonomní Tesly nejsou bezpečné, tvrdí whistleblower

Přesto zmiňuje obavy, které s automatizovanými systémy řízení souvisejí. Upozorňuje například na to, že více než polovina českých respondentů [60 %] by se cítila pohodlně v autonomních vozidlech pouze tehdy, pokud by mohli kdykoli převzít kontrolu. Tento postoj podle něj odráží širší evropský trend, kde je důvěra v technologii podmíněna právě možností zachovat kontrolu.

„Klíč k důvěře veřejnosti v autonomní řízení je jasná a transparentní komunikace nejen o výhodách, ale i potenciálních rizicích,“ vysvětluje.

Výhody jsou podle něj ale i tak jednoznačné. Za příklad dává další zjištění průzkumu. Podle něj největší společenský přínos dotázaní [68 %] spatřují ve zlepšení mobility pro skupiny s omezenou pohyblivostí. To znamená pro osoby fyzicky znevýhodněné nebo seniory.

Češi patří k těm méně skeptickým. Opatrní ale jsou

V evropském kontextu se ukazuje, že bezpečnosti autonomních vozidel nejvíce důvěřují Italové [65 %]. Naopak respondenti ve Spojeném království jsou nejkritičtější [44 %]. Němci se pohybují uprostřed s 57 procenty. Češi jsou poněkud méně skeptičtí ve srovnání se zbytkem Evropy [60 %].

„To naznačuje otevřenost vůči novým technologiím, ale zároveň potřebu dalšího vzdělávání a informování,“ říká Hašplová.

Automatické řízení má stále své mouchy. USA hlásí 392 nehod

Při pohledu na celkové výsledky zdůrazňuje bezpečnost nové technologie. A to třeba už kvůli tomu, že více než polovina evropských respondentů [56 %] očekává, že autonomní auta budou bezpečnější nebo alespoň stejně bezpečná jako vozidla řízená lidmi. V Česku toto ale očekává pouze 37 procent respondentů.

„Pokud jde o další výhody autonomní mobility, čeští spotřebitelé potvrzují evropský trend,“ vysvětluje Hašplová.

Vůz bez volantu a pedálů. Tak vidí automobilka Tesla budoucnost

Odkazuje na výsledky průzkumu ze všech zúčastněných zemí. Ty ukázaly, že spotřebitelé si cení hlavně potenciálních přínosů v oblasti pohodlí. Sem patří využití času na cestování pro jiné aktivity [50 %]. Pak „větší mobilitu“ pro sebe [40 %] a osoby se zdravotním hendikepem a seniory [65 %].

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here