Autonomní Tesly nejsou bezpečné, tvrdí whistleblower

101
Tesly
Tesla Cybertruck / Foto: Tesla

Lukasz Krupski, bývalý zaměstnanec automobilky Tesla, BBC popsal stížnosti zákazníků na brzdový systém a software autonomního řízení autonomních vozů Tesla. Uvedl, že na jejich nedostatky upozorňuje, protože je firma ignoruje.

Automobilka zatím na jeho vyjádření nereagovala. Avšak Elon Musk, šéf automobilky Tesla, považuje technologii svých autonomních automobilů za vynikající.

„Tesla je v reálném světě zdaleka nejlepší v oblasti umělé inteligence,“ uvedl na platformě X, kterou vlastní.

Krupski v BBC ale mluví jinak. Uvedl, že má obavy z toho, jak umělá inteligence autopilota řídí. Tento autopilot například ovládá směr jízdy a parkování, ale stále ještě potřebuje šoférovu asistenci a jeho ruce na volantu.

„Myslím si, že ani hardware, ani software na to ještě není připravený. […] To se týká nás všech, protože zkoušky provádíme na veřejných silnicích. A tak i když nemáte Teslu, pohybují se po ulicích vaše děti,“ řekl.

Krupski upřesnil, že má k dispozici firemní data, která udávají, že požadavky na bezpečnost vozidel s různou úrovní autonomnosti a technologie nejsou na patřičné úrovni. Dodal, že s ním mluvili i sami zaměstnanci o nečekaném brzdění automobilu před neexistujícími překážkami. Jde o takzvané fantomové brzdění. Na totéž si stěžovali i někteří zákazníci.

Statistiky Tesly a další statistiky

Podle interních dat automobilky Tesla měli na konci roku 2022 američtí zákazníci využívající autopilota v průměru jednu nehodu, při níž se aktivoval airbag, zhruba každých pět milionů ujetých mil. Dále tvrdí, že řidiči vozů Tesla nepoužívající autopilota měli v průměru jednu nehodu, při níž se aktivoval airbag, zhruba každých 1,5 milionu mil.

Celkový průměr amerických řidičů byl pak jedna nehoda, při níž se aktivoval airbag, na každých 600 000 mil.

„Zdá se tedy, že používání autopilota je bezpečnější než jeho nepoužívání a že vozidla Tesla jsou bezpečnější než průměr,“ konstatovali zástupci Tesly.

Automatické řízení má stále své mouchy. USA hlásí 392 nehod

Na druhé straně podle aktuálních dat automobilek ve Spojených státech nahlásily téměř 392 případů, kdy automobily vybavené automatickým systémem asistenta řízení měly dopravní nehodu. A z nich připadá 273 automobilů na značku Tesla.

Čísla ve své zprávě zveřejnil americký úřad The National Higway Traffic Safety Administration [NHTSA]. Při těchto nehodách zahynulo pět lidí a šest se vážně zranilo. NHTSA varoval před vykládáním čísel o nehodách ve smyslu srovnávání spolehlivosti jednotlivých značek. To proto, že čísla nejsou vztažena k celkovému počtu autonomních automobilů, ani k počtu mil, které tato auta najela.

Krupski moc nespal, ale získal cenu free whistleblowing

Krupski uvedl, že cítil jako svoji povinnost veřejnosti sdělit, co se dozvěděl. Americké ministerstvo spravedlnosti Teslu v souvislosti bezpečnosti autonomního řízení prověřuje již od ledna. Tesla čelila kvůli systému autopilota podobnému vyšetřování a otázkám od různých agentur včetně National Traffic Safety Administration.

Německý list Handelsblatt zveřejnil „Tesla Files“ poté, kdy Krupski publikoval dokument o velikosti 100 GB interních údajů automobilky, které objevil.

Nizozemský úřad pro ochranu dat, kde má Tesla svoji evropskou centrálu, BBC potvrdil, že byl o tomto úniku dat informovaný a stížností se zabývá.

Krupski se poté nechal slyšet, že zkušenost za posledních šest měsíců, kdy se stal whistleblowerem, byla doslova „příšerná.“

„Někdy jsem nemohl ani spát,“ popsal pro BBC.

Jeho čin ale ocenily jiné instituce. Například získal cenu Blueprint for Free Speech Whistleblowing. A Jack Stilgoe, profesor na University College London, který se zabývá autonomními automobily, uvedl, že Krupského iniciativa přispěla ke zvýšení pozornosti vůči této technologii.

„Je to zkušební balonek prověřování spolehlivosti umělé inteligence na veřejných komunikacích, po nichž se my všichni pohybujeme,“ řekl.

Je čím dál více žádoucí, aby lidé mysleli kriticky, říká expert na AI

Britská vláda již oznámila plán vypracování zákona o autonomních vozidlech, který by vytvořil právní rámec jejich používání.

„Musíme počkat, až bude návrh vypracovaný a uvidíme, jak se s touto novou technologií vyrovná,“ dodal profesor Stilgoe.

–AM–

1 komentář

  1. Každý elkřáp je nebezpečný silničnímu provozu, co teprve sklady těchto nesmyslů ? Bouchne jeden a řetězová reakce jede … Tesla bouchla na přepravní lodi, vyhořely všechna auta včetně těch luxusních+ loď … výši škody raději neuveřejnili .. —Výměna baterie vyjde stejně jako nové eauto, tak co je to za další podvod z despotické EU ?

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here