Maloobchodní tržby v květnu nepatrně vzrostly. Prodej některého ze zboží je stále v citelných propadech. Týká se to tržeb u oblečení a obuvi, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží. Propady ale hlásí i cestovní ruch a automobilový průmysl.

Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v květnu zvýšily reálně o 2,0 %, bez očištění se snížily o 0,7 procenta. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 11,6 procenta.

„Pokles tržeb zaznamenal prodej pohonných hmot a prodej potravin, naopak prodej nepotravinářského zboží se meziročně zvýšil o 2,6 procenta. Vyšší tržby vykázal zejména prodej prostřednictvím internetu a také prodej výrobků pro domácnost,“ říká ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně snížily o 0,7 %. Tržby za potraviny klesly o 1,5 procenta a za pohonné hmoty o 11,8 procenta. Naopak za nepotravinářské zboží se zvýšily o 2,6 procenta.

„Tuzemský maloobchod v květnu příjemně překvapil. […] Letošní květen měl o dva pracovní dny méně než stejný měsíc loňského roku a pokud prodeje očistíme o kalendářní vlivy, tak maloobchodní tržby za letošní květen vykazují meziroční růst o dvě procenta,“ komentuje výsledky hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Maloobchodní tržby podle sektorů

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy zvýšily v květnu reálně o 11,6 procenta. V tom za pohonné hmoty vzrostly o 20,5 procenta, za nepotravinářské zboží o 17,7 procenta a za potraviny o 2,0 procenta.

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 2,0 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,1 procenta a za potraviny o 0,4 procenta. Naopak za pohonné hmoty klesly o 9,4 procenta.

Cenový deflátor [cenový deflátor HDP je nejkomplexnější z cenových indexů, kterými se měří míra inflace v ekonomice, pozn. red.] v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku [bez vlivu DPH] činil 100,0 procent. Ovlivnily ho zejména vyšší ceny potravin, oděvů a obuvi. I výrobků pro domácnost a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží. Naopak klesly ceny výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, počítačového a komunikačního zařízení a pohonných hmot.

Propad tržeb za prodej aut

Samostatnou kapitolou je meziroční propad prodejů motorových vozidel o 38,3 procenta. Jde sice o zmírnění po meziročním propadu o 46,9 % v dubnu, nicméně je vidět, že prodejci motorových vozidel narážejí na propad poptávky.

„Nepříznivou roli v případě prodejů motorových vozidel hrají nejistoty ohledně dalšího vývoje celkové situace v ekonomice a finanční situace domácností. Dá se říci, že zatímco například u prodejů oděvů, obuvi či výrobků pro rekreaci a sport lze do dalších měsíců čekat oživení, tak prodeje motorových vozidel budou narážet na horší situaci a nejistoty v ekonomice i v dalších měsících,“ říká Radomír Jáč.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly reálně meziměsíčně o 17,5 procenta. Meziročně očištěné o kalendářní vlivy se snížily o 32,6 procenta. Neočištěné tržby klesly meziročně o 36,8 procenta. V tom se za opravy motorových vozidel snížily o 30,3 procenta. Za prodej motorových vozidel [i náhradních dílů] o 38,3 procenta.

Internetový prodej roste

Nejvyšší zájem přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkovou službu. Tam činil růst tržeb 33,6 procenta. Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se zvýšily nákupy spotřebitelů zejména v sortimentu výrobků pro domácnost [+ 15,2 %].

Z hlediska forem prodeje stojí za zmínku meziroční růst tržeb o 33,6 % v případě prodejů přes internet a zásilkové služby. Oproti dubnovému růstu o 49 procent, ale prodeje přes internet a zásilkové služby v květnu vykázaly zpomalení meziroční dynamiky, což souvisí s tím, jak se zákazníci mohli vrátit do kamenných prodejen,“ tvrdí Radomír Jáč.

Naopak pokles tržeb zaznamenaly specializované prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením [-1,0 %] i výrobky pro kulturu, sport a rekreaci [-1,9 %]. Tržby dále propadly s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím [-9,0 %] a s oděvy a obuví [-21,0 %]. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 0,2 procenta. Naopak ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 29,2 procenta.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here