Daně a cla do škol je nový vzdělávací projekt Finanční správy, který vznikl ve spolupráci s Generálním ředitelstvím celní správy. Projekt si klade za cíl žákům středních a základních škol vysvětlit, co jsou daně i jak je platit.

Vzdělávací projekt Daně a cla do škol vznikl pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy [MŠMT ČR]. Náklady na něj jsou 1,3 milionu korun [včetně DPH]. Projekt má specializované stránky Finfoveskole.cz.

„Web má pomoci nejen žákům a studentům k pochopení daní a cel, ale také učitelům poskytnout kvalitní a aktuální informace, které mohou využívat při výuce,“ vysvětluje generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.

Daně a cla do škol

Nejde jen o stránky. Organizátoři projektu nabízejí středním školám i přednášky zaměřené na daňovou a celní správu. Po středních školách mají přijít na řadu školy základní.

Jak vypadá osvětová činnost Finanční a Celní správy v praxi, se Financnimys.cz zeptala jednoho z lektorů projektu – ředitele Finančního úřadu pro Pardubický kraj Ondřeje Vašátka. Ten vyučuje problematiku daní a cel na středních a vysokých školách déle než tři roky.

Mají studenti zájem o přednášky na téma daně a cla?

V současné době jsme více zaměřeni na studenty vysokých škol. Na středních školách přednášíme spíše na přání ředitele školy, který o téma projeví zájem a ozve se nám.

Jaké mají povědomí středoškoláci o daních a clech?

Větší povědomí o soustavě daní a cel mají spíše žáci vyšších ročníků středních škol. To znamená spíše maturitní ročníky nebo studenti třetích ročníků. Proto jsme se na ně prozatím i více zaměřili.

Projekt Daně a cla je nyní určený pro střední školy. Pak mají přijít na řadu základní školy. Nejsou daně a cla pro děti za základní škole trochu náročné téma?

Daňový systém není jednoduchý. Nikdy nemůžeme dosáhnout stavu, abychom měli představu, že daním bude rozumět každý. Důležité je žákům vštípit základní věci.

Které to jsou?

Aby se daní nebáli a věděli, že se na finanční správu mohou kdykoliv obrátit. My máme politiku, že každý, kdo se na nás obrátí, myslím tím, běžný občan, tak mu chceme pomoci a pomůžeme mu.

To myslíte, aby správně odvedl daně?

Velké korporace si zaplatí daňové poradce. Oproti tomu drobní podnikatelé a občané, kteří například prodají pozemek, pronajímají byt a nevědí si rady, můžou požádat o pomoc finanční správu. A my jim kdykoli poradíme. Není potřeba se bát a s finančními úřady komunikovat.

Jak se konstruuje daň z příjmu

Dobře, ale co ty děti? Co jim vštěpujete?

Je to o tom, že jim chceme vysvětlit opravdu ty nejzákladnější věci. To, že existují určité daně, co daň znamená. Studenti vědí, že se platí daň z příjmu, z toho, co si vydělají. Málokdo už ale třeba tuší, co je daň z přidané hodnoty. Žáci a studenti vůbec netuší, proč se ta daň takto jmenuje. Z názvu jim to není jasné. Je dobré to studentům vysvětlit. Nejlépe pak na praktickém příkladu.

Má smysl, aby děti třeba na základních školách věděly, jak se stanovuje daň z přidané hodnoty? Vědí vůbec, že jsou daně, jako je daň z přidané hodnoty?

Myslím, že o nich vědí, ale netuší, jak se konstruují. Jaké jsou sazby. To neví ani běžný občan. U daně z přidané hodnoty je nutné jim vysvětlit, jak funguje ten systém. Kdo odčítá co. Co kdo odvádí, to už ví opravdu málokdo.

Jak si obecně stojí znalosti dětí a mládeže v oblasti daní?

Záleží na zázemí dětí. Pokud jsou to děti z rodin, kde někdo podniká a je plátcem DPH, tak o daních mají větší představu než někdo, kdo se s tím nikdy nesetkal. To je pochopitelné.

Jak studenti reagují, když přijdete a začnete mluvit o daních?

Hlavy nesklánějí. Vysokoškoláci mají účast na přednáškách o daních a clech dobrovolnou a sál je vždycky plný. Z toho usuzuji, že o to zájem mají. Nemusejí tam přijít, ale přijdou si to poslechnout.

Jak se daní brigády i EET

A na středních školách?

I na středních školách studenti poslouchají. To poznáte. Například učitelé je při přednášce nehlídají v tom smyslu, že by je okřikovali, ať poslouchají a dávají pozor. Nikdo je k ničemu nenutí. Když budou chtít koukat do telefonu, tak jim to nikdo nezakáže. Studenti ale reagují, ptají se. Když něco zábavného řeknu,tak se i usmějí. Na tom poznáte, že o téma zájem mají. A když se ptají, tak je vidět, že je to zajímá.

Kam směřují jejich otázky?

Jakým způsobem zdanit brigády. Pak je zájem o témata, která se momentálně probírají ve společnosti a médiích. Například EET.

Jak se snažíte studenty zaujmout?

Snažím se nemluvit monotónně. Důležitá je také zajímavě zpracovaná prezentace, na které jim to vysvětlím a doplním výklad. K tomu, aby lépe pochopili, jak funguje EET, je důležité mít obrázky – pokladna, signál, účtenka. Když chci, aby pochopili, jak se platí daně, tak jim rozkreslím, kolik z litru benzinu je spotřební daň, daň z přidané hodnoty a jaké jsou náklady. To děti zaujme. Najednou vidí, že ohromné položky z toho jsou takto dané. To samé u cigaret.

Jaká je jejich reakce, když zjistí, kolik si stát vezme za krabičku cigaret?

Když jim vysvětluji, že to [vysoké zdanění, pozn. red.] nemá jen finanční roli, ale i roli, aby lidé nekouřili, tak se smějí.

Chystáte se i na základní školy. Není to těžký úkol vyprávět tak malým dětem o tématu, které je složité i pro dospělého člověka?

Na to se také chceme zaměřit. Ale musíme se nejprve poradit s profesionály z oboru. Jak zaujmout děti mladšího věku. Musí nám poradit, co z těch věcí, které na děti chceme přenést, máme použít. Proto zatím nemáme ten projekt posunut na základní školy, ale náš záměr je se k tomu dopracovat. Do té doby je nutná spolupráce s pedagogickými školami, abychom pochopili, jak děti zaujmout.

Kraje jsme obeslali s nabídkou

Je výuka obecně finanční gramotnosti na středních školách povinná?

Finanční gramotnost se dostala do učebních plánů. Naším cílem ale není této výuce konkurovat.

Jaký je zájem ze strany středních škol o přednášky?

Zatím jsme oslovovali školy podle toho, které k tomu tématu mají nejblíže. Ekonomické školy, gymnázia s ekonomickým zaměřením. Projekt je spuštěn od září. Zatím ho tedy není možné zhodnotit. Prozatím jsme obeslali kraje jako zřizovatele škol s touto nabídkou a nyní teprve uvidíme. Jsme ve fázi, kdy čekáme, kolik škol projeví zájem. Všechny krajské úřady v ČR dostali nabídku, že jsme připraveni na přednáškovou činnost na středních školách. Teď už záleží na nich, aby informovaly ředitele škol.

Kolik lektorů výuku zajišťuje?

Vyškoleno je 30 lektorů z Finanční správy a 17 lektorů z Celní správy. Školitelé jsou rovnoměrně dostupní po celé České republice.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here